Bombardier CRJ900 (OY-KFC) i Københavns Lufthavn. (Foto: Jan Broe)

Nyere SAS-fly benyttes til reservedele

Et otte år gammelt Bombardier CRJ900-fly fra SAS er blevet skrottet og bliver nu anvendt til reservedele for de øvrige fly af samme type hos datterselskabet Cimber.

En flyvning fra Warszawa til København den 3. februar 2016 som rutenummer SK2752 blev den sidste for Bombardier CRJ900-flyet med registrering OY-KFC. Flyet blev oprindeligt leveret til SAS den 20. februar 2009 som Bertil Viking sammen med 11 søsterfly, og siden den 1. marts 2015 har flyet været opereret af Cimber A/S.

Nu står Bertil Viking ved en hangar i Københavns Lufthavn og ligner et afpillet skelet. Flyets vinger og motorer er fjernet, og det er blot et tomt flyskrog, der står tilbage. Flyet blev afmeldt i det danske luftfartsregister den 21. december 2016, da forsikringsselskabet tidligere havde taget beslutning om, at flyet ikke kunne repareres.

Årsagen til den triste skæbne for det relativt nyt fly hænger sammen med et tragisk uheld, der fandt sted den 4. februar sidste år i Københavns Lufthavn. Her blev flyet alvorligt beskadiget under en motortest, hvor vingen delvist blev revet af flykroppen og hovedhjulet trykket op under flyet. Lige netop området hvor vingen er fæstnet til flykroppen er et meget sårbart og kritisk sted, da det er udsat for en ekstra stor belastning. Derfor kunne flyet ikke repareres.

SAS indskærpede procedurer
Ulykken medførte ikke alene materielle skader. En flymekaniker, der sad i en traktor i nærheden af flyet og overvågede den såkaldte “high power” motortest, blev alvorligt kvæstet, da flyet under testen bevægede sig fremad, hvorved den venstre vinge kappede taget af traktoren.

Episoden blev beskrevet i detaljer i Ekstra Bladet, der havde fået aktindsigt i et svar fra SAS til Arbejdstilsynet.

Her fremgik det, at SAS efter hændelsen valgte at indskærpe flere procedurer ved fremtidige motortests. Der var især to forhold, SAS selv havde valgt at pege på. Først og fremmest var det, at traktoren holdt tæt ved flyet, hvor det var hensigten, at flymekanikeren skulle sikre sig, at der ikke kom nogen i nærheden af flyet under motortesten. Fremover skal der være en sikkerhedszone, hvor der ikke må opholde sig køretøjer eller mennesker.

En anden indskærpelse som følge af arbejdsulykken var, at flyteknikerne i cockpittet fremover skal have seler på ved motortests. Ifølge oplysningerne bar flyteknikerne ikke sikkerhedsseler, hvorfor de angiveligt væltede rundt i cockpittet, da flyet sprang fremad trods gummiklodser (wheel chocks, red.) foran hjulene. I cockpittet befandt sig også en 15-årig erhvervspraktikant på ulykkestidspunktet.

SAS måtte i en længere periode indleje et CRJ900-fly fra spanske Air Nostrum som erstatningskapacitet.

 

Relaterede artikler:

Spanske vilkår på SAS-flyvninger

Hændelse i Frankfurt førte til CRJ-eftersyn

SAS fortsætter med spansk lejefly