Latinamerikanske Viva Air har til hensigt at købe 50 Airbus A320-fly. Foto: Airbus.

Paris Air Show dag 2: Airbus forsøgte at svare igen

På andendagen af Paris Air Show kom der lidt gang i ordrerne hos Airbus, men Boeing og MAX-serien sidder stadig tungt på showet.

Det store samtaleemne på andendagen af verdens største flymesse, Paris Air Show, var United Airlines’ gigantordre på 100 eksemplarer af den nye Boeing 737 MAX 10, som Boeing først mandag officielt bekræftede, at de har tænkt sig at udvikle og producere.

Hvis man læser det med småt, så er der tale om at United tidligere har skrevet under på en hensigtserklæring om at købe 100 eksemplarer af Boeings nye 737 MAX-serie. Nu er erklæringen blevet lavet om til en konkret aftale, og United Airlines har valgt, at de 100 fly alle skal være den nye variant af MAX-serien, som består af MAX 7, MAX 8, MAX 9 og MAX 10 med plads til henholdsvis maksimalt 172, 200, 220 og 230 passagerer.

Orden vil gøre United Airlines til den største bruger af Boeing 737 MAX 10 i verden. Selskabet forventer at modtage de første fly i slutningen af 2020.

Rene Boeing-flåde
Det rumænske flyselskab Blue Air afgav bestilling på seks Boeing 737 MAX-fly og annonceret desuden, at selskabet leaser seks Boeing 737 MAX og seks Boeing 737-800 fly hos Air Lease Corporation.

Forud for Paris Air Show havde der verseret rygter om, at Ryanair var tæt på at indgå en stor kontrakt med Boeing om Boeing 737 MAX 10-fly. En storkontrakt kan meget vel være på vej, men tirsdag valgte parterne at præsentere en mindre aftale om 10 Boeing MAX 8 oveni de 100 Boeing MAX 8, som Ryanair bestilte i 2014.

Det kinesiske flyselskab Okay Airways bestilte 15 Boeing 737 MAX-fly og fem Boeing 787 Dreamliner-fly til at supplere sin nuværende rene Boeing-flåde.

Azerbaijan Airlines bestilte fire Boeing 787 Dreamlinere.

Præge nyhedsbilledet
Ordrer fra leasingselskaber var også med til at præge nyhedsbilledet tirsdag på Paris Air Show – ligesom det var tilfældet mandag. Irske Avalon indgik en hensigtserklæring med Boeing om at aftage 75 Boeing 737 MAX 8 fly med option på yderligere 50 fly af samme type. Avalon har mere end 850 fly leaset ud til flyselskaber over hele verden eller bestilt fra flyfabrikker. Kinesiske China Aircraft Leasing Group bestilte 50 Boeing 737 MAX-fly, hvoraf 15 var MAX 10-varianten.

Aviation Capital Group bestilte 20 Boeing 737 MAX 10 oveni de 60 Boeing 737 MAX 8 og MAX 9, som selskabet allerede har bestilt hos den amerikanske flyproducent. Og endelig så købte Japan Investment Adviser Co. 10 Boeing 737 MAX 8-fly.

Lind strøm af ordrer
Paris Air Show afholdes hvert andet år i Le Bourget-lufthavnen nord for Paris. Og traditionelt har Airbus domineret showet på flyproducentens egen hjemmebane. Bortset fra en storordre på 100 Airbus A320neo og lanceringen af et nyt kabineinteriør, så var det ikke meget væsen Airbus gjorde af sig mandag, da Boeing bekræftede planerne om at lave Boeing 737 MAX 10 og en lind strøm af ordrer på flytypen fulgte efter.

Tirsdag var også domineret af ordrer i Boeing-lejren, men Airbus kunne dog melde om nogle ordrer. Således valgte Ethiopian Airlines at bestille 10 Airbus A350 til at supplere de 12, som selskabet tidligere har bestilt. Amerikanske Delta Air Lines valgte at udvide deres flåde af Airbus A321-fly med yderligere 10 eksemplarer af A321ceo-versionen.

Den latinamerikanske lavprisflygruppe Viva Air underskrev en hensigtserklæring med Airbus om levering af 15 Airbus A320ceo og 35 Airbus A320neo, som skal bruges til at forny flåderne hos gruppens to flyselskaber VivaColombia og Viva Air Peru.

Og endelig så lavede Airbus en hensigtserklæring med leasingselskabet CDB Aviation Lease Finance om 30 Airbus A320neo og 15 Airbus A321neo.

Oppe i ærmet
Det bliver interessant at følge om Airbus har et par trumfer oppe i ærmet i form af nogle store ordre på Airbus A320-serien og markante ordre på langdistancefly. Men uanset hvad de måtte komme med på de to sidste dage af den del af Paris Air Show, som er forbeholdt flyindustrien og luftfartsbranchen, så bliver det svært at slå Boeing og MAX-serien. Det er og bliver deres airshow i år.

I turbopropmarkedet har ATR annonceret nogle mindre ordrer, mens der har været stille hos regionaljet-producenter som Embraer og Bombardier.

 

 

Relaterede artikler:

Paris Air Show dag 1: MAX i centrum

Nye flytyper på Paris Air Show

Ryanair er lun på den største Boeing MAX

Boeing overvejer ny og større 737MAX