Nystartet selskab vil flyve fra USA til Europa

Baltia Air Lines er et nyetableret amerikansk flyselskab, der forventer at flyve fra New York til Europa i løbet af 2015.

I den lille Oscoda-Wurthsmith Lufthavn i staten Michigan holder et stort Boeing 747-200 fly og venter på, at det skal i luften som første fly for Baltia Air Lines.

Flyet, der er næsten 36 år gammelt, har oprindeligt fløjet for Northwest Orient og siden Delta Air Lines, inden det i 2008 blev udfaset fra passagerflyvning og overgik til fragtflyselskabet Kalitta Air.

Jumbojetten med registreringen N706BL venter på, at Baltia Air Lines skal få samtlige tilladelser på plads til at kunne påbegynde flyvninger mellem USA og Europa.

“Americas Newest Airline“ er sloganet for flyselskabet, der har hovedkvarter i John F. Kennedy International Airport i New York. Indtil videre har selskabet afsløret, at man vil flyve nonstop på otte timer fra New York til Skt. Petersborg i Rusland.

Boeing 747-flyet vil blive indrettet i en treklasses-version med 16 sæder på First Class, 32 sæder på Business Class og i alt 268 i Economy-sektionen. Med samlet 316 sæder skulle der blive god plads i kabinen, idet selvsamme fly havde plads til 430 passagerer, da det var i service for henholdsvis Northwest og sidenhen Delta Air Lines.

Vil flyve til Europas hovedstæder
Baltia Air Lines har store ambitioner. Selskabets hævder på sin hjemmeside at målet er at blive det førende amerikanske flyselskab i atlanttrafikken mellem større amerikanske byer og de europæiske hovedstæder. Det skal blandt andet ske gennem passagerservice af høj kvalitet samt pålidelig post- og fragttransport.

I spidsen for Baltia Air Lines er Igor Dmitrowsky, der grundlagde virksomheden i 1989. Dimtrowaky kommer oprindeligt fra Letland, hvilket formentlig er baggrunden for flyselskabets baltiske navn. Ved sin side har Igor Dmitrowsky veteranen, den 79-årige Russel Thal. Thal har været beskæftiget i den amerikanske hær og var kortvarigt i 1980-81 inde omkring det nyetablerede New York Air.

Til at varetage de finansielle opgaver og markedsføring har Baltia Air Lines ansat to personer, der ikke har synderlig meget luftfartserfaring, men i stedet har en fortid i investeringsbanker. Finansdirektør Barry Clare er trådt in i Baltia Air Lines fra et job som chef for Venture Capital State og har tidligere været ansat i Intermediaries Inc.,mens marketingdirektøren Tony Koulouris har slået sine folder hos Morgan Stanley Smith Barney og Merrill Lynch.

Baltia Air Lines mangler blot at få sin licens fra FAA, der er de civile amerikanske luftfartsmyndigheder, hvorefter første flyvning kan finde sted. Om projektet vil være økonomiske bæredygtigt vil kun tiden vise, men med en lav anskaffelsespris på flyet og de i øjeblikket lave brændstofpriser, kan initiativtagerne være heldige at få projektet flyvende i løbet af 2015.