Airbus A320-200neo fra SAS. (Foto: SAS)

Nye udenlandske SAS-baser afsløres på onsdag

SAS vil på onsdag sætte navn på de baser, hvorfra samlet ni Airbus A320neo-fly skal operere i det kommende vintertrafikprogram.

Onsdag den 21. juni kl. 08.00 vil SAS offentliggøre kvartalsregnskabet for finansårets andet kvartal, der løber fra 1. februar til den 30. april i år. Herudover er det også planlagt, at SAS skal sætte navn på de udenlandske baser, som selskabet fra slutningen af oktober vil åbne i London og Spanien.

Forventningen er, at der er tale om London-Heathrow og Málaga Airport, men det har SAS endnu ikke ønsket at bekræfte. Det irske datterselskab Scandinavian Airlines Ireland er i fuld gang med at rekruttere piloter og kabinepersonale, og hele den overordnede proces ledes fra Skandinavien af Mikael Wångdahl, direktør for ekstern produktion samt Lars Sandahl Sørensen, der er koncerndirektør i SAS med ansvar for drift.

Tiden er knap i forhold til, at organisationen skal på plads samtidig med, at en driftslicens skal indhentes fra de irske myndigheder, inden op til ni Airbus A320neo-fly vil være klar at flyve fra de britiske og spanske baser. Det er forventningen, at SAS fra de udenlandske baser kan operere til 30 procent lavere omkostninger end i Skandinavien.

“Jeg indrømmer, at det er en stram tidsplan, men vi følger planen og har allerede fået et meget dygtigt team på plads,” siger koncernchef Rickard Gustafson i et interview med Air Transport World.

Engangsomkostninger ved nye strukturelle initiativer
Hos Sydbank er aktieanalysechef Jacob Pedersen klar med sine estimater for det seneste afsluttede kvartal samt hele finansåret, der slutter den 31. oktober. Estimatet for hele året er nu et nettoresultat på 554 mio.  mod 971 mio. svenske kroner i 2015/16.

“Selskabet er på vej med nye strukturelle initiativer, som ikke bliver gratis at gennemføre, og de engangsomkostninger vil efter alt at dømme sænke nettoresultatet i år fra vores aktuelle forventning, men det er endnu for tidligt at indregne i estimaterne,” skriver Jacob Pedersen i en et såkaldt AktieUdsyn før kvartalsregnskabet.

Konkret forventer Sydbank-analytikeren et driftsunderskud på 303 mio. svenske kroner i seneste kvartal mod et overskud året før på 240 mio. svenske kroner. Det på trods af en skønnet omsætningsvækst på 7,9 procent i kvartalet. Omsætningsvæksten og mere fyldt fly er dog sket på bekostning af billetpriserne, som det har været nødvendigt at sænke. Samtidig har der være en ugunstig omkostningsudvikling på flere områder.

“Valutaeffekterne påvirker generelt omkostningsposterne negativt, og vi forventer desuden, at brændstofomkostningerne stiger med cirka 200 milioner svenske kroner i kvartalet,” lyder det fra Jacob Pedersen.

 

Relaterede artikler:

Tidligere Ryanair-ansat bliver direktør i SAS-selskab

SAS: Ansatte vil gerne flyttes til udenlandske baser

A320neo-fly på SAS-baser i London og Málaga

SAS vil etablere bemandingsselskab

SAS åbner nye baser og udflager til Irland

x

Læs Også

Norwegian lukker Berlin-rute fra København

Konkurrencen er hård mellem de fire flyselskaber, der flyver mellem København og Berlin, og nu trækker Norwegian sig.

Kendte til bevæbnede vagter i to måneder

Trafikstyrelsen vidste i mere end to måneder, at iranske Mahan Air brugte ulovlige bevæbnede vagter på sine fly. Alligevel greb styrelsen ikke ind.

Kampen mod SAS-boksen

ANMELDELSE: Et helt håbløst nyt madkoncept er omtrent eneste "hår i suppen" på en flyvning med SAS fra Færøerne til København.

Hemmelighedskræmmeri bag støttekroner til flyruter

I 2015 og 2016 har ni flyselskaber fået andel i offentlig markedsføringsstøtte fra Global Connected, og sekretariatet hos Wonderful Copenhagen ønsker at hemmeligholde beløbene.

Vanskelig debut for ny SAS-leverandør

Regional Jet debuterede søndag som underleverandør for SAS, og på første afgang til Billund måtte man foretage flybytte, mens resten af dagen blev fløjet med forsinkelser.

Vækst i CPH-rutetrafik er gået i stå

I to måneder i træk har der været færre rejsende med rutefly fra Københavns Lufthavn i forhold til samme periode året før, og det betyder, at væksten i dette segment er gået i stå.