Nye Star-medlemmer har problemer med punktligheden

De tre nyeste asiatiske Star Alliance-medlemmer lå alle i den nederste halvdel på listen over de mest punktlige flyselskaber i juni måned.

Star Alliance er verdens største globale luftfartsalliance, og med indlemningen af Air India, EVA Airways og Shenzhen Airlines indenfor de seneste to år, er Star Alliance sammen med SkyTeam førende på det asiatiske marked. Dette er dog ikke nødvendigvis ensbetydende med, at alliancens medlemmer også er bedst til at komme til tiden.

På Flightstats seneste opgørelse over flyselskabernes punktlighed fra juni, ligger alle de tre Star Alliance-medlemmer solidt plantet i bunden på listen med de asiatiske flyselskaber. Flightstats kriterier for at komme til tiden er at flyet ankommer ved gaten senest 15 minutter efter tidtabellen, og dette har især en række kinesiske flyselskaber en nærmest notorisk tendens til ikke altid at opfylde.

Således er fire af de fem nederste selskaber på listen kinesiske, og af de tre nye Star Alliance-medlemmer, står det da også værst til for kinesiske Shenzhen Airlines, der var forsinket på godt og vel halvdelen af sine 16.290 flyvninger. Shenzhen ankom kun til tiden 50,21 procent af gangene, og ligger dermed nummer 52 ud af 56 asiatiske flyselskaber. Hvert fjerde af selskabets afgange var endda forsinket med mere end 45 minutter.

Ikke helt så skidt så det ud for EVA Airways, der dog heller ikke kan være tilfredse med en punktlighed på 55,21 procent på 4.385 flyvninger. Det taiwanske selskab blev medlem af Star Alliance i juni 2013 og har langt størstedelen af sine ruter i Asien. Selskabet flyver til syv europæiske destinationer, herunder Amsterdam, Bruxelles, Frankfurt, London Heathrow, Charles de Gaulle i Paris, Moskva og Wien.

Distanceret af konkurrent
Da Air India den 11. juli indtrådte i Star Alliance, blev de udover at være alliancens nyeste medlem, også det første indiske selskab til at indgå i en af de tre store globale luftfartsalliancer. Det skete dog først efter en aldeles langsommelig proces, hvor Star Alliance undervejs havde flirtet med Jet Airways, der efter Air India er Indiens næststørste luftfartsselskab. Air India endte dog som bekendt med at vinde den kamp, men når det handler om at lande til tiden, er billedet et andet.

Godt nok er Air India det bedst placerede selskab af de tre Star Alliance-medlemmer med en punktlighed på 60,38 procent på sine 10.092 flyvninger, og en plads som nummer 44 i Asien i juni måned. Men dette er 18 pladser dårligere end konkurrenten Jet Airways, der formåede at ankomme til tiden på 80,78 procent af sine flyvninger.

Bedst af alle de asiatiske luftfartsselskaber i juni var Thai Air Asia med en punktlighed på 93,35 procent. Til sammenligning ankom 85,84 procent af SAS’ fly til tiden i samme måned.