Nye IATA-bagageregler fra 1. april

Den 1. april træder nye bagageregler i kraft for såkaldt ‘interlining’ af bagage, hvilket vil sige når flere selskaber med forskellige bagageregler optræder i en og samme flybillet.

Fredag den 1. april vil IATA Resolution 302 erstatte de tidligere resolutioner nr. 300 og 301 omkring interlining af bagage.

Med den nye Resolution 302 vil det fremover være meget tydeligt, hvilket selskabs bagageregler dervil være gældende for en samlet rejse, når selskaberne individuelt har forskellige regler. Det er den problematik, som i luftfartssproget er kendt som “interliningaf bagage.“

Begrebet ‘Most Significant Carrier’ (MSC) vil være bestemmende for, hvilket selskabs bagageregler, der vil være gældende for en rejse sammensat af flere forskellige luftfartsselskaber med hvert sit regelsæt. Most Significant Carrier vil ikke fremgå af hverken reservationssystemer eller billet, men skal bestemmes udfra en checkliste, som IATA og luftfartsselskaberne har udarbejdet.

Indenrigsrejser
Såfremt der foretages indenrigsrejser med flere strækninger og forskellige selskaber er bagageregler forselskabet, der opererer på første strækning gældende.

Rejser indenfor Europa
Ved rejser indenfor det geografiske område som IATA definerer som Europa er det luftfartsselskabet, der opererer den første internationale strækning, hvis bagageregler vil være gældende for den samlede billet.

Rejser mellem IATA ‘subareas“ (f.eks. fra Europa til Afrika og Mellemøsten)
Det første luftfartsselskab, der opererer på strækningen mellem et ‘subarea’ til et andet, er ‘Most Significant Carrier’.

Interkontinentale rejser
Ved interkontinentale rejser mellem IATA TC-zoner er det bagagereglerne for det første luftfartsselskab, der opererer på strækningen mellem en af de tre TC-zoner, der vil være gældende. TC1 er Nord- og Sydamerika, TC2 er Europa, Mellemøsten og Afrika, mens TC3 er Asien og Oceanien.

Det skal dog understreges, at der gælder særlige regler for rejser til og fra USA. “Most Significant Carrier“ vil altid være “marketing carrier“ i tilfælde af codeshare-flyvninger. Det vil sige, at United´s bagageregler vil være gældende i tilfælde af en codeshare-flyvning med UA-flynummer mellem København og New York-EWR på et fly opereret af SAS. Herudoverskal MSC på hjemrejsen altid være den samme som på udrejsen.