Wizz Air A320-fly.

Østeuropæere puster Norwegian i nakken

Norwegians position som tredjestørste europæiske lavprisflyselskab kan i løbet af de kommende år blive truet af ungarske Wizz Air, hvis passagertal voksede med 22 procent i 2015.

Igennem de senere år har der ikke været tvivl om, hvilke lavprisflyselskaber, der er de tre største i Europa. Men det kan givetvis ændre sig i de kommende år, hvor Norwegians tredjeplads kan blive udfordret af det ungarske lavprisflyselskab Wizz Air.

Wizz Air sluttede 2015 med 19,2 mio. passagerer, hvilket svarede til en vækstrate på 22 procent og en imponerende belægningsprocent på 87,9. Det er godt nok 5,5 mio. færre passagerer end Norwegian, men vækstempoet hos det ungarske lavprisflyselskab er lige nu højere end hos nordmændene.

Wizz Air´s ambitioner har også smittet af på det danske marked. I 2015 åbnede flyselskab ruter fra Billund til Gdansk og Vilnius, og i 2016 vil Wizz Air også åbne en rute fra Billund til Cluj-Napoca i Rumænien samt første rute fra Københavns Lufthavn med Skopje som destination.

I dag opererer Wizz Air 65 Airbus A320-200 fly fra 22 baser i primært Østeuropa. Frem til 2018 får Wizz Air løbende nye fly som en del af en igangværende ordre på 38 fly, og fra 2019 til 2024 vil der blive taget hul på leveringen af yderligere 110 fly.

Tabel: Største europæske lavprisflyselskaber i 2015

Flyselskab 2015 2015 Vækst i %
Ryanair 101,4 86,4 17 %
easyJet 69,8 65,3 7 %
Norwegian 25,8 24.0 7 %
Wizz Air 19,2 15,8 22 %

Kilde: Flyselskabernes hjemmesider

Det er ikke alene passagervæksten, der betyder noget for flyselskaberne. Belægningsprocenten har også en betydning, da ruteøkonomien bliver forbedret, når der flyves med næsten fulde fly.

Her har easyJet gennem de senere år været det dygtigste lavprisflyselskab i disciplinen “yield management“, der handler om at få flyene fyldt til den højest mulige gennemsnitspris.

EasyJet sluttede da også 2015 med en belægning på 91,6 procent, hvilket var en stigning på 0,8 procentpoint i forhold til 2014. Noget lavere ligger Wizz Air og Norwegian med henholdsvis 87,9 procent og 86,2 procent.

Ryanair oplyser ikke belægningsprocent per kalenderår, men i seneste finansår, der sluttede den 31. marts 2015, var belægningsprocenten på 88 procent, mens resultatet for peroden fra 1. april til 30. september 2015 var på 93 procent.

Transavia og Vueling også med i øverste halvdel
Det hollandske lavprisflyselskab Transavia havde ved udgangen af november 2015 transporteret 11,3 mio. passagerer med en år-til-dato vækst i underkanten af ni procent.

Spanske Vueling oplyser ikke længere separate passagertal, da disse indgår i de konsoliderede rapporteringer fra IAG. Der har dog været en vækst i RPK (omsætning per fløjet passagerkilometer, red.) på næsten 16 procent i 2015. I 2014 rejste 17,2 mio. passagerer med Vueling, så selskabet vurderes at være på størrelse med Wizz Air i dag – men med en lavere vækstrate.