Nye SAS-besparelser i horisonten

Når SAS i løbet af i år har fundet besparelser og effektiviseringer for 700 mio. svenske kroner, så venter nye besparelser og effektiviseringer. Sandsynligvis adskillige år ud i fremtiden.

Frem til afslutningen af finansåret 2016/2017 den 31. oktober i år skal SAS finde besparelser og effektiviseringer for 700 mio. svenske kroner. Dermed har selskabet gennemført den spareplan, som blev sat i søen for to år siden og som skulle indbringe i alt 1,5 mia. svenske kroner.

Men når det mål er nået, så venter en ny runde med besparelser og effektiviseringer.

”Det bliver nødvendigt med mere. De selskaber, der har etableret sig i nyere tid, har organiseret sig med lavere omkostninger end vi har. Så det er fortsat muligt at reducere omkostningerne, og vi kommer til at skulle hele vejen rundt om ground handling, i luften, det tekniske setup og administrationen,” forklarer koncerndriftsdirektør Lars Sandahl Sørensen fra SAS til CHECK-IN.dk.

Ifølge Sydbanks aktieanalysechef Jacob Pedersen, så arbejder SAS aktuelt målrettet med at identificere nye effektiviseringer i alle dele af organisationen. De bliver ifølge Jacob Pedersen offentliggjort senere i år, og da SAS samtidig indikerer, at investorerne skal regne med restruktureringsomkostninger, er det sandsynligt, at deciderede besparelser kommer i betragtning.

Fortsætter efter 2020
Hvis medarbejdere i SAS og selskabets kunder tror, at den næste sparerunde bliver den sidste, så kan de godt tro om igen, vurderer Jacob Pedersen.

”Mens SAS kommercielt ser ud til at have fundet melodien med passagervækst og massiv fremgang i langdistancesatsningen, ser indtjeningsbilledet noget mere mudret ud. Endnu flere effektiviseringer kan være vejen mod et bæredygtigt fundament – men det er en rejse, der har varet mange år, og som vi forventer fortsætter – også efter 2020,” skriver han i en aktieanalyse ovenpå regnskabsaflæggelsen.

Utænkeligt for få år siden
Et af de tiltag, som skal være med til at reducere omkostningerne hos SAS er den kommende etablering af baser i Spanien og London samt oprettelse af selskab i Irland. SAS vil fra november stationere i første omgang op til ni Airbus A320neo-fly på baserne og ansætte flere hundrede stewardesser og piloter på lokale spanske og britiske vilkår.

At det skandinaviske flyselskab med de tre skandinaviske stater som største ejere, skulle gøre sådan noget, var utænkeligt for få år siden. Men det helt store ramaskrig udeblev, da SAS tidligere i år annoncerede de konkrete udflytningsplaner.

”Omgivelserne kan godt forstå, at sådan ser verden ud i dag. Vi har fået 500.000 flere kunder i det forgangne kvartal. Det giver helt klart et grundlag for at blive ved med at være konkurrencedygtige. Hvis ikke vi gjorde noget, så kunne man kritisere os for det,” siger Lars Sandahl Sørensen.

Ikke opstå mange forstyrrelser
SAS fremlagde onsdag sit regnskab for første kvartal af finansåret 2016/2017. Det viste et driftsunderskud på 707 mio. svenske kroner mod et tilsvarende underskud på 404 mio. svenske kroner i samme periode året før.

Hos Sydbank forventer Jacob Pedersen, at SAS stadig kan levere et positivt resultat for hele regnskabsåret, men der skal ikke opstå mange forstyrrelser før overskud vendes til underskud.

 

 

Relaterede artikler:

SAS vil lukke omkostningsgabet til konkurrenterne

Analytiker: Øgede SAS-indtægter ædes op af brændstofudgifter

A320neo-fly på SAS-baser i London og Málaga

SAS åbner nye baser og udflager til Irland

SAS søger chefer til nyt irsk selskab