Boeing-koncernchef Dennis A. Muilenburg (t.v.) og topchef for Boeing Commercial Airplanes, Kevin McAllister (t.h.), ved Paris Air Show i 2017 (Foto: Boeing | PR)

Paris Air Show dag 1: MAX i centrum

Boeings nye 737 MAX 10 løb med det meste af opmærksomheden på førstedagen af Paris Air Show.

Flyet er slet ikke blandt de flere hundrede fly, der er udstillet på jorden eller laver shows i luften ved dette års Paris Air Show i Le Bourget-lufthavnen. Det har faktisk slet ikke fløjet endnu. Alligevel var det den nye variant af Boeing 737 MAX-serien, MAX 10, der dominerede nyhedsstrømmen på første dag af verdens største airshow.

Boeing bekræftede nemlig officielt, at man ville bygge 10’eren. Desuden kunne Boeing præsentere en lind strøm af mere eller mindre forpligtende aftaler med flyselskaber fra hele verden om levering af MAX 10, der forventes at få plads til op mod 230 passagerer.

Konverterede bestillinger
Charterrejsekoncernen TUI bestilte 18 eksemplarer af Boeing MAX 10 og bliver dermed det første europæiske flyselskab til at bestille den nye variant af verdens bedstsælgende passagerfly. TUI har tidligere bestilt i alt 70 MAX-fly. 18 af dem bliver nu MAX 10. Derudover har TUI option på yderligere 50 fly i Boeing MAX-serien, heraf 10 MAX 10.

Ryanair er angiveligt også i forhandlinger med Boeing om en stor ordre på MAX 10. Det er dog uvist om de forhandlinger kan nå at blive færdig til en præsentation under Paris Air Show, der løber af stablen frem til på søndag. Branchefolkene tager dog hjem torsdag.

Det fremadstormende asiatiske flyselskab Lion Air bestilte 50 Boeing 737 MAX 10-fly oveni de to store bestillinger på MAX 8 og MAX 9-fly, som selskabet allerede har liggende hos Boeing.

Boeing kunne også lancere MAX 10-aftaler med leasingselskaberne GECAS, BOC Aviation og CDB Aviation. Sidstnævnte bestilte også 42 Boeing 737 MAX 8 og otte Boeing 787-9 Dreamliner. Desuden indgav indiske SpiceJet en ny bestilling på 20 Boeing MAX 10 og konverterede en tidligere bestilling på 20 737 MAX 8 til en bestilling på 20 MAX 10-fly.

Det hollandske leasingselskab AerCap bestilte 30 Boeing 787-9 Dreamlinere, som skal leases videre til flyselskaber. Et af dem kan sagtens være Norwegian, der allerede i dag leaser Dreamlinere hos AerCap.

Airbus lancerede mandag på Paris Air Show sit nye AirspaceByAirbus-kabineinteriør. Foto: Airbus.

Mere rummelige flykabiner
Selvom Boeing altså løb med det meste af opmærksomheden på airshowets første dag, så var rivalerne fra Airbus ikke hægtet helt af. Således kunne Airbus præsentere en aftale om levering af 100 Airbus A320neo til leasingselskabet GECAS.

Airbus løftede også sløret for en ny kabineindretning af Airbus A320-fly, som kaldes AirspaceByAirbus. En indretning, der gerne skulle give lysere og mere rummelige flykabiner.

Det hele handlede dog ikke om Boeing og Airbus. Både Embraer og japanske Mitsubushi viste nye regionale jetfly. Embraer bruger airshowet i byernes by til at præsentere sin nye E195E2, der er den nyeste version af den største variant i Embraers E-serie af regionale jetfly. Mitsubishi viser sit helt nye MRJ-fly frem, som de regner med at flyselskaber kan tage i brug i 2020 – flere år senere end oprindeligt planlagt. Det skal tage kampen op i segmentet mellem 80 og 120 sæders fly, hvor Bombardier og Embraer er de toneangivende spillere.

Efter den store MAX-dag mandag vil vi sandsynligvis se Airbus begynde at rulle sig ud i dag med de ordrer, som de får hentet hjem i pavillonerne i Le Bourget-lufthavnen.

 

Relaterede artikler:

Nye flytyper på Paris Air Show

Ryanair er lun på den største Boeing MAX

Boeing overvejer ny og større 737MAX