Foto: Skistar / Wikimedia Commons.

Norwegian udfordrer SAS på svensk indenrigsrute

Norwegian øger presset på SAS, når selskabet næste år åbner sin sjette svenske indenrigsrute.

Den 26. marts næste år får Norwegian sin sjette svenske indenrigsrute. Det sker når selskabet begynder at flyve mellem Stockholm Arlande og Skellefteå i Nordsverige.

Ruten vil blive betjent tre gange dagligt med Boeing 737-800 fly. Det bliver første gang Norwegian sætter landingshjulene ned i den svenske provinslufthavn.

”Vi er glade for nu at kunne tilbyde en ekstra indenrigsrute i Sverige og dermed give rejsende i Sverige endnu flere valgmuligheder til lave priser. Vi ser frem til at ønske både nye og gamle kunder velkommen ombord på vores moderne, komfortable og mere miljøvenlige fly,” siger Thomas Ramdahl, kommerciel direktør i Norwegian.

Høj tilgængelighed
I Skellefteå er man ikke overraskende glade for Norwegians nye rute.

”Den etablering, som Norwegian nu er i gang med, er ekstremt vigtig for Skellefteå-regionens fortsatte vækst. Bedre julegave kunne vi ikke have fået. I betragtning af den ekspansion vi har i Skellefteå-region og den store mængde af eksportvirksomheder, så er der et stort behov for høj tilgængelighed. Jeg og mange andre er meget glade i dag,” siger Robert Lindberg, administrerende direktør for Skellefteå Airport.

I forvejen flyver Norwegian fra Stockholm Arlanda til Gøteborg, Kiruna, Luleå, Malmø og Umeå.

Positiv tendens
I Stockholm Arlanda-lufthavnen glæder man sig også over den nye rute.

”Vi er glade for at Norwegian lancerer en ny linje og investerer i indenrigstrafikken, som fortsat viser en positiv tendens, siger Elizabeth Axtelius, luftfart marketingdirektør i Stockholm Arlanda Lufthavn.

Indenrigstrafikken voksede i år med fire procent i Stockholm Arlanda Lufthavn.

SAS flyver op til fem gange om dagen mellem Stockholm Arlanda og Skellefteå, der sidste år havde 300.000 passagerer. Foruden SAS, så flyver græske Aegean Airlines og kroatiske Croatia Airlines charterflyvninger til Rhodos og Split i sommersæsonen.

 

 

Relaterede artikler:

Air Sweden opgiver ruteflyvning

x

Læs Også

Dyr sommer for Norwegian

Trods massiv indleje af reservefly havde Norwegian omkring 15.000 forsinkelser og 300 aflysninger i tredje kvartal, og det kostede tilsammen en halv milliard kroner.

Norwegian bagud med at indføre sikkerhedskrav

Norwegian kæmper med at få de nye krav om interviews af USA-passagerer op at køre i CPH og to andre lufthavne. Andre selskaber har de nye procedurer på plads.

Norwegian-vækst svækker indtjeningen

Norwegians massive globale vækst sætter sine spor i regnskabet, hvor indtjeningen er i bakgear med stigende enhedsomkostninger og lavere indtægter per passager.

CPH har færrest Norwegian-langdistanceafgange

Norwegian sæsonlukker endnu en langdistancerute fra Københavns Lufthavn, der nu er nede på 12 ud af samlet 131 ugentlige afgange med langdistancefly fra Europa.

Atmosfæriske forstyrrelser skabte røglugt i SAS-fly

Piloterne på et Boeing 737-800-fly fra SAS registrerede en lugt af røg i cockpittet, og årsagen var formentlig den tropiske orkan Ophelia.

Norwegian: Uacceptabel håndtering af bagage

En privat videooptagelse fra Oslo Lufthavn viser lastearbejdere fra handlingselskabet Menzies Aviation smide rundt med håndbagage, der skal i lastrummet på et Norwegian-fly.