SAS og Norwegian side om side i Københavns Lufthavn. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Norwegian og SAS forsvarer sammenlægning

Norwegian og SAS kommer nu Københavns Lufthavn til undsætning og forsvarer sammenlægningen af indenrigs- og udenrigstrafikken.

Københavns Lufthavn er kommet under skarp beskydning fra blandt andet pendlere, borgmestre og folketingsmedlemmer efter at indenrigs- og udenrigstrafikken den 29. marts blev slået sammen. Det betød, at sikkerhedskontrollen i Terminal 1 lukkede. Indenrigsrejsende skal derfor nu ind gennem den centrale sikkerhedskontrol sammen med udenrigspassagererne. Og det har ifølge kritikerne medført ofte meget lang ventetid i sikkerhedskontrollen. I hvert fald længere end man var vant til i Terminal 1.

Efter at lufthavnen de første uger har måtte tage det meste af beskydningen selv, så kommer Norwegian og SAS nu lufthavnen til undsætning. De to selskaber har været primus motorer bag sammenlægningen afd terminalerne og er de to selskaber, som får størst gavn af det. Sammenlægningen betyder nemlig, at indenrigs- og udenrigsfly parkeres ved siden af hinanden. Det gør det nemmere at skifte mellem SAS’ indenrigs- og udenrigsflyvninger samt mellem Norwegians indenrigs- og udenrigsflyvninger.

Hurtigere adgang til metro
Kritikerne mener, at det er blevet mere kompliceret at rejse med indenrigsfly fra København end tidligere, hvor der var kort afstand fra fortovskanten foran Terminal 1 gennem sikkerhedskontrollen og ud til indenrigsflyet.

Hos Norwegian ser man anderledes på tingene.

”Norwegian er optaget af at gøre rejsen så enkel og smidig som mulig for vores passagerer. Efter sammenlægningen har indenrigspassagererne nu eksempelvis fået hurtigere adgang til både metro og tog, og derudover er det blevet meget lettere at komme videre til sit fly, hvis man har en videreforbindelse fra CPH,” Bjørn Erik Barman-Jenssen, chef for Ground Operation og In-Flight Services i Norwegian.

Han understreger, at ændringerne i sidste ende kommer flypassagererne til gode.

”Sammenlægningen gør det muligt for os i større grad at samle flytrafikken, hvilket gør os mere effektive. En effektiv operation betyder i sidste ende, at vi fortsat kan tilbyde passagerene billige flybilletter,” forklarer Bjørn Erik Barman-Jenssen.

Skal tages alvorligt
Hos SAS har man hørt en del negative reaktioner fra kunderne over sammenlægningen. Men man er ikke blevet ”lagt ned” af en klagestorm, pointerer pressechef i SAS, Trine Kromann-Mikkelsen. Flyselskabet har noteret sig de kritiske røster i medierne.

”Vi sætter vores lid til at Københavns Lufthavn vil løse udfordringerne i sikkerhedskontrollen på samme måde, som vi gør det på andre områder, som vi er herre over,” siger Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef i SAS, der med tre ruter er Danmarks største indenrigsflyselskab.

Hun mener dog også, at kundernes kritik skal tages alvorligt – selvom målingerne af ventetiden måske siger noget andet.

”Det er ikke altid tallene for ventetid svarer til det, kunderne oplever. Oplevelser vejer ofte stærkere end tal. Det skal vi forholde os til,” understreger Trine Kromann-Mikkelsen.

Fly fra SAS og Norwegian i Københavns Lufthavn. Foto: Morten Lund Madsen.