Oslo: Vil ikke tale nedsættende om CPH

CPH går ikke af vejen for at tale nedsættende om Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda. I Oslo ønsker man ikke at kaste mudder den anden vej.

Egentlig vil Københavns Lufthavn ikke sammenligne sig selv med Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda. For i CPH’s egen optik befinder lufthavnen sig i en anden liga, hvor man sammenligner sig med andre europæiske knudepunktslufthavne som Amsterdam Schiphol, Bruxelles Zaventem, Zürich Kloten og til nøds Helsinki Vantaa-lufthavnen.

Alligevel går Københavns Lufthavn ikke af vejen for at tale om de to andre skandinaviske hovedstadslufthavne – og ofte ikke i de mest flatterende vendinger. For i Københavns Lufthavns øjne er der tale om klasseforskel, når det kommer til service og transfermuligheder. Derfor er det naturligt, at afgifterne for flyselskaberne i CPH er 80 procent højere end i Oslo Gardermoen og 50 procent højere end i Arlanda.

“Du vil jo ikke betale det samme for en Nokia 3210 som for en iphone,” sagde Københavns Lufthavns direktør, Thomas Woldbye, i marts til dagbladet Børsen.

Sikre på os selv
I Oslo Gardermoen-lufthavnen ønsker man ikke at deltage i Københavns Lufthavns mudderkastning.

”Det er uinteressant for os, hvad Kastrup mener om os. Vi interesserer os for hvad luftfartsselskaberne og passagerne synes, og vi er så sikre på os selv og vores eget produkt, at vi ikke har brug for at tale nedsættende om andre lufthavne,” understreger Joachim Westher Andersen, kommunikationschef i Oslo Lufthavn.

I Stockholm Arlanda holder man sig også for gode til at svare på de danske fornærmelser.

“Vi har ingen kommentar til de specifikke udtalelser. Vi tilføjer dog gerne, at vores ambition er, at gøre Stockholm Arlanda til at være Skandinaviens mest konkurrencedygtige og attraktive lufthavn, så vi kan fortsætte med at tiltrække de direkte forbindelser Sverige har brug for,” siger Anders Porelius, presschef hos Swedavia, der driver Stockholm Arlanda-lufthavnen.

Fart over feltet
Hvis man kigger på 2017-udgaven af Skytrax’ kåring af verdens bedste lufthavne, så har Københavns Lufthavn lidt at have overlegenheden i. Her kommer CPH nemlig ind som verdens 15. bedste lufthavn, mens Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda er henholdsvis nummer 59 og 62.

Til gengæld har Oslo Gardermoen og Stockholm fart over feltet, når man ser på den aktuelle udvikling i passagertallene. Således havde Oslo Gardermoen en vækst på 6,5 procent i juni og 7,3 procent i årets første seks måneder. I Stockholm Arlanda steg passagertallet med 12 procent i juni og med ni procent i første halvår af 2017.

Københavns Lufthavn offentliggør sine passagertal for juni og første halvår i dag.

De bedste forbindelser
Gode transfermuligheder er et af de parametre, som Københavns Lufthavn fremhæver som noget, der adskiller dem fra Arlanda og Gardermoen.

Men faktisk har Helsinki Vantaa-lufthavnen klart de bedste forbindelser med næsten dobbelt så mange point på det såkaldte ”forbindelsesindeks” som Københavns Lufthavn.
Det viser den årlige analyse fra organisationen Airports Council International Europe (ACI Europe) af hvordan konnektiviteten udvikler sig i lufthavne i Europa samt over hele verden.
Højere passagervolumen

Der ligger et meget grundigt regnestykke bag opgørelsen af forbindelsesmulighederne. Undersøgelsen baserer sig på SEO NetScan-metoden, hvor det mulige antal transferforbindelser målt i frekvenser og vægtet med kvalitetsfaktor, baseret på transfertid og ekstra rejsetid i forhold til en direkte rute, indgår. Dermed sikrer man, at brugbare flyforbindelser kommer med i sammenligningen.

I årets analyse bliver Helsinki Lufthavns ”forbindelsesindeks” målt til 9.982 point, hvilket gør den til den 12. bedste forbundne lufthavn i Europa. København kommer ind på andenpladsen i Norden med 5.404 forbindelsespoint og rangeret som 15. samlet i Europa. Oslo er nummer 17 i Europa med 3,868 forbindelsespoint.

 

 

Relaterede artikler:

Helsinki bedst forbundet i Norden

SAS: Stockholm og Oslo får flere ruter end CPH

Ny Oslo Lufthavn indvies i dag

Oslo Lufthavn overhaler CPH i udlandsvækst

Analyse: Hub-status i Københavns Lufthavn udfordret

x

Læs Også

Positiv modtagelse af nye regler for CPH-afgifter

De nye regler for fastsættelsen af taksterne i Københavns Lufthavn vækker jubel i SAS, mens CPH accepterer, at der bliver strammet op og nu vil se fremad.

SAS-offensiv i Aarhus var ni måneder undervejs

Dialogen om det nye strategiske samarbejde mellem Aarhus Lufthavn og SAS startede ved et kaffemøde i december sidste år.

SAS afviser kritik fra pilot- og kabineforeninger

De skandinaviske piloter og kabinepersonalet i SAS mener ikke, at flyselskabet har informeret godt nok om ruteplanerne for det irske selskab, men det afvises af SAS.

SAS skærer ned på rute til Færøerne

I vintertrafikprogrammet frem til den 21. marts 2018 har SAS fjernet omkring 30 procent af kapaciteten på ruten til Færøerne på grund af svagere efterspørgsel.

Lufthavnsdirektør er fratrådt

Trods rekordvækst i Vágar Lufthavn er Jákup Sverri Kass torsdag fratrådt som lufthavnsdirektør efter gensidig aftale med bestyrelsen.

DAT fløj danske fodboldhelte hjem fra Dublin

Det var Danish Air Transport, der havde fået til opgave at flyve herrelandsholdet ud og hjem fra Dublin, og efter 5-1-sejren var der champagne og tre retters menu på MD83-flyet.