Perfekt premiereflyvning til Houston

SAS’ første flyvninger mellem Stavanger og Houston er afviklet med høj punktlighed og god belægning.

Enlig svale gør ingen sommer. Men godt begyndt er som bekendt også halvt fuldendt. Og en god begyndelse er hvad SAS har fået på sin nye langdistancerute mellem Stavanger og Houston i Texas i USA.

Premiereflyvningen SK951 lettede onsdag fra Stavangers Sola-lufthavn kl. 16.07 – syv minutter efter planen. Klokken 19.20 lokal tid onsdag aften satte Boeing-flyet hjulene ned i Houston Intercontinental Airport. Det var 20 minutter før planlagt ankomsttid.

Klokken 21.54 lokal tid satte flyet kursen retur mod Stavanger – 19 minutter efter planlagt afgangstidspunkt. Torsdag eftermiddag satte SK952 så hjulene ned i Stavanger kl. 14.16 og afsluttede den første rotation – fire minutter før planlagt ankomst kl. 14.20.

Torsdagsflyet fra Stavanger, med planlagt afgang kl. 16.00, afgik klokken 16.13 og ankom til Houston kl. 18.54 lokal tid – 46 minutter før tidsplanen.

Vartet op
Ruten er baseret på et atypisk SAS-koncept ved kun at have business class ombord på det ombyggede Boeing 737-700 mellemdistancefly, som schweiziske PrivatAir er sat til at operere på ruten på vegne af SAS. Flyet har plads til 44 business class-passagerer, der bliver vartet op af hele fire stewardesser på den over 10 timer lange flyvetur.

Produktet er skræddersyet til olieindustrien, som har et stort behov for at kunne komme frem og tilbage mellem de to byer, som er blandt de vigtigste centre for den internationale olieindustri.

Et kig ned over passagerlisterne for de første flyvninger viser da også, at ruten allerede fra starten er populær med god belægning. Og at passagererne ikke kun er nordmænd og amerikanere. Englændere, svenskere, tyskere og en enkel kineser havde fundet vej til sæderne i flyet på premiereturen.

Verdens længste
Ifølge Boeing er ruten verdens længste Boeing 737-rute. Boeing Business Jet B737-700-flyet har en række ekstra benzintanke og har forstærket understel og vinger.