Boeing 737-800 fra Norwegian.

Norwegian tvinger BA væk fra Gatwick-rute

British Airways har besluttet at lukke ruten fra Gatwick til Las Palmas, da konkurrencen fra lavprisflyselskaberne tilsyneladende er for hård.

Da Norwegian i foråret 2013 åbnede base i Gatwick-lufthavnen ved London var der lagt op til en international styrkeprøve. Hidtil havde Norwegian primært opereret i det nordiske marked, men i det gigantiske marked omkring den britiske hovedstad er konkurrencesituationen ganske anderledes.

Norwegian lagde ud med 12 sydeuropæiske ruter fra Gatwick, hvor selskabet skulle i direkte konkurrence med British Airways, easyJet og Monarch Airlines.

En af ruterne gik til Las Palmas på Gran Canaria, og nu må den første konkurrent strække våben. Det er British Airways, der har besluttet at lukke ruten fra Gatwick til Las Palmas ved sommertrafikprogrammets begyndelse den 30. marts.

“Beslutningen om at lukke ruten er taget ud fra kommercielle årsager,“ oplyser British Airways i en meddelelse til salgskontorer og rejsebureauer.

I stedet tilbyder British Airways at ombooke til ruten fra London-Heathrow til Las Palmas, der fremover vil blive opereret af lavprisselskabet Iberia Express, som British Airways har etableret codeshare-aftale med.

I konkurrence med easyJet og Thomas Cook
Tilbagetrækningen fra Las Palmas-ruten er endnu et af de mange tegn på, at de etablerede netværksselskaber har svært ved at konkurrere imod de rendyrkede lavprisflyselskaber.

Tilbage på Gatwick-Las Palmas er easyJet med fem ugentlige afgange, Norwegian med fire og Thomas Cook Airlines med tre rundture om ugen.

At British Airways trækker søsterselskabet Iberia Express ind som operatør på en codeshare-aftale viser, at det er det eneste tilbageværende våben mod lavprisflyselskaberne.

“Baggrunden for etableringen i London er et ønske om at positionere Norwegian i forhold til den fremtidige konkurrence indenfor Europa,“ sagde koncernchef Bjørn Kjos fra Norwegian, da det norske selskabs planer for Gatwick Lufthavn blev kendt.

Norwegian har nu bevist, at selskabet kan begå sig i et markedsområde, der omfatter 12 mio. mennesker med en transporttid på en time til og fra Gatwick-lufthavnen, der ligger omkring 45 kilometer syd for den britiske hovedstad.