Ny forbedret udgave af A380

En ny A380-variant med flere sæder og længere rækkevidde skal hjælpe Airbus med at skabe rentabilitet i A380-projektet.

Flyselskabernes interesse for det store dobbeltdækkerfly, Airbus A380, har været stærkt nedadgående de senere år med meget få nye ordrer. Derfor har Airbus igen og igen annonceret sænkning i produktionstempoet.

Nu tager Airbus også et mere offensivt træk og forsøger at få gang i A380-salget igen ved at annoncere, at selskabet overvejer at introducere en ny såkaldt Airbus A380plus-version.

Flere sæder
Airbus forestiller sig, at den nye plus-versions brændstofforbrug vil blive reduceret med fire procent som følge af nye winglets og forbedringer af vingerne. Ved at ændre på flyets indvendige layout håber Airbus desuden på at skabe plads til yderligere 80 passagerer i en fire-klasses konfiguration. Kombinationen af mindre brændstofforbrug og flere sæder giver tilsammen et 13 procent lavere brændstofforbrug per sæde end den nuværende Airbus A380-800.

De fleste selskaber har i dag mellem 490 og 520 passagerer i fire-klasses konfiguration. Kun Emirates har også en ”high-density” version med to klasser og i alt 615 sæder. Den bruges blandt andet på selskabets rute mellem Dubai og København.

I stedet for at sætte 80 ekstra sæder i den nye plus-version af A380’eren, så kan flyselskaberne også vælge i stedet at tage mere brændstof med og forbedre flyets rækkevidde med omkring 450 – 500 km.

Desuden skal der være længere mellem de krævede vedligeholdelsescheck og det store check hvert sjette år skal kunne laves hurtigere.

Helt nye ordrer
De påtænkte ændringer og forbedringer i plus-versionen er dog minimale sammenlignet med den Airbus A380neo med helt nye motorer, som Airbus A380-storkunden Emirates flere gange har opfordret Airbus til at lancere. Tidligere på måneden slog Airbus’ topchef, Fabrice Brégier fast, at der ikke var nogen rentabel forretningsmodel i at lancere en gennemopdateret Airbus A380neo.

Airbus er angiveligt i dialog med Emirates om en ny ordre på omkring 20 Airbus A380-fly oveni de i alt 140 fly, som selskabet tidligere har bestilt. Aftalen forventes annonceret på Dubai Air Show til november og vil være med til at sikre, at Airbus ikke skal skrue længere ned for produktionstempoet end man allerede har gjort.

Under en
Airbus har allerede reduceret den årlige produktion af Airbus A380-flyene i den franske lufthavn Toulouse’s nordvestlige hjørne fra 27 i 2016 over 15 i år til 12 i 2018.

Fornylig åbnede Airbus imidlertid for at produktionstempoet kan blive sat yderligere ned og komme under det ”magiske” og symbolske ”ét fly om måneden”.

”Det er sandsynligt, at vi er nødt til at gå under rate en,” sagde vice president og ansvarlig for A380-programmet hos Airbus, Didier Evrard, fornylig til Air Transport World.

At gå under ”en per måned” vil sandsynligvis blive en realitet, hvis ikke Airbus modtager nogle nye A380-ordrer inden udgangen af i år. Der er nemlig stadig ledige ”slots” på produktionsbåndet i 2019.

 

 

Relaterede artikler:

Airbus kan ikke få økonomi i A380

Airbus vil skære ned på A380-produktionen

Vil pensionere A380’ere

x

Læs Også

Paris Air Show dag 1: MAX i centrum

Boeings nye 737 MAX 10 løb med det meste af opmærksomheden på førstedagen af Paris Air Show.

Nye flytyper på Paris Air Show

Boeing forventes på næste uges Paris Air Show at præsentere en hel ny flytype, der uofficielt er døbt Boeing 797. Også Airbus og Embraer har nye fly med.

Lufthansa flytter kapacitet fra Frankfurt

Lufthansa er kraftigt utilfreds med taksterne i Frankfurt Lufthavn og har nu annonceret, at fem af selskabets 14 Airbus A380'ere ikke længere skal have base i Frankfurt.

Airbus kan ikke få økonomi i A380

Hvis ikke Airbus får nye A380-ordrer inden årets udgang, vil man sandsynligvis skrue produktionstempoet ned til under et fly om måneden.

Vil pensionere A380’ere

Verdens første bruger af Airbus A380-dobbeltdækkerflyet, Singapore Airlines, vil pensionere de første eksemplarer.

Kina skriver luftfartshistorie

Det første store kinesisk producerede passagerfly gennemførte i dag en succesfuld testflyvning fra Shanghai-Pudong lufthavnen. Nu er Comac klar til at udfordre Boeing og Airbus.