LN-RKP, da flyet blev gjort klar til levering til SAS.

Nyt SAS-langdistancefly er ikke helt som de andre

Udenpå ligner det sine nye kolleger. Men indvendigt adskiller SAS’ nye langdistancefly sig fra selskabets andre Airbus A340-fly.

Det er samme flytype. Det er blevet malet i de samme farver. Det får de samme skandinaviske besætningsmedlemmer og de samme typer passagerer, der skal flyves til de samme destinationer. Men SAS’ nye langdistancefly er alligevel ikke helt som de andre langdistancefly i selskabets flåde.

Flyet er et Airbus A340-300 fly præcis ligesom de syv A340-fly som sammen med fire Airbus A330-fly udgør SAS’ langdistanceflåde. Men inde i kabinen er der forskel på det nye fly’s indretning og indretningen af de syv andre Airbus A340-fly.

Da flyet er indlejet i en begrænset tidsperiode har man nemlig valgt at fastholde flyets sædekonfiguration. Det betyder at flyet kun får 42 business class-sæder mod de normale 46 på SAS’ andre Airbus A340’ere. Til gengæld bliver der plads til lidt flere passagerer på SAS Plus. Her er der nemlig 32 sæder på det nye fly mod 28 sæder i de normale fly. Også på SAS Go bliver der mulighed for at tage lidt ekstra med. Her er der nemlig 174 sæder mod 171 i de andre fly.

Der bliver altså samlet set fire færre af de dyre business class sæder at sælge. Til gengæld bliver der i alt mulighed for at sælge syv ekstra sæder på SAS Go og SAS Plus.

Mareridtssommer
Flyet har tidligere arbejdet for Air Canada og chilenske LAN Chile. SAS har leaset flyet i seks år og skal først og fremmest bruge det som vikar for de øvrige langdistancefly. Mange af de fly skal have opgraderet deres kabiner i de kommende år. Et arbejde som ikke kommer til at indbefatte vikarflyet.

Desuden har SAS længe ønsket at få ekstra kapacitet ved hånden, så man ikke er så sårbare og ikke er tvunget i helt så mange aflysninger, hvis et eller flere langdistancefly bliver beskadiget eller lignende og må tages ud af produktion i kortere eller længere tid.

Det var netop hvad SAS oplevede i mareridtssommeren 2012, hvor flere beskadigede fly medførte massive forsinkelser og aflysninger, der i alt berørte mere end 10.000 passagerer. Og derfor gik man ud og fandt vikarflyet, som skulle have været indlemmet i SAS-familien allerede i juni sidste år, så det kunne stå standby i den travle sommerperiode, hvor SAS’ USA-ruter peaker. Men en strid mellem flyets ejer, Airbus, og den seneste bruger, LAN Chile, om hvilken stand flyet skulle tilbageleveres i, betød, at det trak ud med at få sendt flyet videre til SAS. Derfor stod flyet i adskillige måneder sidste år parkeret i et hjørne af lufthavnen i Santiago i Chile i fuld hvid, blå og rød SAS-bemaling, inden det i november blev fløjet til Frankrig.

I fredags landede det i Københavns Lufthavn, hvor det står gemt væk i en hangar mens det sidste papirarbejde udarbejdes. Den 25. og 26. marts indsættes det på en række flyvninger mellem København og Stockholm inden det den 30. marts er klar til at tiltræde sit nye job som vikarfly for SAS’ langdistanceflåde.