Norwegians vikarflyselskab femdobler overskud

Det portugisiske flyselskab euroAtlantic har i 2013 haft sit bedste år nogensinde, hvilket man blandt andet kan takke Norwegian for.

Den 12. august 1993 blev det portugisiske flyselskab Air Zarco etableret og fik samtidig handelsnavnet Air Madeira. Syv år senere blev navnet ændret til euroAtlantic, og det har det været lige siden.

Flyselskabet løser charteropgaver for store europæiske charterarrangører og udfører såkaldte wetlease og ACMI-aktiviteter (Aircraft, Crew, Maintenance and Insurance) for andre flyselskaber.

Netop gennem sidstnævnte aktivitet er euroAtlantic blevet et relativt kendt flyselskab i Skandinavien. Siden sommeren 2013 har selskabet assisteret Norwegian med langdistanceflyvninger som erstatning for det norske lavprisflyselskabs Dreamliners, der enten var forsinket i levering fra producenten eller var blevet ramt af tekniske vanskeligheder.

Således har et af euroAtlantics seks passagerfly i store perioder været næsten fast beskæftiget for Norwegian. Det er Boeing 777-200 flyet CS-TFM, der gentagne gange har udført vikaropgaver i Skandinavien.

Overskud er femdoblet
EuroAtlantic har netop offentliggjort sit regnskab for 2013. Heraf fremgår det tydeligt, at selskabet har haft mange opgaver for Norwegian med sit største og nyeste fly i flåden.

Omsætningen satte ny rekord med 76 mio. euro, hvilket svarer til omkring 570 mio. danske kroner. Og bundlinjen blev femdoblet i forhold til året før og blev den bedste nogensinde.Således præsterede euroAtlantic et nettoresultat på 5,4 mio. euro, eller godt 40 mio. kroner.

Stifteren af euroAtlantic hedder Tomasz Metello og er i dag bestyrelsesformand i flyselskabet og en af syv forskellige ejere. Han siger følgende om selskabets fremgang:

“Vi mener, at euruAtlantics succes en afspejling af kundernes egen succes,“ skriver bestyrelsesformanden i årsrapporten.

Det er dog en sandhed med modifikationer. Der har ikke været meget succes bag det faktum, at Norwegian har været tvunget til at leje fly hos euroAtlantic som følge af forsinkelser, teknik og nu også manglende flyvetilladelser til USA.

I regnskabsåret 2013 tabte Norwegian omkring 213 mio. norske kroner på opstart af langdistanceruterne, og en pæn del af dette beløb ligger i dag på euroAtlantics flotte bundlinje samt på bundlinjen hos konkurrenten HiFly, som Norwegian også har benyttet sig af.

Mange flyvninger i sommeren 2014
Samtidig er der ikke nogen udsigt til, at den massive pengestrøm fra Norge til Portugal vil ophøre i 2014. Alene i årets sommerperiode ventes de to portugisiske flyselskaber at operere tre fly for Norwegian.

EuroAtlantic skal fra den 2. juni til den 24. juli beskæftige et Boeing 767-300 fly på ruten fra Arlanda til New York-JFK, mens det store Boeing 777-200 fly skal i luften for Norwegian fra 26. maj til 31. juli fra København til henholdsvis New York-JFK samt Los Angeles. Det er således en tredjedel af euroAtlantics samlede produktionsapparat, der i højsæsonen er beskæftiget hos Norwegian.

HiFly får også mulighed at flyve lidt for Norwegian. I første omgang er det selskabets Airbus A340-300 fly, der foreløbigt fra 26. maj til 31. maj skal varetage flyvningerne mellem Arlanda og New York-JFK.

EuroAtlantic er ejet af blandt andet Tomasz Metello, der sidder på omkring 25 procent af aktierne i selskabet. Herudover er de øvrige investorer Quanlux med 45 procent samt Grupo Pestana SGPS S.A., Pestana Luxemburg, Danielle Chadrin Metello samt Metello Investments SARL, der har den resterende del af aktierne. Herudover ejer selskabet en begrænset del af egne aktier.