Oslo: Vil ikke tale nedsættende om CPH

CPH går ikke af vejen for at tale nedsættende om Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda. I Oslo ønsker man ikke at kaste mudder den anden vej.

Egentlig vil Københavns Lufthavn ikke sammenligne sig selv med Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda. For i CPH’s egen optik befinder lufthavnen sig i en anden liga, hvor man sammenligner sig med andre europæiske knudepunktslufthavne som Amsterdam Schiphol, Bruxelles Zaventem, Zürich Kloten og til nøds Helsinki Vantaa-lufthavnen.

Alligevel går Københavns Lufthavn ikke af vejen for at tale om de to andre skandinaviske hovedstadslufthavne – og ofte ikke i de mest flatterende vendinger. For i Københavns Lufthavns øjne er der tale om klasseforskel, når det kommer til service og transfermuligheder. Derfor er det naturligt, at afgifterne for flyselskaberne i CPH er 80 procent højere end i Oslo Gardermoen og 50 procent højere end i Arlanda.

“Du vil jo ikke betale det samme for en Nokia 3210 som for en iphone,” sagde Københavns Lufthavns direktør, Thomas Woldbye, i marts til dagbladet Børsen.

Sikre på os selv
I Oslo Gardermoen-lufthavnen ønsker man ikke at deltage i Københavns Lufthavns mudderkastning.

”Det er uinteressant for os, hvad Kastrup mener om os. Vi interesserer os for hvad luftfartsselskaberne og passagerne synes, og vi er så sikre på os selv og vores eget produkt, at vi ikke har brug for at tale nedsættende om andre lufthavne,” understreger Joachim Westher Andersen, kommunikationschef i Oslo Lufthavn.

I Stockholm Arlanda holder man sig også for gode til at svare på de danske fornærmelser.

“Vi har ingen kommentar til de specifikke udtalelser. Vi tilføjer dog gerne, at vores ambition er, at gøre Stockholm Arlanda til at være Skandinaviens mest konkurrencedygtige og attraktive lufthavn, så vi kan fortsætte med at tiltrække de direkte forbindelser Sverige har brug for,” siger Anders Porelius, presschef hos Swedavia, der driver Stockholm Arlanda-lufthavnen.

Fart over feltet
Hvis man kigger på 2017-udgaven af Skytrax’ kåring af verdens bedste lufthavne, så har Københavns Lufthavn lidt at have overlegenheden i. Her kommer CPH nemlig ind som verdens 15. bedste lufthavn, mens Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda er henholdsvis nummer 59 og 62.

Til gengæld har Oslo Gardermoen og Stockholm fart over feltet, når man ser på den aktuelle udvikling i passagertallene. Således havde Oslo Gardermoen en vækst på 6,5 procent i juni og 7,3 procent i årets første seks måneder. I Stockholm Arlanda steg passagertallet med 12 procent i juni og med ni procent i første halvår af 2017.

Københavns Lufthavn offentliggør sine passagertal for juni og første halvår i dag.

De bedste forbindelser
Gode transfermuligheder er et af de parametre, som Københavns Lufthavn fremhæver som noget, der adskiller dem fra Arlanda og Gardermoen.

Men faktisk har Helsinki Vantaa-lufthavnen klart de bedste forbindelser med næsten dobbelt så mange point på det såkaldte ”forbindelsesindeks” som Københavns Lufthavn.
Det viser den årlige analyse fra organisationen Airports Council International Europe (ACI Europe) af hvordan konnektiviteten udvikler sig i lufthavne i Europa samt over hele verden.
Højere passagervolumen

Der ligger et meget grundigt regnestykke bag opgørelsen af forbindelsesmulighederne. Undersøgelsen baserer sig på SEO NetScan-metoden, hvor det mulige antal transferforbindelser målt i frekvenser og vægtet med kvalitetsfaktor, baseret på transfertid og ekstra rejsetid i forhold til en direkte rute, indgår. Dermed sikrer man, at brugbare flyforbindelser kommer med i sammenligningen.

I årets analyse bliver Helsinki Lufthavns ”forbindelsesindeks” målt til 9.982 point, hvilket gør den til den 12. bedste forbundne lufthavn i Europa. København kommer ind på andenpladsen i Norden med 5.404 forbindelsespoint og rangeret som 15. samlet i Europa. Oslo er nummer 17 i Europa med 3,868 forbindelsespoint.

 

 

Relaterede artikler:

Helsinki bedst forbundet i Norden

SAS: Stockholm og Oslo får flere ruter end CPH

Ny Oslo Lufthavn indvies i dag

Oslo Lufthavn overhaler CPH i udlandsvækst

Analyse: Hub-status i Københavns Lufthavn udfordret

x

Læs Også

FPU-ledelse: Frygtede at vi blev overvåget

Den langvarige konflikt mellem FPU og Ryanair i 2015 var psykisk belastende for fagforeningens ledelse, der frygtede at de blev overvåget.

BMI Regional afviser ikke München-Billund rute

Hvis BMI Regional får ledig kapacitet på basen i München Lufthavn, vil man ikke udelukke muligheden for at etablere en rute til Billund.

Lufthansa vil ikke overtage München-rute

Det bliver ikke Lufthansa, der kommer til at lukke hullet efter Sun-Air på ruten mellem Billund og München. Pilen peger i stedet på et britisk flyselskab.

Ingen skandinaviske Argentina-ruter

Hverken i Oslo, Stockholm eller København har Norwegian indtil videre søgt start- og landingstilladelser til Argentina-ruter.

Sæson for fodboldflyvninger

De danske superligaklubbers kvalifikationskampe til de europæiske turneringer giver fast arbejde for flere danske flyselskaber.

Københavns Lufthavn på vej ud af europæisk top15

Tre europæiske storlufthavne er på vej til at skubbe Københavns Lufthavn ud af gruppen blandt de 15 største lufthavne i Europa.