Overborgmester arbejder for ny rute til CPH

Københavns Kommunes overborgmester Frank Jensen har i december måned været i Beijing og afholdt møde med et stort flyselskab, som kunne være potentiel med en rute til København.

Den 2. juni 2012 skulle have været en festdag i Københavns Lufthavn. På denne dato havde Air China planlagt åbningen af en rute fra Beijing til København med fire ugentlige afgange.

Salget til ruten startede allerede i december 2011, men blot to måneder senere blev ruten pludselig fjernet fra reservationssystemerne. Den officielle forklaring var et svagt forsalg på ruten, mens andre har gættet på en straffeaktion fra kineserne på grund af den daværende EU-miljøkommissær Connie Hedegaards meget stejl holdning over for Kina i spørgsmålet om ETS-kvotesystemet.

Der har også været nævnt, at kineserne trak sig, da SAS som samarbejdspartner i Star Alliance ikke ønskede at få en konkurrent ind på Beijing-ruten, der kunne kannibalisere på det skandinaviske flyselskabs trafik mellem København og Beijing.

I Københavns Lufthavns ruteudviklingsafdeling har man siden 2012 arbejdet ihærdigt på at få kineserne til at ændre beslutning. Derfor benytter man alle officielle møder mellem Kina og Danmark til at lægge pres på kineserne til atter at kigge mod København. Eksempelvis har København Kommunes overborgmester Frank Jensen (S) for et par måneder siden haft et møde med repræsentanter fra Air China.

“Jeg har i forbindelse med min rejse til Beijing i december 2014 mødtes med et stort flyselskab for at understøtte arbejdet med at tiltrække selskabet til København,“ skriver Frank Jensen i en redegørelse til DF-politikeren Finn Rudaizky, der som medlem af Københavns borgerrepræsentation har stillet overborgmesteren nogle konkrete spørgsmål om ruteudviklingsindsatsen gennem Global Connected ruteudviklingsprogrammet.

Blev distanceret af Geneve
Københavns Lufthavn vandt oprindeligt Beijing-ruten i konkurrence med Cointrin-lufthavnen ved Geneve, men i 2013 valgte Air China at bruge den ledige kapacitet på at åbne en rute fra Beijing til Geneve.

Dermed blev CPH distanceret i kampen om en rute med det kinesiske flyselskab som operatør. Netop Air China er kendt for primært at have kinesiske statsborgere ombord på egne fly, og med den hastigt voksende velstand i den kinesiske middelklasse er det en særdeles vigtig operatør, der vil kunne tiltrække købestærke kinesiske turister og forretningsfolk til Danmark.

“Vi er løbende i dialog med flere kinesiske flyselskaber, herunder også Air China. Vi er glade for, at Frank Jensen og andre støtter op omkring ruteudviklingen. Det er nemlig vigtigt, at flyselskaberne oplever, at der er opbakning blandt politikere og det regionale erhvervsliv,“ siger senior kommunikationsrådgiver Lars Lemche fra Københavns Lufthavn til CHECK-IN.dk.

Foto: Udenrigsministeriet

x

Læs Også

(DK) CityJet Cabin Crew – Copenhagen

  WE ARE LOOKING FOR CABIN CREW – ARE YOU OUR NEW COLLEAGUE? CityJet Cabin ...

Trafikstyrelsen: Vi tilbyder gratis flyklageadgang

Danskerne behøver ikke at betale flyklagevirksomhederne for at søge erstatning hos Ryanair. Klagebehandling foretages helt gratis af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

Norwegian og Ryanair har stoppet drøftelser

Billet- og bookingsamarbejdet mellem Norwegian og Ryanair bliver ikke til noget. Forholdet mellem de to selskaber er kølnet betydeligt.

Wizz Air udvider med 50 procent i CPH

I sommertrafikprogrammet 2018 øger Wizz Air fra otte til 12 ugentlige afgange fra Københavns Lufthavn.

Ny Dreamliner-rute til Seychellerne

British Airways vender næste forår tilbage til Seychellerne med en rute fra London-Heathrow efter næsten 13 års fravær.

Atlas Global holder fast i CPH-rute

I juni sidste år åbnede Atlas Global ruten mellem Istanbul Atatürk og Københavns Lufthavn, og det privatejede tyrkiske flyselskab holder stadig ved.