Sikkerhedskontrol i Københavns Lufthavn. (Foto: CPH)

Pendlere: Indenrigstrafik vil blive kvalt

Lukningen af indenrigsterminalen i CPH vil ramme indenrigsflyvningen hårdt, mener pendlertalsmand. Hun foreslår at etablere to spor i sikkerhedskontrollen dedikeret til indenrigsrejsende.

Københavns Lufthavns centrale sikkerhedskontrol mellem Terminal 2 og 3 har i dag to særlige fast track-spor i hver sin side. Hvis det står til formanden for en klub af faste flypendlere mellem Aalborg og København, så skal de to spor i fremtiden suppleres af to spor dedikeret til indenrigsrejsende.

For når Københavns Lufthavn den 1. april lukker sikkerhedskontrollen i Terminal, hvor indenrigsflyene i dag flyver fra, så skal alle rejsende – uanset om de skal til ind- eller udland – ind gennem den centrale sikkerhedskontrol. Og det giver visse udfordringer for pendlerne.

”Vi pendlere tæller i minutter. Vi kan derfor ikke leve med at skulle stå i kø i en halv time ved sikkerhedskontrollen, samtidig med at vi fremover skal være tidligere i gaten end i dag,” siger Henriette von Platen, der er formand for pendlerklubben SKAAL. Den tæller omkring 120 forretningsfolk, der jævnligt pendler med fly mellem København og Aalborg.

I dag regner hun med fem minutter til at komme igennem sikkerhedskontrollen i Terminal 1 og ankomst til gaten 10 minutter før afgang. Altså 15 minutter fra ankomst til terminal til flyafgang. Det kommer til at ændre sig markant fra 1. april, frygter pendlerformanden.

”Jeg forsøgte fornylig at gå gennem den centrale sikkerhedskontrol. Jeg stod i kø i 27 minutter. Samtidig med at jeg fremover skal være i gaten 30 minutter før. Det er en hel time vi skal kalkulere med fremover,” påpeger Henriette von Platen.

Kvæler indenrigstrafikken
Pendlerformanden er ikke i tvivl om at skiftet fra den lille sikkerhedskontrol i Terminal 1 til den store mellem Terminal 2 og 3 vil få konsekvenser.

”Folk holder op med at bruge flyet som forretningsbusser. SAS kæmper med KLM og Lufthansa om de jyske rejsende. Derfor vil de gerne gøre transferen i København så nem som mulig. Det betyder dog også, at de kvæler indenrigstrafikken. For det er for besværligt at rejse indenrigs 2-3 gange om ugen, hvis det bliver som en udenrigsrejse,” pointerer Henriette von Platen.

Hendes ide om to spor i den centrale sikkerhedskontrol dedikeret til indenrigsrejsende, skydes dog straks ned af Københavns Lufthavn.

”Ideen er sympatisk, men det kommer ikke til at ske. Antallet af indenrigsrejsende svinger meget i løbet af dagen, og derfor er det vigtigt for os at kunne anvende alle secutity-spor fleksibelt,” forklarer kommunikationsrådgiver Lars Lemche fra Københavns Lufthavn.

Lufthavnen bygger i de kommende måneder to nye spor for at kunne håndtere det ekstra antal passagerer, som kommer til når indenrigsterminalen samt den generelt stigende passagermængde i lufthavnen.