Gert Foged Brask (privatfoto)

Nye problemer for Greenland Express

Greenland Express må nu meddele kunderne, at første flyvning mellem Billund og Grønland er udsat fra 11. maj til tidligst den 14. juni på grund af manglende tilladelser. Selskabet hævder at være påført et betydeligt økonomisk tab.

Etablering og driftsstart af det virtuelle flyselskab Greenland Express har været en lang lidelseshistorie, der ingen ende vil synes at tage. Lige nu må selskabets direktør og grundlægger Gert Brask konstatere, at flyvningerne med version 3.0 af Greenland Express ikke vil kunne igangsættes den 11. maj som planlagt.

Ifølge Greenland Express mangler der de nødvendige tilladelser fra Trafikstyrelsen til at operationerne kan igangsættes på den planlagte dato. Der er allerede solgt en del billetter til flyvningerne, hvorfor Greenland Express skal i gang med at ombooke og refundere billetter

“Vi har i dag indledt en proces med kontakt til samtlige rejsende, der skulle have fløjet med selskabet fra den planlagte rutestart den 11. maj og frem til den 14. juni 2015. Vi er nødsaget til at kancellere de gennemførte bookinger i det nævnte tidsrum, idet der ikke per dags dato forligger den nødvendige tilladelse fra Trafikstyrelsen,“ hedder det i en pressemeddelelse, som Greenland Express udsendte onsdag aften.

Hård kritik af Trafikstyrelsen
Ifølge Greenland Express har Trafikstyrelsen udbedt sig en direkte kontakt til den flyoperatør, der skal gennemføre flyvningerne på vegne af det virtuelle flyselskab.

Direktør Gert Brask hævder at have indgået kontrakt med et flyselskab, der vil stille et Airbus A320-fly til rådighed. Greenland Express har dog ikke ønsket at oplyse, hvilket flyselskab, der er indgået aftale med samt alder og historik på det pågældende fly.

Frustrationen hos Greenland Express er ikke til at tage fejl af. Selskabets ledelse langer kraftigt ud efter Trafikstyrelsen, som man anklager for træg sagsbehandling.

“Greenland Express beklager selvsagt dybt over for de mange berørte passagerer, hvad selskabet opfatter som en mangelfuld og træg sagsbehandling i Trafikstyrelsen. Og samtidig konstaterer vi, at den træge sagsbehandling og mangelfulde kommunikation fra Trafikstyrelsen, på nuværende tidspunkt, har påført selskabet et betydeligt økonomisk tab i form af mistede billetindtægter, tabte markedsføringsomkostninger i medier m.v.,“ hedder det i pressemeddelelsen.

Det har ikke været muligt for CHECK-IN.dk at få Trafikstyrelsens kommentarer til de fremførte påstande fra Greenland Express.

Foto: Greenland Express-direktør Gert Brask er atter løbet ind i problemer med sit luftfartsprojekt.