Pendlerformand: SAS tager livet af unikt produkt

Med massive prisstigninger på Travel Pass er SAS ved selv at tage livet af et unikt produkt. Sådan lyder kritikken fra pendlerne på København – Aalborg ruten.

SAS har som det eneste selskab på de danske indenrigsruter et produkt, somkaldes Travel Pass. Det giver ret til i løbet af et år at flyve så mange gange man vil på en bestemt rute. Prisen på et Travel Pass til København – Aalborg rutener steget fra 120.000 kroner til 167.000 kroner det seneste år. Det er en stigning på knap 40 procent.

SAS begrunder prisstigningen med, at de kan se, at brugerne af Travel Pass rejser mere end prisen berettiger til. Men da prisen er den samme, uanset om man bruger passet to eller ti gange på en uge, så er prisstigningen med til at skræmme de kunder væk, som bruger passet mindst. Det siger formanden for foreningen af pendlere på ruten, Henriette von Platen.

Ved at skræmme de mindst flittige pendlere væk stiger det gennemsnitlige rejseforbrug blandt Travel Pass-kunderne, hvilket så får SAS til at sætte prisen op igen, er ræsonnementet hos pendlerne. Og dermed ender SAS i sidste ende med at tage livet af sit eget produkt.

”SAS Travel Pass er et unikt produkt, som ingen af konkurrenterne har. Det giver SAS en unik fordel over for os pendlere. Men den fordel er de selv ved at slå ihjel,” siger Henriette von Platen, formand for pendlerklubben SK-AAL, der tæller omkring 120 personer, der bor i Nordjylland men arbejderto til femdage om ugen i København.

”Ved at gøre Travel Passet mindre attraktivt, tvinger de pendlerne ud på det almindelige billetmarked, hvor SAS ikke kan matche konkurrenterne,” siger Henriette von Platen, og peger på, at også SAS’ klippekortsordning er blevet markant dyrere.

Vigtigt for SAS
Vice president, Brand, Marketing & EuroBonus, Per Møller Jensen fra SAS vil ikke forholde sig til den konkrete spådom om Travel Passets endeligt, men understreger, at selskabet generelt lytter til pendlernes input.

”Vi ved godt, at de synes, at det er for dyrt. Det har vi diskuteret gennem et stykke tid. og det er en dialog, som vi vil fortsætte. For pendlerne er meget vigtige for os,” siger Per Møller Jensen.

SAS konkurrerer på ruten mellem København og Aalborg intenst med Norwegian. Indtil konkursen den 3. maj fløj Cimber Sterling også på ruten, hvilket gav passagererne op mod 24 daglige afgange hver vej. Efter konkursen er antallet af daglige frekvenser reduceret med over 35 procent, mens den udbudte kapacitet dog ikke er faldet så meget, idet Norwegian har indsat en ekstra daglig afgang, mens SAS har opgraderet til større fly på flere afgange.

Men alt i alt er det en situation, som pendlerne og andre rejsende naturligvis kanmærke.Samtidig er der i første omgangikke meget dertyder på, at nye aktører har lyst til at gå ind på ruten og konkurrere med SAS og Norwegian på Danmarks største indenrigsrute.