SAS-piloter (Arkivfoto)

Piloter overrasket over SAS Ireland på skandinaviske ruter

SAS’ nye irske datterselskab vil om få måneder overtager flyvninger på intra-skandinaviske ruter, som i dag betjenes med skandinavisk personale, og det kommer bag på piloterne.

Som CHECK-IN.dk kan fortælle i dag, går Scandinavian Airlines Ireland i luften den 3. december i år med flyvninger mellem London og København. Ved årsskiftet udvides med flyvninger mellem London og Stockholm.

Det irske selskabs fly vil være indregistreret i Irland og baseret i London Heathrow, ligesom piloterne og stewardesserne ombord vil være ansat på britiske løn- og arbejdsvilkår. Dermed vil personalet overtage arbejde, som i dag udføres af SAS-personale organiseret i Danmark, Norge eller Sverige og ansat på skandinaviske vilkår hvad angår løn, pension og lignende.

Der vil dog ikke kun være tale om ruter, som SAS opererer til og fra det irske selskabs base i London Heathrow. Fra den 5. marts næste år vil fly fra Scandinavian Airlines Ireland begynde at flyve indenfor Skandinavien på ruter, som i dag betjenes af SAS selv.

Det vil i første omgang dreje sig om en eftermiddagsrotation mellem Stockholm Arlanda og København. Flyene og besætningerne fra Scandinavian Airlines Ireland betjener altså en rute indenfor Skandinavien, inden de om aftenen vender tilbage til deres base i London. Flyvninger som deres skandinaviske kolleger i dag tager sig af.

Ikke sagt fra start
At SAS agter at anvende det nye datterselskab på intra-skandinaviske ruter, kommer bag på de danske SAS-piloter.

”Det er ikke det, som de har sagt fra start. Det kommer helt bag på mig,” lyder det fra René Arpe, formand for Dansk Pilotforening, som organiserer hovedparten af de danske SAS-piloter.

Han fortsætter:

”SAS har sagt, at SAS Irland skulle håndtere trafik fra London til Skandinavien. Man har desuden udtrykt, at man måske ville bruge dem til at optimere på andre ruter. Men SAS har ikke specifikt nævnt intra-skandinaviske ruter,” pointerer René Arpe.

Ført dialog med foreninger
Hos SAS forstår man ikke Dansk Pilotforenings forundring over Scandinavian Airlines Ireland’s entre på de intra-skandinaviske ruter. Det irske selskab bliver nemlig betragtet som værende på linje med SAS’ andre faste wetlease-operatører. Og deres gøren og laden er aftalt med de faglige organisationer.

”Vi har en overenskomst der regulerer vores benyttelse af wetlease operatører, herunder SAS Irland. Vi har derfor også ført dialog med vores foreninger om hvilke opgaver SAS Irland skal udføre,” påpeger Mariam Skovfoged, pressechef for SAS i Danmark.

Hun peger desuden på, at når Scandinavian Airlines Ireland overtager betjeningen af hårdt konkurrenceudsatte ruter, såsom ruterne mellem London og Skandinavien, så frigør det SAS-fly til at kunne åbne nye ruter.

”Vi har netop offentliggjort mange nye spændende destinationer, som blandt andet er muligt fordi SAS Irland også er inkluderet i trafikprogrammet,” understreger pressechefen.

 

Relaterede artikler:

SAS Ireland i luften 3. december

SAS udsætter opstart af Heathrow-base

A320neo-fly på SAS-baser i London og Málaga

SAS sætter navn på nye baser

SAS: Ansatte vil gerne flyttes til udenlandske baser

 

x

Læs Også

Her er det samlede ruteprogram for SAS Ireland

Scandinavian Airlines Ireland skal fra den 3. december frem til slutningen af oktober næste år flyve på 43 forskellige SAS-ruter, hvoraf tre ruter er intra-skandinaviske.

Oslo Lufthavn kan overhale CPH i 2018

Hvis vækstraterne for 2017 i de skandinaviske lufthavne fortsætter uændret i 2018, kan Københavns Lufthavn ikke længere kalde sig Nordens største lufthavn.

SAS tilbød ved en fejl gratis mad til Go-passagerer

Passagerer på den nye rute fra Stockholm til Israel har købt billet i den tro, at der var gratis måltider ombord, men det er en fejl, erkender SAS.

Dansk flyselskab på VIP-opgave i Jordan

Det danske flyselskab BackBone Aviation er vendt hjem efter en særpræget tur med statslederne fra Ungarn og Jordan, der fløj i ren luksus med et CRJ-fly.

SAS Ireland i luften 3. december

Den 3. december går SAS' kontroversielle irske datterselskab på vingerne med sine første flyvninger mellem London og CPH. Senere følger flyvninger indenfor Skandinavien.

DAT vil leje ekstra A320

Danish Air Transport er ved at afsøge markedet efter efter et fly af typen A319 eller A320, der skal supplere selskabets fire nuværende A320-fly.