Test af Berlin Brandenburg-lufthavnen i 2012 (Foto: FBB)

Ny deadline i skandaleramt Berlin-lufthavn

Åbningen af storlufthavnen Berlin-Brandenburg er blevet udskudt gang på gang, men nu melder lufthavnen om ny deadline for færdiggørelse af hovedterminalen.

Udsættelse på udsættelse. Berlin Brandenburg skulle være åbnet i 2011, men problemfyldte omstændigheder har medført, at indvielsen af storlufthavnen syd for Berlin fortsat lader vente på sig.

Nu melder ledelsen i Berlin Brandenburg-lufthavnen imidlertid ud, at der er sat en bindende deadline på, hvornår lufthavnens hovedterminal skal stå færdig.

Lufthavnsledelsen har udarbejdet en tidsplan, der skal sikre, at de enkelte arbejder bliver overholdt. Efter det resterende byggearbejde er færdiggjort, skal lufthavnen have foretaget en række ekspertvurderinger. Vurderinger, som i sidste ende udgør forudsætningerne for den formelle start af kontrol- og principinspektionen af Berlin Brandenburg, som det kræves i den tyske planlægningslov.

I tidsplanen er det angivet, at disse aktiviteter forventes færdiggjort inden udgangen af august 2018. Herefter følger en intensiv test af den sidste officielle kontrol og hovedinspektion, gruppetest for operationelle processer og idriftsættelse af ORAT (Operational Readiness og Airport Transfer).

Udmelder åbningsdato i år
I marts 2017 fik Berlin Brandenburg-lufthavnen ny administrerende direktør, Engelbert Lütke Daldrup, og han har – i modsætning til lufthavnens tidligere ledelse – forholdt sig åbent over for medierne. Han understreger, at den afgørende fase fra nu og frem til det gennemførte byggearbejde og teknisk idriftsættelse skal foregå med åbenhed over for offentligheden.

”I år vil Berlin Brandenburg angive en åbningsdato for lufthavnen. Forudsætningen for dette er, at inputparametrene skal være gyldige, og at alle leverandører, der er med i projektet, respekterer tidsplanen som aftalt,” siger han i en pressemeddelelse og fortsætter:

”Denne tidsplan, frem til starten af den formelle kontrol af principinspektionen, der kræves i henhold til planlægningsloven, er derfor et bindende grundlag for alle, der deltager i projektet, herunder byggefirmaer.”

Hvis Berlin Brandenburg-lufthavnen ikke når at åbne til vinterfartplanen ikrafttræden i slutningen af oktober 2018, vil åbningen formentlig først ske i forbindelse med sommetrafikprogrammet fra slutningen af marts 2019.

Kæmpe byggeskandale
Berlin Brandenburg-lufthavnen var udset til at kunne håndtere årligt 27 mio. passagerer, men bestyrelsen har imidlertid fundet det nødvendigt at udvide yderligere. Hovedterminalen, der er en forlængelse af lufthavnens nordlige finger, er planlagt til at kunne håndtere otte mio. passagerer, og det vil således sende den samlede kapacitet op på 35 mio. passagerer.

Det skandaleombruste projekt med byggeriet af storlufthavnen vurderes til at være en af de største byggeskandaler i nyere tysk og europæisk historie. Den første udmelding om åbningsdato for lufthavnen, der kom fra officielt hold, blev sat til at være i oktober 2011.

Lufthavnen er blandt andet stødt ind i problemer med ventilationsanlægget, og udmeldinger om nye åbningsdatoer i de senere år har nærmest været mere reglen end undtagelsen.

Prisen for Berlin Brandenburg-lufthavnen var i første omgang estimeret til to mia. euro, men det har siden vist sig, at anlægsprisen runder seks mia. euro – svarende til næsten 45 mia. kroner.

 

Relaterede artikler:

Ny Berlin-lufthavn truet af airberlin-salg

Tysk transportminister: Tegel skal bevares

Airberlin: Uåbnet storlufthavn kan blive museum

Risiko for Berlin-åbning i 2019

Ny tvivl om åbning af Berlin-lufthavn