Foto: Aviation Herald

Passagerfly ramte drone

Et afrikansk Boeing 737-fly fik store skader, da det kolliderede med en drone.

Piloter over hele verden rapporterer i stigende grad, at deres fly har været særdeles tæt på droner under især landinger. Det lykkes dog sjældent efterfølgende at få bekræftet, at der var tale om droner, ligesom det i langt de fleste tilfælde ikke lykkes at få fat i dronepiloterne på jorden.

Det er desuden heldigvis sjældent, at et fly og en drone direkte kolliderer. Men det var faktisk hvad der skete i Mozambique i Østafrika torsdag i sidste uge. Et Boeing 737-700 passagerfly fra LAM Linhas Aereas de Mocambique med registreringen C9-BAQ ramte en drone under indflyvningen til Chingozi-lufthavnen nær Tete i Mozambique. Dronen beskadigede flyets næse kraftigt.

Piloterne på flyet formodede de havde ramt en fugl og fortsatte anflyvningen til Tete, hvor flyet satte hjulene ned kort tid efter drone-kollisionen. Flyet, der kom fra Mozambiques hovedstad Maputo havde 80 passagerer og seks besætningsmedlemmer ombord.

Flyet blev efterfølgende taget ud af drift for at blive repareret.

Kul under landingsbanen
For få år siden var Tete ved Zambezi-floden i Mozambiques nordvestlige hjørne en næsten uddød by, som ikke tiltrak mange besøgende udefra. Men det har ændret sig fuldstændig efter fundet af hvad, der vurderes at være den mest værdifulde kulmine opdaget noget sted i verden de seneste 50 år.

Mineselskaberne anvender i stor stil droner til at undersøge mineområderne. Vidner på jorden fortæller til Aviation Herald, at dronerne, der typisk vejer omkring 10 kilo, ofte opereres uden hensyntagen til Tete-lufthavnen og flytrafikken i området. Chingozi-lufthavnen ligger lige midt i mineområdet og det overvejes faktisk at lukke lufthavnen og bygge en ny et andet sted, da der sandsynligvis er store kulforekomster under den 2.500 meter lange landingsbane.

Overblik via interaktivt kort
Alene i USA blev der i 2015 registreret 650 tilfælde, hvor piloter observerede droner tæt på civile fly. Men hvor man i USA registrerer alle drone-hændelser via de nationale luftfartsmyndigheder, så er der i Europa ikke noget overordnet organ, der indsamler data om tilsvarende hændelser. Det har fået de europæiske piloter til at tage sagen i egen hånd. Gennem European Cockpit Association (ECA) har man sidste år taget initiativ til at registrere og beskrivelse hændelserne, så det vil være muligt at skabe et overblik over problemet samt foreslå tekniske og politiske løsninger, så luftrummet kan blive sikkert for alle at færdes i. Initiativet er ledsaget af hashtag #DroneIncident, der vil blive anvendt på de sociale medier.

For at illustrere og skabe overblik over hændelserne, har ECA lavet et interaktivt kort, hvor de kendte hændelser – primært i Europa – er plottet ind. Her kan man blandt andet læse om en hændelse fra maj 2015, hvor Stockholms Bromma-lufthavn måtte lukkes ned i en time, da en drone var fløjet ind i lufthavnsområdet. Politiet blev alarmeret og fandt synderen i en park omkring fire kilometer fra den svenske city-lufthavn.

 

 

 

Relaterede artikler:

DAT-fly i drone-hændelse

Piloter kortlægger drone-hændelser

BA-fly ramte drone

Ingen undersøgelse af drone-hændelse

Fly og drone tæt på kollission ved CPH

 

x

Læs Også

Boeing lander iransk kæmpeordre

Iran Air bestiller 80 Boeing-fly til en samlet listepris på næsten 120 mia. kroner. Langt mindre end hvad Airbus har solgt fly til Iran for.

Piloter kortlægger drone-hændelser

Sammenslutningen af europæiske piloter har taget initiativ til at kortlægge hændelser, hvor fly og droner har været tæt på hinanden.

Lufthansa tager afsked med Boeing 737-flyene

Lørdag den 29. oktober bliver sidste gang, at Lufthansa benytter Boeing 737-fly på sine ruter. Fire af de sidste 24 flyvninger er til eller fra Billund Lufthavn.

Qatar Airways straffer Airbus

Qatar Airways' trusler om helt at droppe sit køb af Airbus A320neo-fly rykker en tand nærmere med en aftale med Boeing.

LOT opruster med nye fly

Det polske flyselskab LOT leaser op til 11 nye fly som en del af selskabets nye vækstplan.

Her er Norwegians kommende A321-ruter

Når Norwegian i 2019 modtager det første af 30 langtrækkende A321-fly kan selskabets kunder sandsynligvis se frem til omkring 15 destinationer i Nordamerika, Afrika og Asien.