Overborgmester arbejder for ny rute til CPH

Københavns Kommunes overborgmester Frank Jensen har i december måned været i Beijing og afholdt møde med et stort flyselskab, som kunne være potentiel med en rute til København.

Den 2. juni 2012 skulle have været en festdag i Københavns Lufthavn. På denne dato havde Air China planlagt åbningen af en rute fra Beijing til København med fire ugentlige afgange.

Salget til ruten startede allerede i december 2011, men blot to måneder senere blev ruten pludselig fjernet fra reservationssystemerne. Den officielle forklaring var et svagt forsalg på ruten, mens andre har gættet på en straffeaktion fra kineserne på grund af den daværende EU-miljøkommissær Connie Hedegaards meget stejl holdning over for Kina i spørgsmålet om ETS-kvotesystemet.

Der har også været nævnt, at kineserne trak sig, da SAS som samarbejdspartner i Star Alliance ikke ønskede at få en konkurrent ind på Beijing-ruten, der kunne kannibalisere på det skandinaviske flyselskabs trafik mellem København og Beijing.

I Københavns Lufthavns ruteudviklingsafdeling har man siden 2012 arbejdet ihærdigt på at få kineserne til at ændre beslutning. Derfor benytter man alle officielle møder mellem Kina og Danmark til at lægge pres på kineserne til atter at kigge mod København. Eksempelvis har København Kommunes overborgmester Frank Jensen (S) for et par måneder siden haft et møde med repræsentanter fra Air China.

“Jeg har i forbindelse med min rejse til Beijing i december 2014 mødtes med et stort flyselskab for at understøtte arbejdet med at tiltrække selskabet til København,“ skriver Frank Jensen i en redegørelse til DF-politikeren Finn Rudaizky, der som medlem af Københavns borgerrepræsentation har stillet overborgmesteren nogle konkrete spørgsmål om ruteudviklingsindsatsen gennem Global Connected ruteudviklingsprogrammet.

Blev distanceret af Geneve
Københavns Lufthavn vandt oprindeligt Beijing-ruten i konkurrence med Cointrin-lufthavnen ved Geneve, men i 2013 valgte Air China at bruge den ledige kapacitet på at åbne en rute fra Beijing til Geneve.

Dermed blev CPH distanceret i kampen om en rute med det kinesiske flyselskab som operatør. Netop Air China er kendt for primært at have kinesiske statsborgere ombord på egne fly, og med den hastigt voksende velstand i den kinesiske middelklasse er det en særdeles vigtig operatør, der vil kunne tiltrække købestærke kinesiske turister og forretningsfolk til Danmark.

“Vi er løbende i dialog med flere kinesiske flyselskaber, herunder også Air China. Vi er glade for, at Frank Jensen og andre støtter op omkring ruteudviklingen. Det er nemlig vigtigt, at flyselskaberne oplever, at der er opbakning blandt politikere og det regionale erhvervsliv,“ siger senior kommunikationsrådgiver Lars Lemche fra Københavns Lufthavn til CHECK-IN.dk.

Foto: Udenrigsministeriet

x

Læs Også

(DK) Rejsekonsulent til Kingfish Dive & Travel

  Har du erfaring fra rejse-, service- eller salgsbranchen og kan du smile over telefonen, ...

(DK) Regional Sales Manager for Aviation

  Regional Sales Manager, Dragør, DK We have a fantastic new job opportunity for a ...

Baltisk flyselskab vil ekspandere i Asien og Nordamerika

Det lettiske charter- og ACMI flyselskab Smart Lynx Airlines, der i foråret fløj for Norwegian fra København, vil ekspandere i Asien samt på sigt også til Nordamerika.

Dyrere at reservere sæde hos SAS

Det er blevet dyrere for nordmænd og svenskere at forhåndsreservere sit flysæde hos SAS på de skandinaviske og europæiske ruter, mens danskerne slipper for prisstigninger.

SAS åbner Israel-rute

SAS har valgt Stockholm fremfor København som udgangspunkt for ny vinterrute til israelsk badeby.

Minister tog imod Ryanair

Transportministeren mødtes i sidste uge med Ryanair og snart besøger fagbevægelsen ministeren, der stadig ikke er klar med regeringens luftfartsstrategi.