A320-200 fra Orange2fly (Foto: Orange2fly)

Norwegian lejer kapacitet fra nystartet græsk selskab

Norwegian vil benytte flyselskaber fra Grækenland, Italien, Letland og Danmark som ekstra kapacitet i det kommende sommertrafikprogram.

I lighed med tidligere år har Norwegian i den kommende sommer valgt at indleje kapacitet fra en række flyselskaber for at kunne dække hele trafikprogrammet. Et af disse selskaber er græske Orange2fly, der blev etableret i september 2015.

Flyselskabet opererer under en græsk driftstilladelse og fik selskabets første og indtil videre eneste fly leveret i juni måned sidste år.Flyet (SX-ORG, red.) er 16 år gammelt og er af typen Airbus A320-200 med 180 sæder. Det blev oprindeligt leveret til British Midland og har sidenhen været beskæftiget hos først Spanair og sidenhen Golden Myanmar Airlines i Burma.

Flyet skal operere på en wetlease-aftale fra Norwegians base i Madrid fra den 1. juni til den 31. august. Her vil flyet blive indsat på ruterne til Gøteborg, Stockholm, Las Palmas og Tenerife.

Orange2fly har dog udsigt til at få endnu et fly i flåden, således at man til sommertrafikprogrammet har to A320´ere til rådighed. Ifølge en pressemeddelelse fra selskabet vil det kommende fly blive leveret i april på en leasingaftale, så man kan øge aktiviteterne i ACMI- og chartermarkedet.

Fly fra Letland, Italien og Danmark
Det lettiske flyselskab SmartLynx Airlines kommer også Norwegian til undsætning med Airbus A320-kapacitet. Der bliver ifølge airlineroutes.net tale om et fly, der stationeres i Alicante fra den 1. juni til 31. august.Dette fly kommer til at betjene ruterne fra den spanske middelhavsby til Billund, Bergen, Aalesund, Stavanger, Trondheim, Karlstad, Helsinki samt Manchester.

Norwegian har også valgt at indleje fremmed kapacitet til at betjene ruten fra Helsinki til Rom. Her er der indgået en aftale med italienske Blue Panorama Airlines, der skal flyve dagligt med 189-sæders Boeing 737-fly mellem Rom og Helsinki samt hver lørdag mellem Rom og København fra den 1. april og frem til udgangen af august måned.

Endelig har Norwegian indgået en aftale med danske Jet Time, der skal stille et af selskabets Boeing 737-300 fly til rådighed i en fem ugers periode fra den 26. marts og frem til den 30. april. Jet Time-flyet skal baseres i Rom-Fiumicino lufthavnen og skal gennemføre fire daglige operationer på en rotation, der hedder Rom-København-Rom-Oslo-Rom.

 

Relaterede artikler:

Norwegian wetleaser hos Jet Time

28 gange om ugen med SmartLynx til Aalborg

Norwegian baserer to lettiske A320-fly i København

Norwegian-fly opereres af slovakisk flyselskab

x

Læs Også

1.400 flyklagesager ved Københavns Byret

Københavns Byret har en særlig Flysagsafdeling, der i øjeblikket har omkring 1.400 sager til en værdi af omkring 12. mio. kroner liggende til behandling.

Jet Time: “Stavnsbåndet er ophævet”

Jet Time kan ikke tvinge piloter og kabinepersonale til at følge med, når ATR-flyvningerne for SAS rykker over til estisk flyselskab.

Lunken holdning til danske halehelte på norske fly

Hverken Kulturministeriet eller VisitDenmark falder på halen over, at Norwegian indtil videre har udsmykket fly med Karen Blixen og 16 andre afdøde danske kulturpersonligheder.

Regional Jet i kapløb med tiden før SAS-debut

Det estiske flyselskab Regional Jet kæmper mod uret for at kunne nå at ansætte piloter og kabinepersonale, når selskabet overtager SAS-produktionen efter Jet Time.

Norwegian: Ikke på Skandinaviens bekostning

DEBAT: Norwegians kommunikationsdirektør Anne-Sissel Skånvik tager til genmæle over for SAS, der påstår at have hævdvundne rettigheder til at flyve over Sibirien.

Dansk Luftfart får ny formand

Brancheforeningen Dansk Luftfart har fået en ny formand, der formentlig vil være mere neutral end den SAS-direktør, der har haft posten de sidste syv år.