Foto: Aviation Herald

Passagerfly ramte drone

Et afrikansk Boeing 737-fly fik store skader, da det kolliderede med en drone.

Piloter over hele verden rapporterer i stigende grad, at deres fly har været særdeles tæt på droner under især landinger. Det lykkes dog sjældent efterfølgende at få bekræftet, at der var tale om droner, ligesom det i langt de fleste tilfælde ikke lykkes at få fat i dronepiloterne på jorden.

Det er desuden heldigvis sjældent, at et fly og en drone direkte kolliderer. Men det var faktisk hvad der skete i Mozambique i Østafrika torsdag i sidste uge. Et Boeing 737-700 passagerfly fra LAM Linhas Aereas de Mocambique med registreringen C9-BAQ ramte en drone under indflyvningen til Chingozi-lufthavnen nær Tete i Mozambique. Dronen beskadigede flyets næse kraftigt.

Piloterne på flyet formodede de havde ramt en fugl og fortsatte anflyvningen til Tete, hvor flyet satte hjulene ned kort tid efter drone-kollisionen. Flyet, der kom fra Mozambiques hovedstad Maputo havde 80 passagerer og seks besætningsmedlemmer ombord.

Flyet blev efterfølgende taget ud af drift for at blive repareret.

Kul under landingsbanen
For få år siden var Tete ved Zambezi-floden i Mozambiques nordvestlige hjørne en næsten uddød by, som ikke tiltrak mange besøgende udefra. Men det har ændret sig fuldstændig efter fundet af hvad, der vurderes at være den mest værdifulde kulmine opdaget noget sted i verden de seneste 50 år.

Mineselskaberne anvender i stor stil droner til at undersøge mineområderne. Vidner på jorden fortæller til Aviation Herald, at dronerne, der typisk vejer omkring 10 kilo, ofte opereres uden hensyntagen til Tete-lufthavnen og flytrafikken i området. Chingozi-lufthavnen ligger lige midt i mineområdet og det overvejes faktisk at lukke lufthavnen og bygge en ny et andet sted, da der sandsynligvis er store kulforekomster under den 2.500 meter lange landingsbane.

Overblik via interaktivt kort
Alene i USA blev der i 2015 registreret 650 tilfælde, hvor piloter observerede droner tæt på civile fly. Men hvor man i USA registrerer alle drone-hændelser via de nationale luftfartsmyndigheder, så er der i Europa ikke noget overordnet organ, der indsamler data om tilsvarende hændelser. Det har fået de europæiske piloter til at tage sagen i egen hånd. Gennem European Cockpit Association (ECA) har man sidste år taget initiativ til at registrere og beskrivelse hændelserne, så det vil være muligt at skabe et overblik over problemet samt foreslå tekniske og politiske løsninger, så luftrummet kan blive sikkert for alle at færdes i. Initiativet er ledsaget af hashtag #DroneIncident, der vil blive anvendt på de sociale medier.

For at illustrere og skabe overblik over hændelserne, har ECA lavet et interaktivt kort, hvor de kendte hændelser – primært i Europa – er plottet ind. Her kan man blandt andet læse om en hændelse fra maj 2015, hvor Stockholms Bromma-lufthavn måtte lukkes ned i en time, da en drone var fløjet ind i lufthavnsområdet. Politiet blev alarmeret og fandt synderen i en park omkring fire kilometer fra den svenske city-lufthavn.

 

 

 

Relaterede artikler:

DAT-fly i drone-hændelse

Piloter kortlægger drone-hændelser

BA-fly ramte drone

Ingen undersøgelse af drone-hændelse

Fly og drone tæt på kollission ved CPH

 

x

Læs Også

Politiet erkender fejlvurdering af dronehændelse

Københavns Politi rykkede ikke ud, da flytrafikken i Københavns Lufthavn i søndags måtte omlægges på grund af en flyvende drone.

Drone forstyrrede flytrafik i CPH

Fly måtte omdirigeres fra en startbane til en anden, da flyvelederne i Københavns Lufthavn søndag observerede en drone i udflyvningsområdet.

Norwegian-fly måtte bremse for landende fly

Flyvelederen råbte "Stop!", da et startende Norwegian-fly var tæt på at kollidere med et landende fly i amerikansk lufthavn.

Boeing 797 tæt på tegnebrættet

Boeing forventes allerede næste år at gå igang med at designe en helt ny flytype, der skal kile sig ind mellem to af selskabets mest populære flytyper.

Jet Time udfaser fly på stribe

Som led i sin storstilede redningsplan har Jet Time sagt farvel til to af sine Boeing-fragtfly og to af de otte ATR72-600 fly, som selskabet opererer for SAS.

Norwegian vokser kraftigst udenfor Skandinavien

Indenrigsflyvninger i Spanien og flyvninger mellem Storbritannien og USA bidragede mest til Norwegians vækst i januar.