Dette ATR72-600 fly bliver et af de første, som Regional Jet kommer til at operere for SAS. (Foto: Anna Zvereva)

Ny SAS-leverandør skifter navn

Estiske Regional Jet OÜ, der om en måned begynder at flyve for SAS, får et nyt navn, der er mere unikt og bedre signalerer selskabets tilhørsforhold.

Når det estiske flyselskab Regional Jet OÜ fra den 15. august begynder at operere ATR72-600 fly for SAS til og fra blandt andet Københavns Lufthavn, så bliver det ikke under Regional Jet-navnet. Flyselskabet har nemlig valgt at skifte navn til Nordica Regional. Det skriver ch-aviation.

Med det nye navn får selskabet en mere unik identitet, da Regional Jet også betegner en hel kategori af fly – nemlig regionale jetfly som CRJ-serien og Embraer E-familen. Et navn, der også var en anelse misvisende eftersom selskabet skal operere ATR72-turboprop fly for SAS.

Tidligere Cimber-direktør
Nordica Regional-navnet signalerer tydeligt, at selskabet er et datterselskab af det estiske flyselskab Nordica og at det flyver regionale feeder-flyvninger for SAS og polske LOT, ligesom det leverer kapaciteten til Nordica’s egne flyvninger. Flyvningerne for LOT og Nordica gennemføres med CRJ-jetfly.

Nordica ejer 51 procent af selskabet, mens LOT ejer de resterende 49 procent. Den estiske stat ejer Nordica, mens den polske stat har aktiemajoriteten i LOT. Den tidligere direktør for Cimber Sterling, svenskeren Jan Palmér, er idag bestyrelsesformand i Nordica.

Kommer til at overnatte
Regional Jet OÜ/Nordica Regional skal sætte de to første ATR72-600 fly i drift den 15. august og yderligere to skal i sving fra den 3. september. To af flyene skal placeres på en base i Københavns Lufthavn mens andre to fly skal have base i Billund Lufthavn. Herudover har bemandingsselskabet PAS Aviation netop besluttet at etablere en crewbase i Aarhus Lufthavn, hvor flyene ofte kommer til at overnatte. PAS Aviation står for rekruttering og bemanding på vegne af Regional Jet/Nordica Regional.

Aftalen mellem SAS og Regional Jet OÜ løber i seks år, men kan opsiges efter tre år. Den kan udvides til at omfatte flere end de fire fly. Kontrakten afløser den kontrakt, som SAS har haft de sidste fire år med danske Jet Time om operation af op til 11 ATR-fly. En operation, som har givet Jet Time stort underskud. Frem til at esterne tager over opererer Jet Time fem ATR72-600 fly for SAS.

Det nye navn ligger tæt op af det finske regionalflyselskab Nordic Regional, der markedsfører sig selv under brandet Norra. Det opererer blandt andet en stor flåde af ATR-fly for Finnair.

 

Relaterede artikler:

Regional Jet i kapløb med tiden før SAS-debut

Første SAS-fly til Regional Jet

SAS: Regional Jet havde den mest “effektive” pris

Ny SAS-leverandør: Planlægning bliver den store udfordring

Portræt: Her er Jet Times SAS-afløser

Estere overtager SAS-produktion fra Jet Time

x

Læs Også

FPU-ledelse: Frygtede at vi blev overvåget

Den langvarige konflikt mellem FPU og Ryanair i 2015 var psykisk belastende for fagforeningens ledelse, der frygtede at de blev overvåget.

Lufthansa vil ikke overtage München-rute

Det bliver ikke Lufthansa, der kommer til at lukke hullet efter Sun-Air på ruten mellem Billund og München. Pilen peger i stedet på et britisk flyselskab.

Ingen skandinaviske Argentina-ruter

Hverken i Oslo, Stockholm eller København har Norwegian indtil videre søgt start- og landingstilladelser til Argentina-ruter.

Sæson for fodboldflyvninger

De danske superligaklubbers kvalifikationskampe til de europæiske turneringer giver fast arbejde for flere danske flyselskaber.

Københavns Lufthavn på vej ud af europæisk top15

Tre europæiske storlufthavne er på vej til at skubbe Københavns Lufthavn ud af gruppen blandt de 15 største lufthavne i Europa.

WiFi på vej i Dreamlinere og MAX hos Norwegian

Norwegian har underskrevet nye kontrakter, der skal sikre WiFi i samtlige selskabets mellem- og langdistancefly, og samtidig skrues der op for båndbredden.