Ryanair-piloter i cockpittet (Foto: Ryanair)

Norwegian: Vi har taget 140 piloter fra Ryanair

Michael O´Learys dommedagsprofetier om Norwegian kan hænge sammen med, at Ryanair-chefen er ærgerlig over, at Ryanair-piloter flygter til Norwegian.

De opsigtsvækkende udtalelser fra Ryanair-topchefen Michael O´Leary omkring Norwegians økonomiske tilstand har skabt stor opmærksomhed. Det er usædvanligt, at topchefen for et stort børsnoteret flyselskab offentligt begiver sig ud i udokumenterede påstande om, at en konkurrent er på vej til en finansiel nødlanding.

Selvom Michael O´Leary er kendt for sine provokerende udtalelser i forhold til politikere, konkurrerende flyselskaber, lufthavne og andre aktører, der ikke har samme verdensbillede som den karismatiske flyselskabsdirektør, så er det bestemt dårlig stil at så tvivl om konkurrenternes økonomiske formåen. Samtidig er det en potentiel samarbejdspartner, der er blevet sat i Ryanair-chefens offentlige gabestok, da de to selskaber længe har forhandlet et billetsamarbejde.

En del af forklaringen på Michael O´Learys irritation i forhold til Norwegian skal angiveligt findes i det forhold, at et større antal piloter tilsyneladende har vendt det irske lavprisflyselskab ryggen og i stedet har søgt over til Norwegian, der i øjeblikket er ved at etablere en base i Dublin, hvor Ryanair har sit hovedkvarter.

“Vi vil ikke umiddelbart begive os ind i spekulation om årsagerne til disse udmeldinger. Fakta er imidlertid, at 140 piloter fra Ryanair har søgt til Norwegian i 2017, og vi er fortsat på udkig efter piloter til vores nye base i Dublin,” siger informationschef Daniel Kirchhoff fra Norwegian i Danmark til CHECK-IN.dk.

Ryanair må betale for nye kaptajner
Det europæiske pilotmarked er relativt overophedet i øjeblikket, og da Ryanair og Norwegian benytter samme flytype, Boeing 737-800, er en nem og hurtig adgang til at øge pilotstyrken, at stjæle konkurrenternes piloter.

Ryanair tilbyder i perioden fra 1. oktober 2017 til 30. april 2018 et et sign on fee på 10.000 euro, eller hvad der svarer til 75.000 danske kroner, til hver kaptajn med typerating til Boeing 737, der vælger at tage ansættelse hos det irske lavprisflyselskab. En hurtig hovedregning viser således, at Ryanair skal betale omkring 10 mio. kroner i tiltrædelsesbonus til nye kaptajner, hvis samtlige 140 piloter, der er skiftet fra Ryanair til Norwegian, har rang af kaptajn.

“Norwegian glæder sig til at byde mange nye piloter velkommen i fremtiden på en rejse, der vil byde på spændende, globale muligheder,” lyder den muntre kommentar fra Norwegians danske informationschef.

Det er ikke alene Norwegians pilotjagt hos Ryanair, der optager Ryanair-chefen. Michael O´Leary er også meget engageret i, at Ryanair kommer til at spille en rolle i forbindelse med det kommende salg af airberlin og Alitalia, der begge befinder sig i en kontrolleret betalingsstandsning. Den ene dag vil han afgive et bud på hele airberlin, og næste dag vil han købe samtlige Alitalias fly, der i givet fald vil bryde afgørende med enhedsflådestrategien hos Ryanair.

 

Relaterede artikler:

Ryanair-chef forudser Norwegian-konkurs

Norwegian lokker airberlin-piloter

Norwegian vil hyre piloter i Mellemøsten

Norwegian rekrutterer amerikanske piloter

Norwegian-piloter strømmer til Ryanair

x

Læs Også

Tre af 20 Norwegian-Dreamlinere på jorden

Norwegian har i de seneste dage haft store udfordringer på langdistanceruterne, da tre langdistancefly står på jorden med skader og tekniske problemer.

Ny pilotaftale skaber ro hos Norwegian

Norwegian er kommet til enighed med de skandinaviske piloter om en ny treårig overenskomst, og undgår dermed en konflikt, som det var tilfældet i 2015.

Ryanair har betalt 200 mio. kroner i kompensationer

Ryanair måtte i september betale op imod 200 mio. kroner i kompensation til passagererne som kompensation for aflyste flyvninger i henhold til EU261-forordningen.

Dyr sommer for Norwegian

Trods massiv indleje af reservefly havde Norwegian omkring 15.000 forsinkelser og 300 aflysninger i tredje kvartal, og det kostede tilsammen en halv milliard kroner.

Norwegian bagud med at indføre sikkerhedskrav

Norwegian kæmper med at få de nye krav om interviews af USA-passagerer op at køre i CPH og to andre lufthavne. Andre selskaber har de nye procedurer på plads.

Norwegian-vækst svækker indtjeningen

Norwegians massive globale vækst sætter sine spor i regnskabet, hvor indtjeningen er i bakgear med stigende enhedsomkostninger og lavere indtægter per passager.