Koncernchef Bjørn Kjos var glad, da Norwegian i sin tid sendte første fly afsted mod New York. (Foto: Norwegian)

Permanent USA-tilladelse til Norwegian

Efter tre års venten har Norwegians irske langdistanceselskab nu fået en permanent tilladelse til at flyve til og fra USA.

Præcis tre år efter at ansøgningen blev indleveret, fik Norwegian fredag en permanent tilladelse til at selskabets irske datterselskab, Norwegian Air International, kan flyve til og fra USA. I april i år fik Norwegian en midlertidig tilladelse, som efter en indsigelsesperiode nu er blevet gjort permanent.

“Vi er meget tilfredse med, at amerikanske myndigheder omsider har givet vores EU-selskab tilladelse til at flyve til og fra USA. Dette betyder, at Norwegian kan fortsætte den globale ekspansion for fuld styrke og åbne ruter til spændende destinationer over hele verden. Godkendelsen indebærer også, at vi kan skabe mange nye arbejdspladser både i Europa og USA og bidrage til lokal værdiskabelse gennem øget turisme,” siger koncernchef Bjørn Kjos fra Norwegian.

Norwegian Air International har øjeblikkeligt kvittereret med at annoncere åbningen af baser i New York-JFK og Boston.

En del af valget
Den 2. december 2013 ansøgte Norwegian det amerikanske transportministerium om en såkaldt ”Foreign carrier permit”, som skulle til for at NAI kunne flyve med sine irsk-indregistrerede Boeing 787 Dreamliner-fly til og fra USA.

Normalt tager det ikke mange måneder for ikke-amerikanske flyselskaber at få tilladelsen udstedt. Men det gjorde det altså for Norwegian. Hele 36 måneder. I mellemtiden har Norwegian Air International måtte lade søsterselskabet Norwegian Air Shuttle i Norge operere flyene.

Norwegians anøsgning har været et tema i primærvalget i det demokratiske parti i USA forud for præsidentvalget. Både Bernie Sanders og Hillary Clinton har således udtalt sig om Norwegians ansøgning og opfordret Obama-administrationen til ikke at give Norwegian en tilladelse.

”Norwegian Air Internationals forsøg på at underminere internationale arbejdskraftslove ved at outsource billig arbejdskraft fra Thailand og andre lavtlønslande er uacceptabel. Det amerikanske transportministerium bør ikke belønne dette luftfartsselskab med en tilladelse, der vil gøre det muligt at underbyde de løn- og ansættelsesvilkår, som ansatte har i luftfartsselskaberne her i landet,” lød det i en udtalelse fra Bernie Sanders i maj i år.

Få uger senere sagde Hillary Clinton nogenlunde det samme.

Anlægge sag mod USA
Amerikanske fagforeninger og store flyselskaber har også lobbyet kraftigt for ikke at udstede en tilladelse til Norwegian Air International.

“NAI´s operationsmodel bør straks og utvetydigt afvises. DOT bør ikke tillade at udsætte amerikanske flyselskaber og deres ansatte for unfair konkurrence og bør hurtigt afvise NAI´s ansøgning om beflyvning af USA,“ sagde Lee Moak, der er flykaptajn og formand for verdens største pilotorganisation ALPA helt tilbage i december 2013 få uger efter ansøgningen var blevet indleveret.

I den anden lejr har Norwegian fået opbakning fra både den irske regering og fra EU-Kommissionen. Sidstnævnte bebudede tidligere på året, at man ville anlægge en sag mod USA, da man mente, at det var et brud på Open Skies-aftalerne, at NAI ikke kunne få sin tilladelse.

I USA fik Norwegian blandt andet støtte fra en række store amerikanske online-rejsebureauer organiseret i Travel Tech.

 

Relaterede artikler:

Irsk selskab får USA-tilladelse Norwegian ikke kan få

EU rejser sag mod USA i Norwegian-strid

Præsidentkandidat angriber Norwegian

Clinton beder Obama afvise Norwegian

Amerikansk afslag kan koste Norwegian millioner

Irsk transportminister i kamp for Norwegian

Amerikanske rejsebureauer støtter Norwegian