Ryanair-topchef Michael O'Leary ved et pressemøde i København (Arkivfoto: Andreas Krog)

O´Leary scorer gigantisk aktiegevinst

Ryanairs topchef Michael O´Leary har solgt fire mio. aktier i Ryanair, hvilket har indbragt ham over en halv milliard danske kroner.

Fredag den 2. juni blev der på Irish Stock Exchange solgt fire millioner aktier i Ryanair Holdings Plc. Sælgeren var ikke en hr. hvem som helst. Det var ingen ringere end Michael O´Leary, der er topchef i det irske lavprisflyselskab. Det viser en investor-meddelelse offentliggjort på selskabets hjemmeside.

Ryanair-chefen solgte de fire millioner aktier til en pris af 18 euro per aktie, hvilket samlet indbragte 72 mio. euro, eller hvad der svarer til 536 mio. danske kroner. Dermed skulle sommerferiebudgettet være mere end sikret, hvis Michael O´Leary måtte overveje at holde ferie væk fra de daglige udfordringer i Europas største lavprisflyselskab.

Det var da også et velvalgt tidspunkt at sælge aktierne, da aktiekursen i fredags nåede det højeste niveau nogensinde for det børsnoterede flyselskab.

Da Michael O´Leary senest valgte at sælge ud af aktiebeholdningen, var gevinsten noget mindre. Det skete den 2. december 2011, hvor der også blev sat fire millioner aktier til salg i markedet. Dengang blev aktierne solgt til 3,75 euro per styk, hvilket således indbragte 15 mio. euro svarende til 112 mio. danske kroner.

Selvom euro-milliardæren Michael O´Leary har solgt fire millioner aktier, er der stadig mange tilbage i beholdningen. Seneste opgørelse viser en portefølje på 60.035.418 aktier, hvilket svarer til lidt mere end fire procent af det samlede antal aktier i selskabet.

15. rigeste i Irland
I dag er 56-årige Michael O´Leary den 15. rigeste mand i Irland ifølge Sunday Independent 2017 Irish Rich List med en formue på 1,1 mia. euro, hvilket omregnet svarer til 8,2 mia. danske kroner.

Michael O´Leary er gift med Anita, som han har fire børn med. Han bor på et renoveret landsted i Giggingstown i Westmeath vest for den irske hovedstad, men har også et hus i Raglan Road i Dublin samt et hestestutteri blandt sine ejendomsbesiddelser. Ryanair-chefen siges at være ejer af det største antal væddeløbsheste i Irland, og han har en stor passion for National Hunt (også kaldet steeplechase, red.), der er den særlige disciplin, hvor heste skal forcere gærder og vandgrave under dysten.

Michael O´Leary tiltrådte som underdirektør i Ryanair i 1991 og blev i 1994 udnævnt som administrerende direktør, og den post har han siddet på lige siden.
Ryanair har været en succeshistorie siden børsnoteringen i Dublin i maj 1997, hvor aktiekursen allerede var fordoblet efter de første fire måneders handel. Efter børsnoteringen sad Michael O´Leary tilbage med 14 procent af aktierne, der dengang havde en værdi af 35 mio. britiske pund, eller godt 300 mio. danske kroner.

I dag er værdien af Ryanair mangedoblet. Selskabet har en øjeblikkelig børsværdi på lidt mere end 23,3 mia. euro, hvilket svarer til næsten 175 mia. danske kroner.

 

Relaterede artikler:

Ryanair vil skabe to millioner jobs

Ryanair: 200 mio. passagerer i 2024

144 nye Ryanair-ruter

Ryanair støtter SAS i CPH-angreb

O’Leary driller Kjos

x

Læs Også

Ryanair vil skabe to millioner jobs

Ryanair foreslår en række politiske tiltag, der skal få flere europæere til at holde ferie i Europa.

Ryanair sælger billetter for SkyTeam-selskab

Det er nu blevet muligt at bestille flybilletter med et SkyTeam-selskab til USA, Mexico, Cuba og andre destinationer via Ryanairs hjemmeside.

Ryanair tilbyder konge job

Den hollandske konge har i 21 år fløjet hemmeligt for KLM. Nu tilbydes han at flyve for Ryanair.

Ryanair er blevet netværksselskab

Onsdag blev Ryanair et netværksselskab, da det irske lavprisselskab åbnede op for flyvninger til og fra Rom på samme billet.

Ryanair: Bliver i Sverige trods flyskat

Skavsta er fortsat Ryanairs foretrukne Stockholm-lufthavn, og Ryanair trækker sig ikke ud af Sverige, hvis landet indfører en flyafgift.

SAS: Vi kommer ikke til at samarbejde med Ryanair

Ryanair ønsker at samarbejde med de europæiske netværksselskaber om at føde trafik ind til langdistanceruterne. SAS afviser blankt et samarbejde med Ryanair.