Nyt flyselskab starter med 62 fly

Blue Sky er projektnavnet på det nye flyselskab, der vil blive skabt gennem sammenlægningen af NIKI, TUIfly og dele af airberlin.

Som et led i redningsplanen for det kriseramte airberlin er en ny luftfartsgigant under skabelse. Indtil videre bærer det nye selskab projektnavnet Blue Sky, og aktørerne omkring selskabet er Etihad Airways, airberlin, NIKI og TUIfly.

I slutningen af november måned ventes flere detaljer at blive offentliggjort, men ifølge Süddeutsche Zeitung bliver det et nystiftet østrigsk selskab med baggrund i airberlins datterselskab NIKI, der får aktiemajoriteten på 51 procent. Etihad Airways, der er medejer af airberlin kommer med 25 procent af kapitalen, mens TUIfly kommer til at repræsentere 24 procent.

Projekt Blue Sky blev nødvendigt på grund af den en anstrengt finansiel situation i airberlin. Det tyske flyselskab havde wetleaset 14 Boeing 737-fly fra TUIfly til en relativt høj markedspris, og TUIfly var bange for, at airberlin kunne blive bragt i en situation, hvor selskabet ikke kunne betale leasingafgifterne. Airberlin havde da også flere gange forsøgt at komme ud af kontrakterne.

Større end Condor
Det nye flyselskab starter op med 62 fly, hvilket betyder, at selskabet målt på antal fly bliver større end Condor og næsten ligeså stor som den resterende del af airberlin efter de kommende tilpasninger. Som udgangspunkt indgår i den nye flåde de 14 Boeing 737-fly, som TUIfly i dag opererer på vegne af airberlin samt de 17 fly, der er beskæftiget hos det østrigske datterselskab NIKI. Tillige hermed vil TUIfly bringe selskabets 27 Boeing 737NG-fly ind i samarbejdet.

Ifølge Süddeutsche Zeitung vil TUI-koncernen garantere køb af et fast antal flysæder over de kommende 10 år, men det er ikke nok til at sikre beskæftigelsen af samtlige fly i det nye selskab. Derfor skal “Blue Sky” i gang med at finde opgaver hos andre rejsearrangører, ligesom selskabet også vil bevæge sig ind på det konkurrenceintensive seat-only marked for at sikre det nødvendige passagergrundlag til den relativt store flyflåde.

De flyvende ansatte i TUIfly valgte at nedlægge arbejdet, da planerne blev kendt for nogle uger siden. Men piloter og kabinepersonale er blevet forsikret om, at deres ansættelsesvilkår ikke vil blive forringede, ligesom de nuværende pensionsforpligtelser fra TUIfly bliver ført med over i det nye selskab. Samtidig er det tilsyneladende også lykkedes Etihad Airways, at overbevise de TUI-ansatte om, at Abu Dhabi-selskabets interesse i “Blue Sky” ikke blot handler om at redde airberlin, men også er af mere langsigtet karakter.

 

Relaterede artikler:

x

Læs Også

Etihad vil sælge Alitalia til Lufthansa

En tidligere SAS-chef kommer til at spille en central rolle, når Alitalia i det næste halve år sandsynligvis skal rekonstrueres og sælges til Lufthansa.

Forbud rammer mellemøstselskaber hårdt

Emirates Airlines og kriseplagede Turkish Airlines bliver hårdt ramt af elektronik-forbuddet på USA-flyvninger. Storbritannien indfører også elektronik-forbud.

Airbus A380 fra Gatwick til Heathrow

Det tog 16 minutter for et stort A380-800 fly fra Etihad Airways at flyve fra Gatwick Airport til Heathrow Airport.

Alitalia vil sætte 20 fly på jorden

Færre fly, flere sæder i de tilbageværende fly og flere USA-ruter skal være med til at redde Alitalia og gøre selskabet rentabelt om bare to år.

Strejker i tre lande fredag

Jordpersonale i lufthavnene i Helsinki og Berlin nedlægger fredag arbejdet, mens flyveledere i Frankrig fortsat strejker. Finnair, SAS og airberlin har aflyst danske flyvninger.

SmartLynx på erobringstogt

Det lettiske flyselskab SmartLynx har landet flere store kontrakter i Skandinavien og Storbritannien i det meget ophedede ACMI-marked.