Et af de ATR-fly, som Regional Jet vil bruge i sine SAS-operationer. Foto: Jevgeni Ivanov

Ny SAS-leverandør genoptager forhandlinger

Kommende estisk SAS-leverandør og fagforening vender tilbage til forhandlingsbordet for at lande en aftale om ny overenskomst for 100 piloter og stewardesser.

Efter et sammenbrud i forhandlingerne for halvanden uge siden, så sætter Flyvebranchens Personale Union og bemandingsselskabet PAS Aviation sig i morgen igen til forhandlingsbordet. Målet er at nå til enighed om en kollektiv overenskomst for de omkring 100 piloter og kabineansatte, som skal bemande de ATR72-600 fly, som estiske Regional Jet OÜ skal operere for SAS fra den 15. august.

”PAS Aviation har bedt om et nyt møde, hvor de vil præsentere et nyt udspil. Vi skal derfor mødes på tirsdag, og så tager vi den derfra,” siger næstformand i Flyvebranchens Personale Union, Anders Mark Jensen, til CHECK-IN.dk.

Vil finde hinanden
Som CHECK-IN.dk kunne fortælle i sidste uge, så brød forhandlingerne om en overenskomst sammen for to uger siden. Men nu er PAS Aviation altså kommet tilbage med et nyt udspil.

Og det har været nødvendigt. For de første udspil fra PAS Aviation var ikke noget, som Flyvebranchens Personale Union kunne acceptere.

”Det de tidligere har tilbudt, var ikke skandinaviske vilkår,” understreger Anders Mark Jensen.

Han er dog fortrøstningsfuld med hensyn til at nå en aftale inden operationerne starter den 15. august.

”Det er vores forhåbning, at vi vil finde hinanden, og vi vil fastholde vores krav om en overenskomst,” fastslår Anders Mark Jensen.

Han bekræfter CHECK-IN.dk’s oplysninger om at forhandlingerne brød sammen for knap to uger siden.

På plads i nær fremtid
Hos PAS Aviation og Regional Jet OÜ mener man imidlertid ikke, at der var tale om et sammenbrud. Det er heller ikke opfattelsen hos SAS, der forventer at parterne når til enighed.

”Vi kan forstå, at parterne stadig forhandler, og derfor regner vi også med, at overenskomsten er på plads i nær fremtid,” siger pressechef hos SAS, Mariam Skovfoged.

Regional Jet OÜ er ejet af det estiske flyselskab Nordica og skal om mindre end en måned begynde at operere ATR72-600 turbopropfly for SAS og overtage dele af den SAS-produktion, som Jet Time i dag tager sig af. To fly fra 15. august og yderligere to fly fra 2. september. To af flyene skal placeres på en base i Københavns Lufthavn mens andre to fly skal have base i Billund Lufthavn. Herudover har PAS Aviation besluttet at etablere en crewbase i Aarhus Lufthavn, hvor flyene ofte kommer til at overnatte.

 

Relaterede artikler:

Forhandlinger med ny SAS-leverandør brudt sammen

SAS: Regional Jet havde den mest “effektive” pris

Ny SAS-leverandør: Planlægning bliver den store udfordring

Portræt: Her er Jet Times SAS-afløser

Estere overtager SAS-produktion fra Jet Time

Nordica i strategisk samarbejde med LOT

x

Læs Også

FPU-ledelse: Frygtede at vi blev overvåget

Den langvarige konflikt mellem FPU og Ryanair i 2015 var psykisk belastende for fagforeningens ledelse, der frygtede at de blev overvåget.

Lufthansa vil ikke overtage München-rute

Det bliver ikke Lufthansa, der kommer til at lukke hullet efter Sun-Air på ruten mellem Billund og München. Pilen peger i stedet på et britisk flyselskab.

Ingen skandinaviske Argentina-ruter

Hverken i Oslo, Stockholm eller København har Norwegian indtil videre søgt start- og landingstilladelser til Argentina-ruter.

Sæson for fodboldflyvninger

De danske superligaklubbers kvalifikationskampe til de europæiske turneringer giver fast arbejde for flere danske flyselskaber.

Københavns Lufthavn på vej ud af europæisk top15

Tre europæiske storlufthavne er på vej til at skubbe Københavns Lufthavn ud af gruppen blandt de 15 største lufthavne i Europa.

WiFi på vej i Dreamlinere og MAX hos Norwegian

Norwegian har underskrevet nye kontrakter, der skal sikre WiFi i samtlige selskabets mellem- og langdistancefly, og samtidig skrues der op for båndbredden.