Nyt flyselskab starter med 62 fly

Blue Sky er projektnavnet på det nye flyselskab, der vil blive skabt gennem sammenlægningen af NIKI, TUIfly og dele af airberlin.

Som et led i redningsplanen for det kriseramte airberlin er en ny luftfartsgigant under skabelse. Indtil videre bærer det nye selskab projektnavnet Blue Sky, og aktørerne omkring selskabet er Etihad Airways, airberlin, NIKI og TUIfly.

I slutningen af november måned ventes flere detaljer at blive offentliggjort, men ifølge Süddeutsche Zeitung bliver det et nystiftet østrigsk selskab med baggrund i airberlins datterselskab NIKI, der får aktiemajoriteten på 51 procent. Etihad Airways, der er medejer af airberlin kommer med 25 procent af kapitalen, mens TUIfly kommer til at repræsentere 24 procent.

Projekt Blue Sky blev nødvendigt på grund af den en anstrengt finansiel situation i airberlin. Det tyske flyselskab havde wetleaset 14 Boeing 737-fly fra TUIfly til en relativt høj markedspris, og TUIfly var bange for, at airberlin kunne blive bragt i en situation, hvor selskabet ikke kunne betale leasingafgifterne. Airberlin havde da også flere gange forsøgt at komme ud af kontrakterne.

Større end Condor
Det nye flyselskab starter op med 62 fly, hvilket betyder, at selskabet målt på antal fly bliver større end Condor og næsten ligeså stor som den resterende del af airberlin efter de kommende tilpasninger. Som udgangspunkt indgår i den nye flåde de 14 Boeing 737-fly, som TUIfly i dag opererer på vegne af airberlin samt de 17 fly, der er beskæftiget hos det østrigske datterselskab NIKI. Tillige hermed vil TUIfly bringe selskabets 27 Boeing 737NG-fly ind i samarbejdet.

Ifølge Süddeutsche Zeitung vil TUI-koncernen garantere køb af et fast antal flysæder over de kommende 10 år, men det er ikke nok til at sikre beskæftigelsen af samtlige fly i det nye selskab. Derfor skal “Blue Sky” i gang med at finde opgaver hos andre rejsearrangører, ligesom selskabet også vil bevæge sig ind på det konkurrenceintensive seat-only marked for at sikre det nødvendige passagergrundlag til den relativt store flyflåde.

De flyvende ansatte i TUIfly valgte at nedlægge arbejdet, da planerne blev kendt for nogle uger siden. Men piloter og kabinepersonale er blevet forsikret om, at deres ansættelsesvilkår ikke vil blive forringede, ligesom de nuværende pensionsforpligtelser fra TUIfly bliver ført med over i det nye selskab. Samtidig er det tilsyneladende også lykkedes Etihad Airways, at overbevise de TUI-ansatte om, at Abu Dhabi-selskabets interesse i “Blue Sky” ikke blot handler om at redde airberlin, men også er af mere langsigtet karakter.

 

Relaterede artikler:

x

Læs Også

Berlinere stemmer for at bevare Tegel-lufthavn

Et flertal af berlinerne vil fortsat gerne have en lufthavn midt inde i byen.

Tysk valg udskyder airberlin-afgørelse

Budfristen på airberlin udløb i fredags, men det vil først blive offentliggjort dagen efter forbundsdagsvalget, hvordan airberlin skal videreføres.

Icelandair udnytter airberlin-krise

Fra den 3. november vil Icelandair flyve rejsende fra Berlin-området til Nordamerika via Keflavik, og selskabet udnytter dermed den usikre fremtid for airberlin.

Værdiløse airberlin-billetter

Har man bestilt en flybillet med airberlin før den 15. august til en senere afrejsedato, er det ikke muligt at få pengene tilbage. Billetten har kun transportmæssig værdi.

Ny Berlin-lufthavn truet af airberlin-salg

Op imod en tredjedel af passagererne i Berlin-lufthavnene leveres af airberlin og datterselskabet NIKI, og salg kan muligivis få konsekvenser for Brandenburg-lufthavnen.

Airberlin-piloter skal betale kontant i lufthavn

Efter airberlins betalingsstandsning skal selskabet i Genève betale start- og passagersafgifter på forhånd. Ellers vil lufthavnen opkræve kontant betaling hos kaptajnerne.