Ryanair Boeing 737-800 i Billund Lufthavn (Foto: BLL)

Nyt Ryanair-gebyr skaber milliardindtægt

Med virkning fra den 4. april vil Ryanair opkræve et gebyr på 2 euro svarende til 15 danske kroner for at kunne dække omkostninger til forsinkelser m.v. i henhold til EU-direktiv 261/2004. Et direktiv som Rynair hidtil ikke har villet anerkende. Gebyret vil skabe en årlig ekstraindtægt for Ryanair på omkring 1 milliard kroner.

Det meget omstridte EU-direktiv 261/2004 om passagerrettigheder har Ryanair hidtil haft meget vanskeligt ved at efterleve fuldt ud. Det kom særlig til udtryk i forbindelse med den islandske askeskys hærgen i foråret 2010, hvor tusindvis af flyafgange måtte annulleres.

Ifølge Ryanair har omfanget af udefrakommende force-majeur lignende forhold nået en størrelse, hvor selskabet ser det nødvendigt at blive kompenseret for de ekstraomkostninger, som selskabet påføres.Her henviser Ryanair til, at man indenfor de seneste 12 måneder har måttet aflyse omkring 15.000 flyafgange p.g.a. askeskyen, snekaos i europæiske lufthavne samt flyvelederstrejker i Belgien, Frankrig, Tyskland og Spanien i løbet af 2010.

Situationer der har påvirket rejseplaner for omkring 2,4 millioner Ryanair-passagerer med følgeomkostninger for selskabetpå omkring 100 millioner euro svarende til ca. 750 millioner danske kroner.

Derfor indfører Ryanair fra den 4. april en såkaldt “kompensationsafgift“ på 2 euro eller 15 danske kroner pr. passager. Baseret på Ryanairs omkring 75 millioner årlige passagerer vil det betyde en årligt ekstraindtægt på lidt mere end 1 milliard danske kroner til det irske lavprisflyselskab.

“Det er godt, at Ryanair endelig anerkender noget, som de tidligere har tabt sager på. Ryanair har været markedsledende på gebyrer og afgifter i mange år, men jeg kan ikke forestille mig, at andre selskaber følger efter,“ siger direktør Lars Thykier fra Danmarks Rejsebureau Forening, og tilføjer, at det i sidste ende er et spørgsmål om, hvad forbrugerne er villige til at betale.

Den nye afgift skal være med til at finansiere de ekstraomkostninger som Ryanair måtte få ved forsinkelser og aflysninger forårsaget af ekstraordinære udefrakommende forhold. Ryanair opfordrer derfor EU til at reformere lovgivningen, således at der indføres en regresklausul og ikke den nuværende force-majeur klausul. I dag er det nemlig luftfartsselskabet og ikke regeringer, flyvelederoperatører eller lufthavne, der står tilbage med regningen.

Ryanair lover til gengæld, at selskabet vil reducere eller bortskaffe afgiften igen, såfremt lovgivningen bliver ændret.

“Hvis EU261-lovgivningen skal ændres, bør man også se på pakkerejsedirektivet, idet det må følges ad. I Danmark har vi enormt store krav til omsorgspligt, men de rejsende har også et ansvar selv, og hvor det ligger, må politikerne blive enige om,“ siger Lars Thykier.