(Foto: Morten Lund Madsen)

Norwegian-leverandør meldt til arbejdstilsynet

Det vikarfirma, der står for at beskæftige piloterne på Norwegians seks spanske baser, er blevet meldt til arbejdstilsynet af den spanske pilotfagforening.

Den spanske pilotsammenslutning SEPLA har indgivet en klage til det spanske arbejdstilsyn mod rekrutteringsfirmaet OSM for at overtræde den spanske lovgivning om social sikring. Det er sket i forbindelse med, at OSM beskæftiger en lang række af de piloter, som arbejder ud fra Norwegians seks spanske baser.

Det oplyser SEPLA i en pressemeddelelse, der ifølge Norwegian indeholder bunker af faktuelle fejl og fordrejninger af sandheden.

Næppe hastværk
I slutningen af 2014 blev OSM Aviation engageret af Norwegian som leverandør piloter til Norwegian Air Shuttle i Spanien og begyndte at udsende nye kontrakter til de piloter, der allerede arbejdede for Norwegian. SEPLA mener, at OSM Aviation i den forbindelse anlagde en aggressiv taktik, ved at give piloterne kort tid til at beslutte sig for at underskrive de nye kontrakter, i et forsøg på at tvinge dem til at skrive under.

Hos Norwegian afviser man, at piloterne fik kort tid til at beslutte sig.

”Norwegians nye kontrakter til piloterne begyndte at cirkulere rundt i løbet af første halvdel af november sidste år og trådte i kraft den 1. januar. Der var derfor en frist på næsten to-måneder. Det er næppe hastværk,” siger Norwegians spanske kommunikationsansvarlige, Alfons Claver, til CHECK-IN.dk.

Påvirke flyvninger
SEPLA mener, at OSM Aviations adfærd er med til at skabe betydelig niveauer af stress blandt Norwegians spanskansatte piloter og potentielt påvirke flyvningerne. Derfor havde SEPLA ifølge dem selv ikke andet valg end at indberette OSM Aviation til det spanske arbejdstilsyn for ikke at overholde landets love om social sikring.

Norwegian påpeger, at de ikke er blevet kontaktet af det spanske arbejdstilsyn og opfordre SEPLA til at fremlægge konkrete eksempler på piloter, der føler sig pressede af de nye vilkår.

SEPLA giver i pressemeddelelsen ingen konkrete eksempler, men man referer til en række tidligere Ryanair-piloters oplevelser i Norwegian-cockpits.

”De fleste af nyansatte piloter kom fra Ryanair og sluttede sig til Norwegian i løbet af 2014 i håb om at finde et mere dialogorienteret arbejdsmiljø. Men efter at være startet i jobbet med entusiasme og engagement, har piloterne hurtigt mistet tro og tillid til deres nye arbejdsgiver, efter i stigende grad at se dem bruge som taktik som Ryanair,” skriver SEPLA i pressemeddelelsen.

Et Boeing 737-800 fly fra Norwegian. Foto: Morten Lund Madsen.