Optimisme om vandflyverute Aarhus – København

Kun en enkelt myndighed mangler at give grønt lys for, at Samsø Seaplanes kan søsætte en vandflyverute mellem havnene i Aarhus og København. Ambitionen er 3 – 4 daglige afgange og 1.500 kroner for en enkeltbillet.

En ny indenrigsflyrute kan sandsynligvis snart se dagens lys. Samsoe Seaplanes mangler således kun en enkel myndighedsgodkendelse, inden de kan søsætte en vandflyverute mellem havnene i Aarhus og København.

”Begge havne har sagt ja. Det samme har Trafikstyrelsen, Søfartsstyrelsen, Søværnets Operative Kommando, Politiet og Fiskeritilsynet. Og de to kommuner synes også det lyder spændende. Så nu venter vi blot på Kystdirektoratet,” forklarer Rune Balle fra Samsoe Seaplanes.

Direktoratet har indikeret, at de ser med stor velvilje på projektet og det gør Rune Balle optimistisk omkring at det nok skal lykkes at få ruten i luften. Men sagen er principiel, da den handler om hvorvidt der skal laves en VVM-undersøgelse, når der etableres en søflyveplads herhjemme.

Givet godt ud
SAS og Cimber Sterling, der begge flyver til Aarhus Lufthavn, samt DSB skal dog ikke være for bange for den kommende konkurrent. Planen er at benytte en Cessna 208 Caravan med plads til ni passagerer og atflyve 3 – 4 gange om dagen hver vej. Rune Balle vurderer på nuværende tidspunkt, at en enkeltbillet vil komme til at lægge på omkring 1.500 kr. Men de penge er givet god ud, mener Rune Balle.

”Målgruppen for denne rute er advokater, revisorer og lignende, der ofte fakturerer 2.500 kroner i timen. En togtur fra København til Aarhus vil således koste deres klienter op mod 10.000 kroner,” understreger Rune Balle, der også ser politikere og journalister som potentielle kunder.

Ombord ved Langelinie
Turen forventes at ville tage 45 minutter. I København vil der være ombordstigning fra en pontonbro ud for Den Kongelige Yacht Klubs pavillon på Langelinie, 100 meter nord for Den Lille Havfrue. Herfra vil flyet sejle ud i Øresund og starte mellem Trekronerfortet og havmøllerne på Middelgrunden.

I Aarhus er det planen at lægge til kaj i den yderste del af Østhavnen. Lufthavnsterminalen vil bestå af en pavillon, der nemt kan flyttes, hvis havnen ønsker at ”lufthavnen” skal placeres et andet sted på havnearealerne. Planen er at passagererne først behøver at være fremme to minutter før afgang, og betalingen skal ske via nettet eller mobiltelefon.

Problemer med østenvind
Cessna-flyet skal bruge 500 meter til at starte på og 300 meter til at lande. Da det ikke er begrænset af en startbane med en vis bredde kan et vandfly dreje under start mens det stadig er i vandet. På den anden side skal bølgerne helst ikke være højere end 75 centimeter, ligesom østenvind også kan skabe problemer for vandflyveruten.

Det har på grund af ferie ikke været muligt for CHECK-IN.dk at få en kommentar fra Kystdirektoratet.