Oslo: Vil ikke tale nedsættende om CPH

CPH går ikke af vejen for at tale nedsættende om Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda. I Oslo ønsker man ikke at kaste mudder den anden vej.

Egentlig vil Københavns Lufthavn ikke sammenligne sig selv med Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda. For i CPH’s egen optik befinder lufthavnen sig i en anden liga, hvor man sammenligner sig med andre europæiske knudepunktslufthavne som Amsterdam Schiphol, Bruxelles Zaventem, Zürich Kloten og til nøds Helsinki Vantaa-lufthavnen.

Alligevel går Københavns Lufthavn ikke af vejen for at tale om de to andre skandinaviske hovedstadslufthavne – og ofte ikke i de mest flatterende vendinger. For i Københavns Lufthavns øjne er der tale om klasseforskel, når det kommer til service og transfermuligheder. Derfor er det naturligt, at afgifterne for flyselskaberne i CPH er 80 procent højere end i Oslo Gardermoen og 50 procent højere end i Arlanda.

“Du vil jo ikke betale det samme for en Nokia 3210 som for en iphone,” sagde Københavns Lufthavns direktør, Thomas Woldbye, i marts til dagbladet Børsen.

Sikre på os selv
I Oslo Gardermoen-lufthavnen ønsker man ikke at deltage i Københavns Lufthavns mudderkastning.

”Det er uinteressant for os, hvad Kastrup mener om os. Vi interesserer os for hvad luftfartsselskaberne og passagerne synes, og vi er så sikre på os selv og vores eget produkt, at vi ikke har brug for at tale nedsættende om andre lufthavne,” understreger Joachim Westher Andersen, kommunikationschef i Oslo Lufthavn.

I Stockholm Arlanda holder man sig også for gode til at svare på de danske fornærmelser.

“Vi har ingen kommentar til de specifikke udtalelser. Vi tilføjer dog gerne, at vores ambition er, at gøre Stockholm Arlanda til at være Skandinaviens mest konkurrencedygtige og attraktive lufthavn, så vi kan fortsætte med at tiltrække de direkte forbindelser Sverige har brug for,” siger Anders Porelius, presschef hos Swedavia, der driver Stockholm Arlanda-lufthavnen.

Fart over feltet
Hvis man kigger på 2017-udgaven af Skytrax’ kåring af verdens bedste lufthavne, så har Københavns Lufthavn lidt at have overlegenheden i. Her kommer CPH nemlig ind som verdens 15. bedste lufthavn, mens Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda er henholdsvis nummer 59 og 62.

Til gengæld har Oslo Gardermoen og Stockholm fart over feltet, når man ser på den aktuelle udvikling i passagertallene. Således havde Oslo Gardermoen en vækst på 6,5 procent i juni og 7,3 procent i årets første seks måneder. I Stockholm Arlanda steg passagertallet med 12 procent i juni og med ni procent i første halvår af 2017.

Københavns Lufthavn offentliggør sine passagertal for juni og første halvår i dag.

De bedste forbindelser
Gode transfermuligheder er et af de parametre, som Københavns Lufthavn fremhæver som noget, der adskiller dem fra Arlanda og Gardermoen.

Men faktisk har Helsinki Vantaa-lufthavnen klart de bedste forbindelser med næsten dobbelt så mange point på det såkaldte ”forbindelsesindeks” som Københavns Lufthavn.
Det viser den årlige analyse fra organisationen Airports Council International Europe (ACI Europe) af hvordan konnektiviteten udvikler sig i lufthavne i Europa samt over hele verden.
Højere passagervolumen

Der ligger et meget grundigt regnestykke bag opgørelsen af forbindelsesmulighederne. Undersøgelsen baserer sig på SEO NetScan-metoden, hvor det mulige antal transferforbindelser målt i frekvenser og vægtet med kvalitetsfaktor, baseret på transfertid og ekstra rejsetid i forhold til en direkte rute, indgår. Dermed sikrer man, at brugbare flyforbindelser kommer med i sammenligningen.

I årets analyse bliver Helsinki Lufthavns ”forbindelsesindeks” målt til 9.982 point, hvilket gør den til den 12. bedste forbundne lufthavn i Europa. København kommer ind på andenpladsen i Norden med 5.404 forbindelsespoint og rangeret som 15. samlet i Europa. Oslo er nummer 17 i Europa med 3,868 forbindelsespoint.

 

 

Relaterede artikler:

Helsinki bedst forbundet i Norden

SAS: Stockholm og Oslo får flere ruter end CPH

Ny Oslo Lufthavn indvies i dag

Oslo Lufthavn overhaler CPH i udlandsvækst

Analyse: Hub-status i Københavns Lufthavn udfordret

x

Læs Også

Caravellen gav danskerne mod på at flyve

Sterling Airways beskæftigede fra 1965 og i en årrække ialt 34 Caravelle-fly, og med netop denne flytype stiftede mange danskere for første gang bekendtskab med flyvningen.

Trafikstyrelsen: Vi skal overholde lovene

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vil ikke se bort fra dom i Østre Landsret, selvom den er appelleret. Derfor kan forbrugerne i en periode få dobbeltkompensation ved flyforsinkelser.

Billund-rute får russiske fly

Brussels Airlines indsætter i det kommende vintertrafikprogram russiske Sukhoi Superjet 100-fly på ruten til Billund.

Danmark og Indien genforenet ad luftvejen

Et Air India-fly landede lørdag aften i Københavns Lufthavn og markerede dermed, at Danmark og Indien atter har fået flyforbindelse efter otte og et halvt års pause.

Spies-flyselskab vil klage til Trafikstyrelsen

Thomas Cook Airlines vil klage til Trafikstyrelsen over en ændret administrativ praksis om dobbeltkompensering, mens en principiel sag afventer behandling i Højesteret.

Danske Ryanair-ruter ramt af aflysninger

Omkring 1.500 passagerer på Ryanair-ruter til og fra København, Billund, Aalborg og Aarhus er allerede blevet ramt af de varslede 2.000 aflysninger.