Norwegians Boeing 787-9 Dreamliner. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Norwegian vil have flere USA-ruter fra CPH

Norwegian har 30 Dreamlinere på vej ind i flåden, og ifølge topchef, Bjørn Kjos, skal nogle af flyene bruges til flere ruter ud af København og fremhæver tre kandidater.

(SEATTLE) Det er i dag muligt at flyve direkte til otte destinationer i USA fra Københavns Lufthavn, men det er godt på vej til at blive til flere. SAS har allerede to ruter på tapetet, henholdsvis Miami og Boston.

Boston vil også konkurrenten Norwegian flyve til, og ifølge lavprisflyselskabets koncernchef, Bjørn Kjos, kan Københavns Lufthavn se frem til endnu mere Nordamerika-trafik i takt med, at Norwegian modtager sine 30 nye 787-9 Dreamlinere.

”Vi er allerede i gang med at opbygge et net af langruter fra København, men der er potentiale for mere. I første omgang koncentrerer vi os om USA og byer, der har store optageområder. Det for eksempel være Chicago, Detroit og Denver,” siger Bjørn Kjos til CHECK-IN.dk.

Af de tre destinationer er kun Chicago i dag forbundet med en direkte rute til København, som flyves af SAS.

Enegang i USA
Imens SAS via partnere dækker langt flere destinationer i USA, end selskabet selv beflyver, har Bjørn Kjos ingen planer om at gøre denne strategi efter.

”Det har vi ikke brug for i USA, fordi vi vil flyve direkte til byer med store optageområder. Det er helt anderledes i Europa, hvor vi har brug for føderuter,” siger Kjos. Han peger på, at der i USA er en bred palette af destinationer, hvor oplandet er så stort, at alliancer eller samarbejde er unødvendigt.

Planerne for København stopper dog ikke ved USA.

”Jeg mener, København ligger optimalt for sydgående ruter til Sydafrika og Sydamerika, og dertil vil vi også med tiden åbne nye ruter.”

Her har Kjos tidligere nævnt: São Paulo, Rio de Janeiro, Buenos Aires, Cape Town og Durban som potentielle destinationer i Sydamerika og Sydafrika.

Fra Asien til USA
Det er ikke første gang, at Bjørn Kjos deler sine idéer offentligt, om hvor de mange Dreamlinere skal skabe vækst.

Da han i 2012 tog hul på planerne om langruter hed det sig, at Asien skulle være det helt store fokus, men indtil videre er det kun Bangkok, der er kommet på rutekortet.

”Det ligger ikke som det første at vende blikket mod Asien. Vi mangler overflyvningstilladelser til Rusland, hvilket ifølge vores opfattelse er svært konkurrenceforvridende,” siger Bjørn Kjos med henvisning til opfattelsen af, at de russiske myndigheder forhaler processen.

Udenfor top 15
Spørger man hos Københavns Lufthavn, er det imidlertid netop i Asien, at de største ubetjente destinationer ligger.

For nylig præsenterede lufthavnen de 15 største userviceredeinterkontinentale destinationer. Listen baserer sig på antal rejsende, der rejser via en anden lufthavn til de pågældende destinationer og størstedelen af listen indeholder navne på byer i Asien, mens USA kun er repræsenteret ved Seattle. Denver og Detroit er ikke nævnt på listen, da der er under 20.000 årlige indirekte rejsende.

Ifølge Københavns Lufthavn, som ikke ønsker at offentliggøre, hvor mange rejsende der har Denver og Detroit som destination, er fraværet af destinationer på listen imidlertid ikke ensbetydende med, at der ikke vil være et marked.

”Generelt øger nye ruter efterspørgslen på destinationen, og Nordamerika er spændende, da det er et marked, som danskerne har stor interesse i, og vi ser også amerikanerne har stor interesse i at rejse til København,” siger pressechef Kasper Hyllested til CHECK-IN.dk.

x

Læs Også

Norwegian lukker Berlin-rute fra København

Konkurrencen er hård mellem de fire flyselskaber, der flyver mellem København og Berlin, og nu trækker Norwegian sig.

WOW air presset væk af Norwegian

WOW air opgiver at flyve passagerer fra Cork via Keflavik til Nordamerika, efter at Norwegian har åbnet nye ruter til den amerikanske østkyst fra Irlands næststørste lufthavn.

Vækst i CPH-rutetrafik er gået i stå

I to måneder i træk har der været færre rejsende med rutefly fra Københavns Lufthavn i forhold til samme periode året før, og det betyder, at væksten i dette segment er gået i stå.

Flyselskaber vil have gennemsigtighed

Flyselskaberne betaler årligt mere end 600 mio. kroner i security-afgifter til Københavns Lufthavn, og nu ønskes der en større gennemsigtighed.

CPH: Savner lige konkurrencevilkår

Københavns Lufthavn mener, at det giver en skæv konkurrencesituation, at lufthavnen selv skal afholde omkostninger til sikkerhedskontrol, mens det i andre lande er en statsopgave.

Græsk flyselskab øger til København

Fra sommeren 2018 øger Aegean Airlines kapaciteten med 25 procent mellem Athen og København.