Norwegian-opsplitning var forberedt

Norwegians pludselige beslutning om at fordele sine skandinaviske piloter ud på tre selskaber har været i støbeskeen i over en måned.

Norwegian har i over en måned haft planen, om at splitte de skandinaviske piloter op i tre separate selskaber, liggende i skuffen. Da selskabet torsdag eftermiddag annoncerede beslutningen, gav man indtryk af, at det var en ekstraordinær beslutning, som selskabet fandt sig nødsaget til at træffe som modsvar til de strejkende piloters uvilje mod at indlede nye forhandlinger.

Noget tyder dog på, at Norwegian havde forberedt manøvren længe før strejken blandt selskabets skandinaviske piloter i datterselskabet Norwegian Air Norway brød ud lørdag den 27. februar.

Af det danske CVR-register fremgår det nemlig, at selskabet Pilot Services Denmark ApS blev registreret allerede den 20. februar med c/o-adresse hos Norwegian Air Shuttle på Lufthavnsboulevarden 6 i Kastrup. Det er netop et selskab med dette navn, som Norwegian agter at flytte sine piloter med base i København over i. De norske og svenske piloter skal overflyttes fra Norwegian Air Norway til lignende nationale selskaber.

Det danske selskab har branchekoden ”arbejdsformidlingskontorer”. Et klart signal om, at her ikke er tale om et flyselskab, men om et selskab, der skal formidle piloter til Norwegian. Det som selskabet selv kalder et bemandingsselskab.

Hos Norwegian bekræfter kommunikationsmedarbejder Daniel Kirchhoff, at selskabet er oprettet den 20. februar. Han oplyser også, at Parat har været vidende om planerne om selskabsoprettelserne siden januar.

Planen om opsplitning har altså været i støbeskeen i over en måned.

På tryg grund
I Norge mener piloternes fagforening, Parat, slet ikke at det er lovligt at splitte et selskab op midt under en arbejdskonflikt.

Norwegians største aktionær og koncerndirektør, Bjørn Kjos, mener dog, at selskabet er på sikker grund.

”Vi har haft juridisk kompetence inde over dette. Jeg har ikke nogen mulighed for at vurdere det juridiske selv, men vi har fået klar besked om, at vi er på juridisk tryg grund,” siger Bjørn Kjos til det norske nyhedsbureau NTB.

En af stridspunkterne i konflikten er piloternes pensionsvilkår. Her har piloterne i Norge allerede i dag ikke de samme vilkår som de danske og svenske piloter. Med opsplitningen i de tre selskaber argumenterer Norwegian for, at piloterne i de enkelte lande bedre selv kan bestemme hvad de vil.