Norwegian og SAS. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Øget kamp om lukrative skandinaviske ruter

Norwegian øger til otte daglige afgange fra København til henholdsvis Stcokholm og Oslo, men der er stadig lang vej i forhold til at matche SAS på de attraktive ruter.

Flyruterne fra København til henholdsvis Stockholm og Oslo udgør to af de tre ben i den såkaldte “gyldne trekant” i skandinavisk luftfart, hvor ruten mellem Stockholm og Oslo repræsenterer den sidste del. På disse ruter rejser årligt op imod fem mio. passagerer til billetpriser, der er noget højere end mange konkurrenceudsatte flyruter i Europa.

Fra København til Stockholm rejste i 2016 i alt 1.584.995 passagerer på ruten, mens der var 1.519.427 rejsende på ruten fra København til Oslo. Begge ruter beflyves af SAS og Norwegian uden konkurrence fra andre flyselskaber, og der bliver et stadig stigende antal afgange at vælge imellem.

Ikke heldækkende fartplan
I det kommende sommertrafikprogram øger Norwegian til otte hverdagsafgange fra København til begge skandinaviske hovedstæder. Det betyder, at der vil være 43 ugentlige flyvninger fra København til Stockholm samt 47 ugentlige mellem København og Oslo.

“I løbet af det seneste år har vi registreret en stor stigning i antallet af frekvente rejsende, der vælger Norwegian, når de skal ud at flyve. Fra København er stigningen hele 30 procent på de intra-skandinaviske ruter, der er nogle af vores vigtigste forretningsruter. Derfor er det glædeligt, at vi nu kan annoncere, at Norwegian kommer til at øge antallet af afgange mellem København og Oslo og Stockholm til otte daglige afgange – godt fordelt over hele dagen. Det betyder, at vi først og fremmest sikrer de frekvente rejsende et endnu bredere produkt, der giver den øgede fleksibilitet, vi ved, der er helt afgørende. Norwegian vil fortsætte arbejdet for at sørge for, at de forretningsrejsende fortsat får en enkel, smidig og komfortabel rejse, når de vælger Norwegian,” siger informationschef Daniel Kirchhoff fra Norwegian i Danmark til CHECK-IN.dk.

Selvom Norwegian lokker med otte afgange “godt fordelt over hele dagen”, så er der stadig næsten tre timer midt på dagen, hvor der ikke flyves på ruten. Der flyves således fra København til Stockholm kl. 10.30 og først igen kl. 13.50. Tilsvarende er der et “hul” på tre timer og 20 minutter mellem kl. 08.40 og 12.00 fra Arlanda mod København. Det samme er tilfældet mellem København og Oslo, hvor der ikke er flyvninger mellem kl. 10.50 og 14.15 samt mellem kl. 09.05 og 12.30 i den modsatte retning. Endelig starter højsæsonprogrammet op allerede den 19. juni, hvor antallet af flyvninger bliver halveret på de to skandinaviske forretningsruter.

Op til 16 daglige afgange
Hos SAS indledes højsæsonprogrammet først den 26. juni, således at der er fuldt trafikprogram op til skolernes sommerferie i Danmark. Frem til højsæsonen flyver SAS 88 gange om ugen – eller op til 16 gange på hverdage – mellem København og Stockholm, mens 14 hverdagsafgange fra København til Oslo bliver fordelt på 86 ugentlige afgange.

Tidtabellen hos SAS er således mere heldækkende end hos Norwegian. Der er dog stadig et hul mellem kl. 09.15 og 11.50 fra København til Oslo og mellem kl. 11.40 og 13.30 den modsatte vej. Fra København til Stockholm flyver SAS ikke mellem kl. 09.00 og 11.45 samt mellem 10.55 og 13.30 i den modsatte retning.

“Vi har en stærk tidstabel med 16 daglige afgange fra København til Stockholm og 14 daglige afgange til Oslo. Det ved vi, at vores kunder efterspørger,” siger pressechef Mariam Skovfoged fra SAS i Danmark.

Dyster om produkt og tidtabel
Igennem de seneste syv år har Norwegian mere fokuseret på flyproduktet fremfor tidtabellen, da selskabet har anvendt de moderne Boeing 737-800 fly med gratis WiFi på de skandinaviske hovedstadsruter. I den periode har SAS benyttet MD80 og Boeing 737 samt fra slutningen af 2012 nyere Airbus A320-fly, som selskabet overtog fra et indisk flyselskab.

I det kommende sommertrafikprogram vil ni af 16 hverdagsafgange mellem København og Stockholm være opereret med de splinternye Airbus A320neo-fly, hvormed SAS kommer på omgangshøjde med Norweigan på selve flyproduktet, mens SAS stadig fører på tidtabellen.

“Vi har et godt produkt med flere nye fly, kabinerne på kortruterne bliver opgraderet, og i anden halvdel af 2017 får SAS også det stærkeste WiFi i Europa,” understreger pressechefen.

 

Relaterede artikler:

Norwegian øger på 10 destinationer fra CPH

SAS og Norwegian har byttet roller

SAS sætter første A320neo i drift

SAS overvejer WiFi i alle fly

København-Stockholm for 39 kroner

x

Læs Også

Norwegian-fly skadet i Københavns Lufthavn

Norwegians nyeste Boeing 787-9 Dreamliner-fly har siden den 21. marts været ude af drift efter en jordskade i Københavns Lufthavn.

Norwegian lukker langrute fra København

Norwegian lukker en af selskabets ni langdistanceruter fra København Lufthavn efter at have betjent ruten siden efteråret 2015.

Kritik af SAS´ reservefly

Det langdistancefly, der i påsken strandede i Goose Bay, er nu på Malta til vedligeholdelse. Flyet er ikke populært hos de hyppige SAS-kunder, der retter kritik mod kabineproduktet.

SAS-ansatte skal på deltid

SAS ønsker større fleksibilitet hos de ansatte og vil forsøge at få nogle medarbejdergrupper til at arbejde på fuld tid om sommeren og på deltid i vinterhalvåret.

Dyrere at opgradere hos SAS

SAS gør det op til 66 procent dyrere at bruge EuroBonus-point til opgraderinger på afrejsedagen i lufthavnen.

Strandede SAS-passagerer hjem med ekstrafly

Et SAS-fly landede sent mandag eftermiddag i Københavns Lufthavn med de 196 passagerer, der strandede i Canada under en flyvning fra Chicago til København i lørdags.