Air France A320-200. (Foto: Air France)

Ny Air France-rute til Stockholm

Som led i en større sommer-offensiv åbner Air France en ny rute mellem Marseille og Stockholm.

Når SAS til efteråret etablerer baser i London og Spanien, så sker det for at kunne stå bedre i konkurrencen med lavprisselskaberne på ruter med mange fritidsrejsende. Ruter, hvor der er stor efterspørgsel, mange om buddet og stort prispres.

Det er dog ikke kun lavprisselskaber som Norwegian, Ryanair og easyJet, der presser SAS på leisuremarkedet. Presset kommer også fra de andre netværksselskaber. Et af dem er Air France, der med en række nye kortvarige sensommerruter mellem Frankrig og Skandinavien vil forsøge at få deres bid af kagen og udnytte overskydende kapacitet mens franskmændene holder sommerferie.

Seneste skud på stammen er en rute mellem den storbyen Marseille på den franske middelhavskyst og Stockholm Arlanda. Fra den 25. juli til den 31. august vil Air France flyve to gange om ugen på tirsdage og torsdage med Airbus A320 med plads til mellem 150 og 158 passagerer fordelt på to klasser. Der bliver afgang fra Marseille klokken 10.00 og returflyvning fra Arlanda kl. 14.10.

Ikke i direkte konkurrence
Som CHECK-IN.dk kunne fortælle i sidste, så har Air France desuden også planer om at åbne en sommerrute mellem Bordeaux og Københavns Lufthavn.

Der er tale om en sæsonrute, der løber fra den 24. juli til den 3. september. Der vil være fire ugentlige afgange med rutenummer AF1772 fra Bordeaux kl. 11.15 med ankomst i København kl. 13.45. Returflyvningen på AF1773 til den franske vinby finder sted kl. 14.40 med ankomst i Bordeaux kl. 17.10. Der flyves på mandage, onsdage, fredag og søndage med en kombination af Airbus A319 og A320-fly.

Der er i dag ikke flyforbindelse mellem Marseille og Stockholm eller mellem København og Bordeaux. Så Air France går ikke i direkte konkurrence vinge mod vinge med SAS eller lavprisselskaberne. Men de nye ruter vil være endnu et tilbud til dem, der gerne vil sydpå og have det sidste af sommervarmen med, og som primært vælger destination efter parametre som pris og afgangstider. Ikke så meget efter selve destinationen. Bare solen skinner og maden er god.

Fløj sidste gang i 1997
Foruden de to nye skandinaviske ruter og en ny rute mellem Marseille og Ibiza, så genåbner Air France i samme periode i sensommeren otte ruter, som har været lukket i kortere eller længere tid. Det er blandt andet ruten mellem Bordeaux og Frankfurt, som Air France sidste gang fløj i marts 1997. Her vil man flyve tre gange om ugen i en seks ugers periode fra slutningen af juli til starten af september.

Fra Marseille vil man foruden de to nye ruter til Stockholm og Ibiza også genoptage ruten til Athen, som selskabet lukkede i oktober 2014.

Fra Nice vil man kortvarigt genåbne ruter til Athen og Tel Aviv. Begge to ruter, som blev lukket i september 2015. Fra Paris Charles de Gaulle vil Air France i nogenlunde samme periode flyve til Agadir og Palma de Mallorca. Det har man ikke gjort siden henholdsvis 1999 og 1996.

Og endelig så vender det franske flyselskab kortvarigt tilbage med ruter fra Toulouse til Athen og Malta. På de to ruter har man ikke fløjet siden september 2015.

Alle nye og genåbnede ruter vil blive betjent med Airbus A319 og A320-fly i en periode, hvor Air France har skruet ned for meget af sin normale Europa-trafik som følge af den franske sommerferie.

 

 

Relaterede artikler:

Air France åbner ny rute fra København

Arlanda udfordrer CPH med lavere afgifter

CPH har overhalet Arlanda på andel af lavpristrafik

Svenske lufthavne lander fem nye Europa-ruter

EasyJet flytter CPH-rute til Stockholm

x

Læs Også

EasyJet fortsætter Arlanda-ekspansion

Med to nye ruter til oktober har easyJet på et år øget antallet af ruter fra Stockholm Arlanda fra én til seks.

Analyse: Hub-status i Københavns Lufthavn udfordret

En dugfrisk analyse fra lufthavnsorganisationen ACI Europe viser, at Stockholm og Oslo øger flyforbindelser med op til 51 procent, mens CPH går 30 procent tilbage.

Norwegian øger med 18 procent på Stockholm-langruter

Fra slutningen af marts næste år vil Norwegian kun beskæftige den største af selskabets to Dreamliner-varianter på ruterne fra Stockholm-Arlanda.

Rampetårn omdannet til eksklusiv lejlighed

Det gamle rampetårn i Stockholm-Arlanda lufthavnen er blevet omdannet til en eksklusiv lejlighed i samarbejde med en stor europæisk ferieboligportal.

Arlanda haler ind på Københavns Lufthavn

Stockholm Arlanda er nu Nordens næststørste lufthavn. Men selvom væksten i maj var langt højere end i CPH, så er der stadig langt op til den danske storebror.

Afvist i Arlanda og accepteret i København

USA-sanktioner betød, at ingen handlingselskaber ville røre iranske Mahan Air i Stockholm Arlanda. I CPH havde et af selskaberne dog ingen problemer med iranerne.