​Odense i forhandlinger om hub-ruter

Odense Lufthavn er i forhandlinger med to flyselskaber om ruter til europæiske trafikknudepunkter.

Når året er omme forventes mere end 10.000 charterrejsende at have fløjet sydpå fra Odense Lufthavn, der kalder sig H.C. Andersen Airport. Det er det næsthøjeste antal. Kun overgået af 2010. Flere charterarrangører har allerede planlagt at sætte endnu flere pladser til salg fra Odense Lufthavn næste år.

De charterrejsende kan dog meget vel snart komme til at skulle dele de gratis parkeringspladser foran den lille terminal i landsbyen Beldringe nordvest for Odense med ruteflypassagerer.

”Vi er i meget seriøse forhandlinger med to operatører. Og vi forventer sammen med regionen at kunne stable ruteflyvning på benene i 2015 eller i hvert fald i 2016,” fortæller H.C. Andersen Airports direktør, Christian Berg, til CHECK-IN.dk.

Naturlig vej
Lufthavnen har tidligere kigget i retning af at få Ryanair eller et andet lavprisselskab til at etablere en rute med få ugentlige forbindelser til en destination, som appellerede til privatrejsende. Det projekt er lagt på hylden til fordel for den nærmest helt modsatrettede ambition.

”Vi kigger intenst på at få en rute til et europæisk trafikknudepunkt. Det vil være meget naturligt at gå den vej,” understreger Christian Berg.

Han vil ikke sætte navne på hvilke flyselskaber lufthavnen er i dialog med. Men hvis man kigger ud over Skandinavien og ser hvilke flyselskaber, der i dag flyver fra mindre svenske og norske provinslufthavne, så springer KLM i øjnene. Selskabet har i dag 17 ruter fra skandinaviske destinationer til Amsterdam.

Gode togforbindelser
Hos KLM melder man dog hus forbi.

”Vi har tidligere set på Odense Lufthavn som en mulig destination. Men vi har på nuværende tidspunkt ingen planer om at åbne en rute til Odense. Byen har gode togforbindelser til København, og derfor vil vi hellere fokusere på vores ruter ud af Billund og København,” forklarer Air France-KLM’s danske landechef, Guillaume Glass, til CHECK-IN.dk.

Et andet selskab der springer i øjnene, når man kigger ud over de skandinaviske provinslufthavne, er britiske bmi regional. Selskabet har det seneste halve år åbnet en hel håndfuld ruter fra mindre svenske provinslufthavne til blandt andet Frankfurt og Berlin samt ruter inden for Sverige. Desuden har selskabet forsøgt sig med norsk indenrigsflyvning ud af primært Stavanger.