Den nye afgangshal har 22 check-in skranker. Foto: Schiphol Group.

Ny afgangshal taget i brug i Schiphol

På godt seks måneder har Amsterdam Schiphol-lufthavnen etableret en ny afgangshal, der skal pilles ned igen om 2,5 år, når første etape af lufthavnens permanente udbygning er klar.

På godt seks måneder er det lykkedes Amsterdams Schiphol-lufthavn at etablere en ny midlertidig afgangshal, som skal afløse de øvrige afgangshaller i Europas tredjestørste lufthavn.

Lufthavnen er i gang med en større udbygning, hvor der blandt andet skal etableres en helt ny finger og en ny terminal. Første etape i det projekt vil dog først stå færdig i 2019 og hele projektet vil være gennemført i 2023.

Men væksten står ikke stille mens byggekranerne arbejder. Sidste år havde Schiphol således en passagervækst på 9,2 procent og gik fra at være Europas femtestørste lufthavn, til at være den tredjestørste. For at passagerer og flyselskaber fortsat kan få en god service, så har lufthavnen derfor netop indviet den nye midlertidige afgangshal, der skal benyttes de næste godt 2,5 år frem til udgangen af 2019, hvor den ganske enkelt pilles fra hinanden igen.

Dag ud og dag ind
Hallen, der har en kapacitet på to mio. passagerer om året, er placeret på taget af lufthavnens sydlige bagagesorteringsanlæg og er forbundet med en korridor til den eksisterende Afgangshal 1. Den ny hal er på 4.000 kvadratmeter og har 22 check-in skranker, en sikkerhedskontrol med seks spor, selvbetjeningsautomater, toiletfaciliteter og siddepladser. Hallen vil kun blive benyttet af rejsende til destinationer i lande, der er med i Schengen-samarbejdet. Den passagergruppe havde Schiphol en 17 procents vækst i.

Passagerer, der skal rejse med KLM, Lufthansa, Austrian Airlines, Swiss og LOT har brugt hallen siden tirsdag i sidste uge.

”Jeg er enormt stolt over, at vi har opført denne afgangshal på lidt mere end seks måneder. Dag ud og dag ind har vi arbejdet virkelig hårdt sammen med alle vores partnere for at få hallen op at køre i tide til ”peak perioden” i det kommende forår og sommer,” siger Jos Nijhuis, direktør for Schiphol Group, der ejer Schiphol-lufthavnen,

Den permanente udbygning foretages i to etaper.

På en rutsjetur
Schiphol-direktøren er også opmærksom på, at der er behov for den mere permanente udbygning af Amsterdam Schiphol. Lufthavnen har de senere år været på en rutsjetur nedad Skytrax’ rangliste over verdens bedste lufthavne. En tredjeplads i 2013 blev til en femteplads i 2014. I 2015 landede lufthavnen på en niendeplads og i 2016 blev det til en skuffende 13. plads.

”Vores udfordring i de kommende år bliver at holde kvalitet og kapacitet på det krævede niveau. Det er derfor, vi er begyndt at skabe ekstra kapacitet på lang sigt, for eksempel ved at bygge en ny finger og terminal. Det er en stor investering, som også danner grundlag for yderligere vækst i kapaciteten. Vi er også ved at videreudvikle togstationen samt infrastruktur som veje og parkeringspladser. Med vores investeringer sigter vi mod at styrke, forbedre og øge vores infrastruktur, kvalitet og tilgængelighed,” forklarer Jos Nijhuis.

I første omgang er det planen at bygge en ny Finger A ved siden af den eksisterende Finger B på et areal i nærheden af lufthavnens fragtcenter. Fingeren skal stå færdig i 2019 og får plads til 11 mellemdistancefly eller et miks af tre langdistancefly og fem mellemdistancefly.

Fire år senere, i 2023, forventer lufthavnens ledelse at kunne klippe snoren til en helt ny terminal, der skal ligge syd for Schiphol Plaza lige ved siden af lufthavnens tårn og være forbundet med resten af terminalen. Terminalen skal kunne håndtere op til 14 mio. passagerer om året og dermed markant udvide lufthavnens kapacitet.

Grus i maskineriet
Ved siden af udbygningen af Schiphol, så arbejder Schiphol Group også på at flytte megen charter- og lavprisflyvning fra Schiphol til den lille Lelystad-lufthavn, som Schiphol Group også ejer. Det vil give mere plads til at netværksselskaber som KLM kan ekspandere i Schiphol. Ryanair har tidligere udtrykt stor interesse for Lelystad-lufthavnen.

Schiphol Group forventer at nybygninger og udvidelser i Lelystad-lufthavnen vil være gennemført i starten af 2018. Den hollandske flytrafikkontrol har imidlertid kastet en smule grus i maskineriet, idet de har meddelt Schiphol Group, at den nødvendige flyvekontrol ikke vil være på plads tidsnok til at tage lufthavnen i brug som lufthavn for rutefly, når den står klar i 2018.

Lufthavnsgruppen har derfor bedt det hollandske transportministerium samt de hollandske flykontrolmyndigheder garantere, at lufthavnen senest vil blive åbnet i april 2019. Desuden vil Schiphol Group have en garanti for at der fra starten kan gennemføres mindste 4.000 starter og landinger om året. På sigt er det planen at lufthavnen skal kunne håndtere op til 45.000 starter og landinger om året.

 

 

Relaterede artikler:

Schiphol ind på en tredjeplads

Amsterdam-Schiphol opfører midlertidig afgangshal

Flytning af lavpristrafik fra Schiphol bliver forsinket

Schiphol-udvidelse skal være færdig i 2019

 

x

Læs Også

Samarbejdsproblemer i Air France-KLM

Et hollandsk tv-program er kommet i besiddelse af en fortrolig rapport, hvor 50 interviewede mellemledere hos Air France og KLM skyder på hinanden.

Billund skriver historie sammen med KLM

Billund Lufthavn er en af 13 europæiske lufthavne, der officielt kommer til at tage afsked med en flytype, som KLM har benyttet igennem de seneste 15 år.

KLM øger på Aalborg og København

Som et led i en større nordisk oprustning vil KLM fremover have fire Aalborg-flyvninger året rundt og større kapacitet på sin CPH-rute.

Her rejser danskerne hen

Tre aktører i rejsebranchen har opgjort hvor danskerne rejste hen og rejser hen - og kom frem til nogenlunde samme resultat.

Punktligt og rimeligt med KLM til Aalborg

ANMELDELSE: KLM via Amsterdam til Aalborg er et godt og strømlinet produkt, der levede op til forventningerne.

Fly til Billund måtte returnere

Et KLM-fly fra Amsterdam med plads til 70 passagerer måtte tidligere i dag vende om på en flyvning til Billund. Et reservefly landede kl. 16.30.