Optræk til budkrig om TAP Air Portugal

Europas tre store luftfartskoncerner, Lufthansa, Air France/KLM og IAG har gennem flere år kæmpet intensivt om territorierne i det europæiske luftrum. Nu ser det ud til, at Portugal kan blive den næste slagmark.

IAG, der står bag British Airways og Iberia, har tidligere luftet sin interesse for at købe TAP Air Portugal. Men nu melder Lufthansa-koncernen sig også på banen og erklærer sin interesse for selskabet, som den portugisiske regering forventer at privatisere senere i år. Det skal ske som et led i Portugals generelle økonomiske hestekur, der skal forhindre landet i at blive det næste Grækenland.

Det er TAP’s store andel af trafikken mellem Europa og Sydamerika, som gør det lille selskab i Europas sydvestlige hjørne tiltalende for de store kæmper.

”TAP er et af de store selskaber, som sidder på porten til Sydamerika, og det er naturligvis en god grund til i det mindste at lytte, hvis din kollega fra TAP ringer,” siger Lufthansas topchef, Christoph Franz, til Financial Times.

TAP er medlem af Star Alliance, ligesom Lufthansa og SAS er det.

Lufthansa har de seneste år gennemført et massivt opkøb af Austrian Airlines, Swiss og SN Brussels Airlines. Tyskerne har kæmpet med at få integreret disse opkøb og fintunet koncernen til de økonomisk svære tider. De tre store mundfulde af luftfartsselskaber i nabolandene har også betydet, at Lufthansas interesse for SAS er kølnet af.

Men nu har tyskerne tilsyneladende atter fået appetitten tilbage.