Wizz Air A320-200 i Københavns Lufthavn. (Foto: Aero Icarus / Creative Commons License, Wikimedia)

Ny CPH-rute mangler myndighedsgodkendelse

Den 26. august åbner en ny rute fra København til Ukraine, og flyselskabet sælger løs af billetterne, selvom en myndighedsgodkendelse mangler.

Lørdag den 26. august forventer det ungarske lavprisflyselskab Wizz Air at sende de første passagerer afsted fra Københavns Lufthavn mod Kiev-Zhulyany lufthavnen i Ukraine. Ruten har ikke været befløjet siden Cimber Sterling og AeroSvit i 2011/12 i samarbejde forsøgte at få ruten op at stå umiddelbart før de to flyselskaber kollapsede som følge af krisen i Mansvell Enterprises, der stod bag begge selskaber.

Wizz Air vil flyve tre gange om ugen til Zhulyany-lufthavnen, der er en charter- og indenrigslufthavn i modsætning til Borispol, der har den ankommende og afgående netværkstrafik. Selskabet har startet billetsalget for længe siden, men har tilsyneladende ikke fået alle myndighedstilladelser på plads, hvorfor flyselskabet principielt overtræder den danske markedsføringslov.

”I det tilfælde at der er en konkret og begrundet risiko for, at rejserne til den pågældende destination ikke vil kunne gennemføres, vil det kunne rejse spørgsmål om overtrædelse af markedsføringsloven §3. Det er derfor vigtigt, at der tages et klart og tydeligt forbehold i markedsføringen, hvis der opstår risiko for, at rejserne til en markedsført destination ikke vil kunne gennemføres. Det vil kræve en konkret vurdering af forholdene i sagen.” siger Ulrika Folkmann-Schjerbeck, Specialkonsulent hos Forbrugerombudsmanden, til CHECK-IN.dk.

Hos Danmarks Rejsebureau Forening er direktør og jurist Lars Thykier heller ikke i tvivl om, at Wizz Air bevæger sig på usikker grund ved at have startet billetsalget.

“Ud fra en markedsføringsmæssig betragtning, er den vist lige på på kanten. De markedsfører noget som de reelt ikke har,” siger Lars Thykier.

Tavshed fra Wizz Air
Når man på Wizz Airs hjemmeside forsøger at booke en returbillet fra København til Kiev får man oplyst følgende for sektoren fra Kiev til København: This route is pending regulatory approval.”

CHECK-IN.dk har forgæves forsøgt at kontakte Wizz Airs kommunikationsafdeling med henblik på at få afklaret, hvilket mydighedstilladelser, der mangler samt konsekvensen for passagererne, hvis tilladelserne ikke falder på plads. Vi har dog intet svar modtaget fra Wizz Air.

Det ungarske lavprisflyselskab  har for alvor fået smag på det danske marked. Selskabet har i dag fem ruter til Billund Lufthavn, og den sjette kommer i slutningen af marts, når det bliver muligt at flyve til Warszawa direkte fra den jyske lufthavn. Også Københavns Lufthavn har fået glæde af Wizz Air med to ruter til henholdsvis Skopje og Sofia og snart den tredje til Kiev, hvis myndighedstilladelsen kommer på plads.

I dag er Kiev faktisk den største uservicerede europæiske destination fra København med i alt 23.206 indirekte rejsende i 2015. Tidligere har både Cimber Sterling, SAS og Aerosvit betjent ruten. Ryanair kunne onsdag annoncere, at flyselskabet fra slutningen af 2017 får Kiev som ny destination, og dermed vil Ukraine blive det 34. land, som Ryanair flyver til. Det irske lavprisflyselskab vil blandt andet flyve fire gange ugentligt mellem Kiev-Zhulhany og  Stockholm-Skavsta.

 

Relaterede artikler:

Ny Wizz Air-rute til Københavns Lufthavn

Wizz Air-rute nummer to fra CPH

Wizz Air kommer til CPH

Wizz Air lukker datterselskab

x

Læs Også

FPU-ledelse: Frygtede at vi blev overvåget

Den langvarige konflikt mellem FPU og Ryanair i 2015 var psykisk belastende for fagforeningens ledelse, der frygtede at de blev overvåget.

Karatekonge skal sælge Ryanair i Norden

Den 27-årige danske kampsportsekspert Chris Lundshøj er ansat som ny salg- og marketingansvarlig for Ryanair i Norden.

BMI Regional afviser ikke München-Billund rute

Hvis BMI Regional får ledig kapacitet på basen i München Lufthavn, vil man ikke udelukke muligheden for at etablere en rute til Billund.

Lufthansa vil ikke overtage München-rute

Det bliver ikke Lufthansa, der kommer til at lukke hullet efter Sun-Air på ruten mellem Billund og München. Pilen peger i stedet på et britisk flyselskab.

Ingen skandinaviske Argentina-ruter

Hverken i Oslo, Stockholm eller København har Norwegian indtil videre søgt start- og landingstilladelser til Argentina-ruter.

Sæson for fodboldflyvninger

De danske superligaklubbers kvalifikationskampe til de europæiske turneringer giver fast arbejde for flere danske flyselskaber.