Boeing 737 MAX 8 i Oslo Lufthavn. (Foto: Norwegian)

Papirarbejde holder nye Norwegian-fly på jorden

Trods kapacitetsmæssige udfordringer har tre splinternye Boeing 737 MAX 8-fly i nogle uger stået på jorden i Oslo Lufthavn uden at kunne blive sat i kommercielle drift.

Norwegian bruger i øjeblikket millioner af kroner på at indleje flykapacitet fra en række udenlandske flyselskaber, da selskabet ikke selv har den nødvendige kapacitet til rådighed blandt andet på grund af pilot- og flymangel.

Mens en række udenlandske flyselskaber flyver Europa tyndt med Norwegians kunder, har tre helt splinternye Boeing 737 MAX8-fly stået uvirksomme i Oslo Lufthavn i flere uger. De to første fly (EI-FYC, EI-FYD, red.) blev leveret til Norwegian den 18. juli og blev umiddelbart herefter fløjet fra Boeing Field-King County International Airport til Oslo. Her har de to fly den 2. august fået selskab et tredje MAX-fly (EI-FYE, red.), der heller ikke er blevet idriftsat.

De to først leverede fly var kortvarigt i luften i en halv time mandag den 7. august, men ellers afventer samtlige tre fly at blive sat i kommerciel drift.

Det er således nye fly til en listepris på 110 mio. dollars per styk – eller godt 700 mio. danske kroner – der står og venter på at komme i luften og tjene penge hjem til det norske lavprisflyselskab.

Papirarbejde forsinker idriftsættelse
Hos Norwegian er man naturligvis ærgerlige over ikke at kunne sætte de nye fly i drift. Men det er tilsyneladende eksterne forhold, der bevirker, at selskabet i disse dage taber millioner af kroner på at have tre helt nye fly stående på jorden, mens man i stedet har indlejet kapacitet fra andre flyselskaber.

“Der er stadig noget papirarbejde, der skal udføres før MAX’en kan sættes i kommerciel trafik. Processen tager længere tid, fordi myndighederne på begge sider af Atlanten har færre tilgængelige ressourcer i løbet af sommeren,” siger informationschef Daniel Kirchhoff fra Norwegian i Danmark til CHECK-IN.dk.

Mens de nye Boeing 737 MAX 8 har stået på jorden i Oslo, har Norwegians traditionelle Boeing 737-800 været indsat på de nye atlantruter, hvilket blandt andet har afstedkommet, at der har manglet fly til betjening af de europæiske ruter.

De to første MAX-fly til Norwegian, der er europæisk lanceringskunde, blev leveret den 29. juni og sat i drift den 15. juli. EI-FYA flyver fast på atlantruterne til Newburgh-Stewart International Airport fra Dublin og Belfast, mens EI-FYB primært fra Edinburgh betjener Newburgh samt Bradley International Airport i Connecticut.

 

Relaterede artikler:

Norwegian hylder Benjamin Franklin

WiFi på vej i Dreamlinere og MAX hos Norwegian

Første MAX-fly til Norwegian forsinket

Første Norwegian Boeing 737 MAX

x

Læs Også

Flyklagevirksomhed vildleder markedet

AirHelp hævder, at 29.000 danskere har 66,5 mio. kroner til gode i kompensation efter sommerens forsinkelser og aflysninger. Men det tal er alt for højt.

Vil sætte fokus på sikkerhedsomkostninger i CPH

Transportminister Ole Birk Olesen vil sætte Københavns Lufthavns opgørelse af sikkerhedsomkostninger under lup i forbindelse med de kommende takstforhandlinger.

Lavprisflyselskaber peger på risici ved egne metoder

Ryanair og Norwegian er medforfattere på en guide til at håndtere de sikkerhedsrisici, som kan være forbundet med de nye forretningsmodeller i luftfarten.

Norwegian lukker Berlin-rute fra København

Konkurrencen er hård mellem de fire flyselskaber, der flyver mellem København og Berlin, og nu trækker Norwegian sig.

Kendte til bevæbnede vagter i to måneder

Trafikstyrelsen vidste i mere end to måneder, at iranske Mahan Air brugte ulovlige bevæbnede vagter på sine fly. Alligevel greb styrelsen ikke ind.

WOW air presset væk af Norwegian

WOW air opgiver at flyve passagerer fra Cork via Keflavik til Nordamerika, efter at Norwegian har åbnet nye ruter til den amerikanske østkyst fra Irlands næststørste lufthavn.