Norwegian Dreamliner-fly i London Gatwick Airport (Arkivfoto: Gatwick/PR)

Norwegian vokser kraftigst udenfor Skandinavien

Indenrigsflyvninger i Spanien og flyvninger mellem Storbritannien og USA bidragede mest til Norwegians vækst i januar.

Norwegians trafiktal for januar viser, at mere end 2,1 millioner passagerer fløj med selskabet denne måned. Det er en stigning på 20 procent sammenlignet med samme periode sidste år. Det er langdistanceflyvningerne med Boeing 787 Dreamliner mellem Storbritannien og USA samt indenrigsflyvninger i Spanien, der bidrager stærkest til væksten. Belægningen var 83 procent, hvilket er en fremgang på 1,3 procentpoint.

Helt præcist valgte 2.110.576 passagerer at flyve med Norwegian i januar, hvilket er 353.920 flere end samme måned sidste år. Den totale trafikvækst (RPK) steg med 30 procent, og kapacitetsvæksten (ASK) steg med 28 procent.

”Vi er meget tilfredse med, at trafikvæksten fortsætter i januar, som er en måned, der traditionelt er præget af mindre efterspørgsel,” siger koncernchef Bjørn Kjos fra Norwegian.

Den gennemsnitlige rejselængde steg med syv procent i januar sammenlignet med samme måned sidste år.

Norwegian gennemførte 99,6 procent af de planlagte flyvninger i januar. 73,6 procent af Norwegians fly afgik til tiden. Modsat amerikanske Flightstats, der monitorerer punktlighed for flyselskaber over hele verden, så opgør Norwegian punktligheden for afgående fly. Flightstats måler på punktligheden hos ankommende fly.

Svært ved at holde fartplanen
Norwegians flådefornyelse fortsætter i 2017. I januar modtog selskabet to fabriksnye Boeing 737-800. I alt får Norwegian leveret ni Boeing 787-9 Dreamliner, 17 Boeing 737-800 og seks Boeing 737 MAX8 i år. Med en gennemsnitsalder på 3,6 år er Norwegians flyflåde blandt de mest moderne og miljøvenlige i verden.

Som passager kan man dog ikke altid være sikker på at gå ombord på et af Norwegians egne moderne Boeing 737-fly med trådløst internet. Således har Norwegian eksempelvis netop nu indlejet to ældre Airbus A320-fly fra lettiske SmartLynx. De bruges blandt andet på Norwegian-ruten mellem København og Aalborg.

Som CHECK-IN.dk kunne fortælle fredag, så har de to fly særdeles svært ved at holde fartplanen. Fra den 9. januar til den 31. januar har Airbus A320-flyet fra SmartLynx med registreringen YL-LCO gennemført 180 flyvninger, hvoraf 68 af disse var mere end 15 minutter forsinket. Det svarer til 38 procent af samtlige af operationerne, således at rettigheden er helt nede på 62 procent, hvor Norweigan sædvanligvis ligger et sted mellem 70 og 80 procent.

Bedre så det ikke ud med YL-LCS, der blev indsat på Norwegians rutenet den 23. januar. Dette A320-fly nåede frem til og med 31. januar at gennemføre 60 flyvninger, hvoraf 23 var med mere end 15 minutters forsinkelse, hvilket også svarer til 38 procent af samtlige flyvninger.

 

 

Relaterede artikler:

SmartLynx forsinker hver tredje flyvning for Norwegian

28 gange om ugen med SmartLynx til Aalborg

Norwegian baserer to lettiske A320-fly i København

SAS holder Norwegian bag sig lidt endnu