Norwegian Boeing 737-800 i Københavns Lufthavn.

Oslo Lufthavn kan overhale CPH i 2018

Hvis vækstraterne for 2017 i de skandinaviske lufthavne fortsætter uændret i 2018, kan Københavns Lufthavn ikke længere kalde sig Nordens største lufthavn.

Københavns Lufthavn havde i 2016 en fantastisk år med en samlet passagerfremgang på 9,1 procent. I de to øvrige skandinaviske hovedstadslufthavne var væksten sidste år noget mere moderat med henholdvis 6,7 og 4,5 procent i Stockholm-Arlanda og Oslo Lufthavn.

I 2017 er billedet vendt. I årets 10 første måneder er passagertallet i Arlanda vokset med samlet 8,8 procent, mens Oslo Lufthavn følger lige i hælene med en akkumuleret passagertilgang på 7,1 procent ved udgangen af oktober måned. Noget anderledes ser det ud i Københavns Lufthavn, der har haft passagertilbagegang de seneste måneder og år til dato ligger på en vækst på 1,2 procent.

Det viser, at passagerudviklingen i  lufthavnene er cyklisk og blandt andet afhænger af efterspørgslen i markedet, konkurrencedygtighed på takster og effektivitet samt ruteudviklingsindsatsen.

CPH kan blive overhalet
Hidtil har Københavns Lufthavn haft en suveræn position som Nordens største og mest internationale lufthavne. Den mest internationale lufthavn vil CPH vedblive at være mange år endnu, men det kan blive svært at fastholde titlen som den største lufthavn målt på antal passagerer. Lufthavnene i Oslo og Stockholm kommer nemlig buldrende med fuld fart.

Ved udgangen af oktober havde 23.427.748 således rejst gennem terminalerne i Oslo Lufthavn, og hvis man fremskriver den samlede vækst på 7,1 procent ind i 2018, vil Oslo Lufthavn næste år ved samme tid være marginalt større end CPH, hvis det ikke lykkes for den danske storlufthavn at øge passagertallet med med mere 1,2 procent næste år.

Passagerudvikling i Københavns Lufthavn vs. Oslo Lufthavn og Arlanda Lufthavn

 Lufthavn Oktober Pct. År til dato Pct.
CPH  2.614.672 -2,0 %  24.787.252  1,2 %
OSL  2.492.484  6,5 %  23.427.748  7,1 %
ARN  2.368.531  6,7 %  22.682.363  8,8 %

 

Naturligvis en rendyrket teoretisk betragtning men samtidig et vidnesbyrd om, at størrelsesforholdet mellem de tre største lufthavne i Skandinavien er blevet udjævnet de senere år. Et eller to svage år kan hurtigt ændre på rangordenen, hvilket også kan ske med et par gode år.

“Det er en spekulativ beregning, som ikke giver mening. Havde man foretaget en tilsvarende beregning sidste år, hvor væksten i CPH lå på knap 10 procent, så havde billedet set helt omvendt ud. Trafikudvikling sker ofte i ryk, og at bedrive prognoser er kompliceret og kræver dybere indsigt end overfladiske lineære fremskrivninger,” lyder kommentaren fra Kasper Hyllested, der er pressechef i Københavns Lufthavn.

Stort sommertrafikprogram i CPH
Det handler derfor også om at kigge nærmere på den “ordreindgang”, som de tre skandinaviske lufthavne har fået i løbet af 2017 og som kan slå igennem næste år.

“Vi ser ind i et stærkt sommerprogram næste år, som byder på flere spændende nyheder, blandt andet med en direkte rute til Hong Kong, og trafikudviklingen i år er som forventet naturligt mere afdæmpet end sidste års rekordvækst,” siger pressechefen.

Næste års sommertrafikprogram byder indtil videre på nye helårsruter med Cathay Pacific til Hong Kong, SAS til Beirut, Lissabon og Gazipasa samt Ukraine International Airlines til Kiev. Indtil videre er der annonceret nye lavfrekvente sæsonruter med SAS til Toulon, Genova, Sarajevo og Gazipasa (Alanya) samt med Primera Air til Athen og Wizz Air til Sofia. Herudover kommer der sandsynligvis også en rute til Sankt Petersborg med S7 Airlines.

I Oslo og Stockholm er der også godt gang i ruteudviklingen Qatar Airways øger antallet af afgange fra Oslo til Doha, ligesom Norwegian har annonceret en rute fra den norske storlufthavn til Seattle i løbet af 2018. Fra Arlanda har Emirates valgt at indsætte mere kapacitet til Dubai, og SAS har også et solidt sommertrafikprogram fra den svenske lufthavn med nye ruter til Verona, Gazipasa, Birmingham og Aarhus samt genåbning af indenrigsruten til Örnsköldsvik.

 

Relaterede artikler:

Transfertrafikken i CPH i frit fald

CPH har færrest Norwegian-langdistanceafgange

Helsinki bedst forbundet i Norden

Svensk storoffensiv kan true Københavns Lufthavn

Her er de 20 største lufthavne i Norden

 

x

Læs Også

Her er det samlede ruteprogram for SAS Ireland

Scandinavian Airlines Ireland skal fra den 3. december frem til slutningen af oktober næste år flyve på 43 forskellige SAS-ruter, hvoraf tre ruter er intra-skandinaviske.

Dansk flyselskab på VIP-opgave i Jordan

Det danske flyselskab BackBone Aviation er vendt hjem efter en særpræget tur med statslederne fra Ungarn og Jordan, der fløj i ren luksus med et CRJ-fly.

SAS Ireland i luften 3. december

Den 3. december går SAS' kontroversielle irske datterselskab på vingerne med sine første flyvninger mellem London og CPH. Senere følger flyvninger indenfor Skandinavien.

Transfertrafikken i CPH i frit fald

I oktober var der 12,7 procent færre transferpassagerer i Københavns Lufthavn, og år til dato har CPH mistet næsten 200.000 passagerer i dette segment.

Piloter overrasket over SAS Ireland på skandinaviske ruter

SAS' nye irske datterselskab vil om få måneder overtager flyvninger på intra-skandinaviske ruter, som i dag betjenes med skandinavisk personale, og det kommer bag på piloterne.

Aviator åbner ny lounge i Københavns Lufthavn

Atelier Relaxium er navnet på en ny lounge i CPH, som handlingselskabet Aviator åbner senere på måneden.