Norwegians første Airbus A320neo er leaset til HK Express. (Foto: Yannick Delamarre)

Her er Norwegians første A320-fly

Det første ud af 100 Airbus-fly til Norwegians leasingselskab var for første gang i luften i sidste uge. Men der bliver kun leveret to fly mod forventet fire i år.

Norwegians koncernchef Bjørn Kjos stjal alle overskrifterne, da han den 25. januar 2012 kunne offentliggøre en ordre på 222 fly, fordelt med 100 hos Airbus og 122 hos Boeing, der hidtil havde været det norske lavprisflyselskabs foretrukne flyleverandør.

Det viste sig dog hurtigt, at Norwegian ikke havde tænkt sig selv at beskæftige samtlige 222 ny fly, hvoraf de første skulle leveres i 2016. Den norske luftfartskoncern ville i stedet ind på markedet for flyleasing og således udleje de kontraherede fly til andre flyselskaber, der ikke havde været forudseende nok til at afgive ordrer på nye fly i tide.

Til det formål oprettede Norwegian datterselskabet Arctic Aviation Asset Ltd med base i Dublin, og dette selskab modtager de nye fly fra Airbus og vil derefter videreudleje de fly, som Norwegian ikke selv kan beskæftige. Ordren hos Airbus lød oprindeligt på 100 Airbus A320neo, men dette er sidenhen blevet ændret til 70 A320neo suppleret med 30 langtrækkende A321LR.

Det første A320neo-fly leveres inden udgangen af 2016, mens de første A321LR´ere står til levering fra 2019 og fremad.

Hong Kong-selskab modtager første fly
Det er lavprisflyselskabet HK Express med base i Hong Kong, der skal aftage de første 12 fly af den 100 fly store ordre hos Airbus. Det var oprindeligt planen, at der skulle leveres fire A320´ere til Norwegians leasingselskab i år, men forsinkelserne omkring udvikingen af neo-flyets motorer har betydet, at Arctic Aviation Asset Ltd i bedste fald kan få leveret to fly i år, mens det er planen, at mellem 12 og 14 fly bliver leveret inden udgangen af 2017.

Det første A320neo-fly til Arctic Aviation Asset Ltd får registreringen B-LCL og vil blive indrettet med 188 sæder i udgaven til HK Express. Flyet med produktionsnummer 7209 og testregistrering F-WWIJ foretog den første flyvning den 17. november fra Toulouse og videre op til Airbus-fabrikken ved Hamborg-Finkenwerder lufthavnen.

Her skal flyets kabine indrettes, ligesom der skal foretages nogle testflyvninger, inden leveringen til HK Express som leasingtager kan finde sted. Det eneste synlige tegn på, at flyet tilhører Norwegian-koncernen vil være en lille metalplade ved den forreste dør, hvor Arctic Aviation Asset står opført som ejer af flyet.

 

Relaterede artikler:

Norwegian bestiller 30 langtrækkende A321-fly

Norwegian udlejer 12 første A320neo-fly

Nye Norwegian-fly bliver forsinkede

SAS og Norwegians nye flytype ser dagens lys

Her er Norwegians nye Airbus-fly