Nyt næsehjulsuheld med Q400-fly

Et Q400 fly fra airBaltic sikkerhedslandede lørdag i Riga Lufthavn med næsehjulet opee. Flyet, der er ejet af Billund-selskabet NAC, spærrede lufthavnen i syv timer.

De fleste husker efterårsmånederne i 2007, hvor SAS tre gange måtte sikkerhedslande med Bombardier Dash-8 Q400-fly efter problemer med landingsstellene. Ovenpå hændelserne valgte SAS at trække samtlige 27 fly af denne type ud af flåden.

Sidenhen har der flere gange været problemer med landingsstellene hos andre flyselskaber med Q400, og der har også været rapporteret flere tilfælde med problemer omkring næsehjulet, der satte sig fast.

Det var netop hvad der skete i lørdags, da et Bombardier Q400-fly fra airBaltic var gået i luften fra Riga Lufthavn med kurs mod Zürich. Efter starten fra lufthavnens bane 18 opdagede piloterne, at næsehjulet ikke kunne komme på plads i hjulbrønden. Herefter valgte piloterne at stoppe opstigningen i en højde af 5.000 fod (1.524 meter, red.), mens de begyndte at gå checklisterne igennem.

Efter at have cirklet over et område syd for lufthavnen i næsten 100 minutter uden at have fået løst problemet, valgte piloterne at foretage en flyvning i lav højde hen over lufthavnen, så flyvelederne i kontroltårnet visuelt kunne konstatere, hvorvidt hjulet var ude. Det viste sig, at det havde låst sig i en position halvt inde i hjulbrønden og således hverken kunne komme frem eller tilbage.

Det var derfor nødvendigt at forberede en sikkerhedslanding, og to og en halv time efter den oprindelige start fra Riga Lufthavn landede flyet på bane 36. Piloterne valgte at gennemføre landingsafløbet på hovedlandingsstellet så længe som muligt, inden flyets forreste del blev sænket og ramte banens overflade. Sikkerhedslandingen medførte begrænsede skader på flyet, ligesom de 63 passagerer og fire besætningsmedlemmer slap uden skrammer.

Lufthavn lukket i over syv timer
Situationen med Q400-flyet medførte i lørdags store driftsforstyrrelser i Riga Lufthavn, hvor landingbanen var lukket fra kl. 08.27 til 15.55 lokal tid. Derfor måtte 17 ankommende fly omdirigeres til andre lufthavne, mens op imod 10 flyvninger fra Riga måtte aflyses.

“Ifølge de første oplysninger var der et problem i flyets næseparti, hvilket blev opdaget umiddelbart efter starten, og vores besætning tog beslutningen om at returnere til Riga Lufthavn og fulgte dermed selskabet standardprocedurer og instruktioner, inden de gennemførte en landing med opgraderet sikkerhedsniveau,” sagde airBaltics talsmand Janis Vanags til det statslige TV-selskabs netmedie LSM.lv.

Ulykkesflyet med registreringen YL-BAI er ejet af Billund-selskabet Nordic Aviation Capital, der har leaset det til airBaltic. Flyet blev leveret til det lettiske flyselskab den 5. januar 2011.

Mange uheld
Uheld med Dash8-flyenes næsehjul har der været relativt mange af, mens Q400´eren i NextGeneration-udgaven på dette område tilsyneladende har været mere driftssikker.

Seneste alvorlige hændelse med et næsehjul på et Q400-fly fandt sted den 27. september 2013, hvor et fly fra Croatia Airlines havde gennemført en flyvning fra Zagreb til Zürich, da piloterne ikke kunne få næsehjulet til at låse sig i. Herefter blev det besluttet at foretage en sikkerhedslanding uden næsehjulet ude.

Landingen forløb perfekt, men flyet tog en del skade, mens de 60 passagerer og fire besætningsmedlemmer slap med skrækken. Flyet måtte tages ud af drift til reparation og kom først tilbage efter syv uger på værksted.

Der er produceret i alt 522 Q400-fly, hvor de største operatører er Flybe, amerikanske Horizon Air, canadiske Jazz samt australske QantasLink.

 

Relaterede artikler:

Atter Q400-fly hos SAS

Icelandair køber de fly SAS groundede

Ny ulykke med Q400-fly

SAS´problemfly flyver stadig

AirBaltic har problemer med Dash-8 Q400 fly