Nyt rejsekoncept møder kritik

Et par unge iværksættere har startet hjemmesiden Sunfly.dk, der kalder sig Danmarks nye rejsekoncept. En dansk rejsearrangør føler sig krænket over metoderne.

Rejsearrangøren Århus Charter er uforvarende kommet i klemme i forbindelse med et såkaldt rejsekoncept, som to unge iværksættere har etableret under navnet Sunfly.dk. Konceptet går kort fortalt ud på at få forbrugere til at købe et antal lodder til en værdi af fem kroner stykket, hvorefter det er muligt at vinde en af tre rejser, som Sunfly.dk hver måned trækker lod om. Gevinstmulighederne øges i takt med antallet af købte lodder.

Sunfly.dk lokker med en “guldrejse” til Maldiverne, en “sølvrejse” til Tenerife og en “bronzerejse” til Cypern. Produkttekst, fotos og priser er kopieret fra Århus Charter, der dog har fået de meget kreative iværksættere bag konceptet til at fjerne Århus Charters logo. Samlet har rejserne en værdi på op imod 100.000 kroner.

”Vi havde en kort dialog med Sunfly, hvor vi bad dem om at fjerne vores logo samt teksten med, at rejserne blev udbudt i samarbejde med os, da der ikke var indgået nogen form for forudindgået aftale eller dialog omkring dette. Det har vi i firmaets 28 årige historie endnu aldrig tidligere oplevet. Herudover ønsker vi af princip aldrig at indgå i samarbejde om konkurrencer, der er købsbetinget, hvorfor vi aldrig vil lægge navn til sådan en konkurrence,” siger Århus Charters bureauchef Henrik G. Jensen til CHECK-IN.dk.

Har ikke købt rejserne
Hos Sunfly.dk er man ikke af den opfattelse, at man har kopieret produktbeskrivelser og fotos fra Århus Charter.

“Det er en tekst, som vi selv har formuleret ud fra hotellernes egne hjemmesider. Afgangene er kommet ind som en slags skabelon, og som jeg husker det, er to af dem en skabelon fra en rejse med Århus Charter,” siger selskabets direktør Frederik Sørensen til CHECK-IN.dk.

Han har også en forklaring på, at rejsedatoen på en af rejsepræmierne ligger før udtrækningstidspunktet. Det er nemlig sådan, at den af Sunfly annoncerede rejse til Cypern har afgang den 17. september, mens vinderen af konkurrencen findes den 21. september.

“De sidste par dage har vi faktisk haft travlt, og vores udvikler har siddet til fødselsdag og har ikke kunnet rette det. Men i vores betingelser står der i øvrigt også, at afrejsetidspunkt kan ændres og variere. Man kan selv vælge en afgang i efteråret, og vi køber først rejsen, når vinderen er udtrukket,” lyder det fra direktøren.

Det kan dog sidenhen vise sig at blive noget af en udfordring. Bureauchef Henrik G. Jensen fra Århus Charter oplyser, at afgangen den 17. september eksempelvis er udsolgt, og det kan heller ikke afvises, at andre afgange bliver udsolgt i mellemtiden.

Kun 15 likes på Facebook
Sunfly oplyser, at vinderne udtrækkes ved en live-udsendelse på selskabets Facebook-side om 22 dage. Det er rejsepræmier til over 90.000 kroner, der skal have fundet de rette ejermænd efter lodtrækningen.

“Vi håber, at vi kan skabe troværdighed  for kunderne ved at vise måden, som vi arbejder på ved at vise det på live-feed på Facebook, så man kan se, at det går retfærdigt til,” forklarer Frederik Sørensen.

Frederik Sørensen erkender samtidig, at hvis der ikke bliver solgt lodder nok, vil det betyde et underskud på projektet.

“Jeg vil sige, at omsætningsmæssigt kan det gå bedre, men brugermæssigt går det godt.”

Det harmonerer dog ikke helt med de blot 15 likes på Facebook-siden, hvor alle, der har købt lodder allerede, burde søge ind for at være klar til lodtrækningen.

“Det er ikke synderligt meget,” erkender Frederik Sørensen, der samtidig forklarer, at man endnu ikke har gjort så meget ud af at markedsføre Facebook-siden.

Overskud til velgørende formål
Skulle Frederik Sørensen og hans forretningspartner Mathias Laurits Bo Jensen få held med projektet og skabe overskud, så har man på hjemmesiden lovet at “alt overskud går til velgørende formål”. Her er nævnt Børnecancerfonden, Røde Kors, Danske Hospitalsklovne og Ældre Sagen. Problemet er blot, at man ikke må benytte disse navne i markedsføringen uden at have en forudgående aftale med de pågældende organisationer. Det har de kreative unge iværksættere omgået ved at lade brugerne stemme om, hvortil et eventuelt overskud skal doneres.

“Forbrugerne kan vælge mellem de velgørende formål. Det kommer til at være efter afsteminger, og overskuddet findes når vi har betalt rejsepræmierne og fratrukket vores administrations- og personaleomkostninger,” oplyser Frederik Sørensen.

Forretningspartneren Mathias Laurits Bo Jensen stiftede Sunfly.dk den 17. april i år blot tre dage efter, at der var afsagt konkursdekret over hans tidligere virksomhed, FP Marketing, der drev modeshoppen Milavue.com. Her er der ifølge Trustpilot en stribe af kunder, der har betalt for varer, som de aldrig har fået, eller som de har returneret uden at få pengene retur.

 

Relaterede artikler:

Star Tour om bedrag: Det er møgirriterende