Passagerer raser over flyvninger uden bagage

Malaysia Airlines kunne af “sikkerhedsmæssige årsager“ ikke medtage passagernes baggage på ruterne fra Kuala Lumpur til London, Paris og Amsterdam.

Det kriseramte flyselskab Malaysia Airlines er praktisk talt kommet i modvind – ikke alene på selskabets ruter til Europa, men også hos passagererne.

En regulær “shitstorm“ har bredt sig på de sociale medier, efter at flyselskabet den 5. januar meddelte, at det fra denne dag og indtil videre ikke var muligt at indchecke bagage på selskabets ruter fra Kuala Lumpur til London, Paris og Amsterdam. Herudover blev der også indført øjeblikkelige restriktioner på vægten af håndbagage.

Ifølge Malaysia Airlines var bagageforbuddet begrundet i hensynet til sikkerheden, idet flyselskabet havde valgt at benytte en længere ruteføring via Egypten, der i kombination med midlertidig udsædvanlig kraftig modvind i flyvehøjden satte begrænsninger for vægt i lastrummet.

Herudover blev det samtidig understreget, at passagerer rejsende via Kuala Lumpur med tilslutning fra et Oneworld-selskab kunne risikere at få bagagen taget af flyet, hvis der var foretaget gennemgående check-in fra en anden lufthavn.

Ingen bagage i fire dage til Paris
Resultatet af denne beslutning var til at tage at føle på. Tilbage i Kuala Lumpur International Airport stod pludseligt flere end 1.000 stykker bagage, og i Europa stod et tilsvarende antal passagerer og manglede deres bagage. Flyselskabet havde nemlig ikke meddelt beslutningen til passagererne, inden de gik om bord i flyet.

Men omfanget af sagen har vist sig at være større. Der har ikke været medtaget bagage på flyvningerne fra Kuala Lumpur til Paris siden den 1. januar. Fire dage i træk har Boeing 777-fly fra Malaysia Airlines sat kursen mod Paris uden at informere passagererne om, at de ikke kunne forvente at have deres tøj med til den vinterkolde franske hovedstad.

Forståeligt nok rasede passagererne på de sociale medier, og det var bestemt ikke pæne ord, der blev skrevet om det malaysiske flyselskab. I går meddelte selskabet så, at nu var det atter var muligt at medbringe bagagen, da flyveforholdene havde ændret sig, således at den sædvanlige flyverute kunne benyttes.

Den oprindelige meddelelse er samtidig blevet fjernet fra hjemmesiden, og i stedet får man adgang til en side med en 404-fejl og beskeden om, at Malaysia Airlines har foretaget en forårsoprydning på hjemmesiden, hvorfor den pågældende side er fjernet.

Andre selskaber kan flyve med bagage
Det internationale luftfartsmedie Air Transport World har talt med British Airways og KLM, og ingen af de to selskaber har på samme datoer haft restriktioner på bagage eller vægt på tilsvarende flyvninger fra Kuala Lumpur til London og Amsterdam.

En passager forholdt disse informationer for Malaysia Airlines via Facebook, og svaret fra selskabet var, “at hvert flyselskab foretager deres egne risikovurderinger.“

Den massive medieomtale og de mange passagerklager fik onsdag Malaysia Airlines til at rykke ud med en erklæring.

Heri hedder det, at flyselskabet var nødsaget til at benytte en længere rute til Europa, hvilket i kombination med kraftig modvind i flyvehøjden begrænsede muligheden til at medtage bagage og fragt. Modvinden har i de fire omtalte dage være på mere end 200 knob (over 370 km/t, red.), hvilket betyder op til 15 procent større brændstofforbrug på et Boeing 777-200 fly.

Selskabet meddeler samtidig, at baseret på den daglige sikkerhedsvurdering er det nu atter muligt at benytte den korte rute på de europæiske flyvninger.

“Malaysia Airlines fastholder, at sikkerheden til enhver tid har den højeste prioritet, og vi vil ikke tøve med fremover at ændre flyveruten baseret på en daglig risikovurdering,“ hedder det fra selskabet.