Ny San Francisco-rute kan betyde lukning af Bangkok

Når SAS den 8. april næste år påbegynder den nye helårsrute til San Francisco, vil det betyde reduktioner i resten af netværket, da der ikke kommer nye fly ind. Mest sandsynligt vil det være, at SAS lukker Bangkok-ruten og indgår et tættere samarbejde med Thai.

Overraskelsen var stor, da SAS torsdag morgen kunne løfte sløret for en ny heltårsrute til San Francisco samt udvidede frekvenser på ruten mellem København og New York.

Men hvad SAS ikke umiddelbart fortæller er, at den nye rute kommer til at koste tilpasninger i det eksisterende rutenetværk. Det bekræfter Per Møller Jensen, der er vice president vice president marketing og Eurobonus i SAS.

“Vifår ikke nye fly ind til at betjene den nye rute til San Francisco, hvorfor dervil blive reduceret i det eksisterende sommer- og vintertrafikprogram.“

SAS ønsker dog ikke på nuværende tidspunkt at melde ud, hvilken eller hvilke ruter, der vil blive påvirket af reduktionerne.

Vil kræve to fly
Tidtabellen til San Franciscovil kræveto fly af typen Airbus A340, da en samlet rundtur vil tage næsten 25 timer, som det fremgår af nedenstående:

København-San Francisco
SK 935 CPH 12:25 SFO 14:45 343 0 1-345-7 11:20 I 08 Apr 25 Oct
SK 935 CPH 12:55 SFO 15:15 343 0 —–6- 11:20 I 13 Apr 26 Oct

San Francisco-København
SK 936 SFO 17:35 CPH 13:15 +1 343 0 1-34567 10:40 I 08 Apr 25 Oct

Med behovet for to Airbus A340-fly falder blikket med det samme på SAS-ruterne til Bangkok, Beijing, Shanghai og Tokyo, hvor SAS i dag benytter denne flytype. Det vil være utænkeligt, at SAS reducerer på ruterne til Kina, hvorfor Bangkok-ruten umiddelbart ser ud til at være en reduktionsmulighed.

Det ville også give mening i forhold til, at der i dag benyttes to fly til at betjene Bangkok-ruten, der også prismæssigt er under pres som følge af selskaber som Emirates og Qatar Airways, der har presset sig ind i det skandinaviske marked.

Mulighed for udvidet Thai-samarbejde
Det kunne derfor meget vel tænkes, at SAS vil lave et tættere samarbejde med Thai Airways tilsvarende det kommende joint-venture samarbejde med Singapore Airlines, således at Star Alliance-partneren Thai Airways fremover kan operere Bangkok på vegne af SAS. Dermed vil kabalen gå op, og de ønskede A340-fly vil kunne blive frigivet til San Francisco-ruten.

Endelig kan man også vurdere en mulig beslutning om at afvikle Bangkok-ruten som en reaktion på, at det norske lavprisflyselskab Norwegian formentlig i foråret 2013 påbegynder lavprisflyvninger mellem Bangkok og Skandinavien med mere driftsøkonomiske fly og base i Thailand til omkostninger, der er betydeligt lavere end hos SAS.

SAS har i alt 11 langdistancefly, heraf fire af typen Airbus A330 og syv af typen Airbus A340.